LinkedIn: ‘Aantonen ROI cruciaal voor marketeers’
- Algemeen
- 2 feb 2023 @ 08:28
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 feb 2023 @ 08:28
- Michiel van Zaane
De economische onzekerheid en inflatie zorgen voor druk op marketingbudgetten. Een grote meerderheid (77%) van de CMO's wereldwijd voelt de druk om op korte termijn een grotere ROI op hun marketingcampagnes aan te tonen, zo blijkt uit onderzoek van LinkedIn.
84% van de B2B-marketeers in Nederland geeft dan ook aan dat het verbeteren van het inzicht van de Chief Financial Officer (CFO) in de ROI op marketing de sleutel is tot het versterken van toekomstige budgetten.
Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd in oktober onder meer dan 2.900 C-level executives van grote organisaties over de hele wereld waaronder 100 CMO’s in Nederland, bereidt 40% van de Nederlandse bedrijven zich voor op moeilijke tijden. Bedrijfsleiders geven door het huidige economische klimaat prioriteit aan het verminderen van investeringen in marketing en reclame. Het maakt dat de druk op marketeers om de zakelijke impact van hun werk aan te tonen toeneemt.
Zichtbaar bij het publiek
Uit de Marketeer Sentiment Study, een onderzoek van LinkedIn dat in september 2022 gedaan werd onder meer dan 1.700 B2B-marketeers, blijkt hoe belangrijk het is om in deze periode zichtbaar te blijven bij het publiek. Bijna driekwart (72%) gelooft dat bedrijven die hun marketinguitgaven handhaven of verhogen tijdens periodes van onzekerheid sneller herstellen. Om top of mind te blijven, willen B2B-marketeers zich blijven richten op merkopbouw: 72% van de B2B-marketeers in Nederland is van plan de uitgaven op dit gebied de komende zes maanden te handhaven of te verhogen.
Grotere verantwoordelijkheid
Met deze blijvende investeringen komt een nog grotere verantwoordelijkheid voor marketeers om hun resultaten te meten en te duiden. Het aantonen van marketingeffectiviteit moet in deze tijden topprioriteit zijn voor B2B-marketeers. De taal van ROI beheersen en vertalen naar stakeholders is essentieel; marketeers moeten zich in financiële termen kunnen uitdrukken en de impact op het bedrijf kunnen aantonen. Een grote meerderheid (84%) van de B2B-marketeers in Nederland zegt dat het verbeteren van het inzicht van de Chief Financial Officer (CFO) in de ROI van marketing de sleutel is tot het versterken van toekomstige budgetten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers