Amsterdam start campagne om (sommige) toeristen te weren
- Algemeen
- 29 mrt 2023 @ 11:38
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 29 mrt 2023 @ 11:38
- Michiel van Zaane
De deze week begonnen online ontmoedigingscampagne Stay Away richt zich op toeristen die naar Amsterdam willen komen om los te gaan en daarbij overlast veroorzaken. De campagne richt zich in eerste instantie op Britse mannen van 18 tot 35 jaar.
In de loop van het jaar komen daar ook mogelijke overlastgevende bezoekers uit Nederland en andere EU-landen bij. Bezoekers die naar Amsterdam willen komen om los te gaan en online zoeken op termen als ‘stag party Amsterdam’, ‘cheap hotel Amsterdam’ en ‘pub crawl Amsterdam’, krijgen waarschuwingsadvertenties te zien. De advertenties laten de risico’s en gevolgen zien van overlast en overmatig alcohol- en drugsgebruik: boetes, opgepakt worden, een strafblad, ziekenhuisopname en gezondheidsschade. Komende maanden wordt de campagne beoordeeld en mogelijk verder ontwikkeld.
How to Amsterdam
Deze maand start ook de campagne How to Amsterdam, waarin de gemeente zich richt op bezoekers die al in de stad zíjn. Amsterdam informeert ze via bijvoorbeeld social media en met waarschuwingsborden op straat over het verbod op wildplassen, dronkenschap, geluidsoverlast en drugs bij straatdealers kopen. Hotels hebben lcd-schermen in de lobby met dit soort informatie. Hosts spreken bezoekers op straat aan.
‘Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken. Dan zeggen wij als stad: liever niet, blijf weg’, aldus wethouder Mbarki van Economische Zaken en Aanpak Binnenstad. ‘Amsterdam is een wereldstad en daar hoort drukte en levendigheid bij, maar om onze stad leefbaar te houden, kiezen we nu voor begrenzing in plaats van onverantwoorde groei.’
Volgens onderzoek van Opinium Amsterdam hebben eerdere aankondigingen over het weren van overlastgevende Britse toeristen er al toe geleid dat 11,1% van de Britten minder geneigd zijn om naar Amsterdam te komen. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat de Amsterdammers zelf verdeeld zijn over de campagne: 35% is vóór, maar 27 % tegen. 21% denkt zelfs dat de campagne het tegenovergestelde effect heeft.
Meer maatregelen
Om overmatig toerisme en overlast tegen te gaan, nam de gemeenteraad in december 2022 de Visie Bezoekerseconomie 2035 en een pakket maatregelen aan. Een aantal daarvan gaat na bespreking in de gemeenteraad dit voorjaar al in, zoals aangescherpte sluitingstijden, een blowverbod en beperkte alcoholverkoop in bepaalde gebieden. Ook spreekt het stadsbestuur met aanbieders van vrijgezellenfeesten in de binnenstad. Wat kunnen zij doen om het overlasttoerisme in de binnenstad terug te brengen? Tot slot verwacht de gemeente vóór de zomer verschillende onderzoeksresultaten, onder meer het onderzoek naar de mogelijkheden van effectief inzetten van toeristenbelasting en de uitwerking van verschillende scenario’s in de beperking van het aantal riviercruises.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management