Dela: de één zijn dood...

Dela: de één zijn dood...
  • B2b
  • 28 okt 2019 @ 14:33
  • 12619 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMarketing

Dela wil Yarden overnemen. De twee ondernemingen in uitvaart-verzekering en -verzorging hebben de overeenkomst voor de overname ondertekend. Met de overname van Yarden groeit Dela in één keer van vier naar vijf miljoen verzekerden.

Yarden raakte in 2018 in financiële problemen en zocht een sterke partner. Dela kan door de overname zijn landelijke dekking van crematoria en uitvaartcentra verbeteren. Volgens directeur Edzo Doeve in het Eindhovens Dagblad is van een overlap van centra amper sprake. 'Hij houdt er wel rekening mee dat Dela vanwege zijn tot 42 procent gestegen marktaandeel mogelijk wordt gedwongen een aantal crematoria af te stoten. Zowel de Autoriteit Consument en Markt als De Nederlandsche Bank moet nog groen licht geven voor de transactie.' Bijna een op de drie uitvaarten in Nederland worden straks door de Eindhovense coöperatie verzorgd.

Vanaf begin 2020
Als de toezichthouders de voorgenomen overname goedkeuren, is Yarden vanaf begin 2020 officieel onderdeel van Dela. Voor de samenvoeging en integratie neemt Dela ruim de tijd: uiterlijk in 2022 wil Dela klaar zijn. Wat de personele consequenties zijn op korte- en langetermijn, kan nog niet in detail worden aangegeven. Doeve: 'We verwachten dat er banen verdwijnen op Yarden’s hoofdkantoor in Almere. Het gaat om staffuncties en banen in het verzekeringsbedrijf. Bij uitvaartverzorging is die kans kleiner want onze faciliteiten en locaties zijn grotendeels complementair aan elkaar. De medewerkers kunnen sowieso rekenen op een net sociaal plan, opgesteld in nauw overleg met de ondernemingsraden.'

Solidariteit: Draagt elkanders Lasten
Doeve vervolgt: 'Dela en Yarden delen een soortgelijke historie, zijn beide ledenorganisaties en zijn beide opgericht om een waardige uitvaart mogelijk te maken. In de praktijk werken we al veel en goed samen. We gebruiken elkaars faciliteiten in gebieden waar de ander geen uitvaartcentrum of crematorium heeft. Nu Yarden op zoek is naar een structurele oplossing, kunnen we – dankzij onze financiële buffers - helpen. Ik ben er trots op dat onze solidariteitsgedachte - "Draagt Elkanders Lasten"- springlevend is. De gedachte achter deze overname is dat een sterk collectief een verzwakt collectief helpt, zodat er één nog sterker collectief ontstaat.'
(PvWK, bronnen: ED en ANP)

Foto: Aron Visuals / Unsplash

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken