Datakwaliteit: bron van succesvolle marktbewerking
- B2b
- 21 sep 2015 @ 09:31
- Link
-
Laura van Stralen
marketing en communicatie medewerker
Sizo Solutions - MarketingBig dataKlantenservice
- 21 sep 2015 @ 09:31
- Laura van Stralen
Je kent het wel: je krijgt commerciële post voor een ander, je naam is onjuist geschreven of je bent opeens van geslacht veranderd. Net als dat dit bij jou irritatie opwekt, gebeurt dit ook bij je relaties die een DM of e-mail ontvangen met foutieve contactgegevens. Veel bedrijven zien datakwaliteit als kostenpost en beseffen niet hoeveel omzet afhankelijk is van goede datakwaliteit. Een actueel bestand verhoogt namelijk het rendement van de DM of e-mail en heeft een positieve invloed op het imago. Ook helpt een actueel bestand om marketingkosten te besparen. Het optimaliseren van de datakwaliteit is een investering met een hoge return.
Je zou voor elke mailing het adressenbestand kunnen ‘updaten’ om de datakwaliteit te verbeteren, echter is dit geen effectieve oplossing. Uiteindelijk wil je een eigen database opbouwen en deze verrijken, zodat je altijd de meest up-to-date data tot je beschikking hebt om in te zetten voor nieuwe campagnes.
Altijd up –to-date
Hoe zorg je voor een altijd up-to-date database? Het zelfstandig onderhouden van het datakwaliteitsproces is eigenlijk ondoenlijk. Data veroudert razendsnel. Jaarlijks muteert 30 tot 40 procent van de gegevens in de database. Bedrijven verhuizen, fuseren of veranderen van naam. Daarnaast veranderen contactpersonen veranderen van baan. Een eenvoudige oplossing is om de database structureel te laten updaten en verrijken door een externe partij.
Structureel aanpassen
Wanneer je besluit de datakwaliteit structureel aan te pakken is het belangrijk om te beseffen dat data niet alleen op de marketingafdeling een belangrijke rol speelt. Op verschillende afdelingen binnen een organisatie wordt data verzameld en bewerkt. Het is van belang dat elke afdeling die met data werkt betrokken wordt in het datakwaliteitsproces en dat het als verantwoordelijkheidsgebied wordt erkend. Uit recent onderzoek van Sizo blijkt dat van de top 250 B2B gerichte bedrijven in Nederland inmiddels 60 procent het ‘ownership’ van klant/prospectdata goed heeft belegd. Desalniettemin heeft slechts 30 procent daadwerkelijk KPI’s gedefinieerd op datakwaliteit, waarbij er nauwelijks wordt gerapporteerd over de voortgang.
Effect van hoge datakwaliteit
Waar lage datakwaliteit negatieve gevolgen met zich meebrengt, zorgt goede datakwaliteit voor een positief effect. Wanneer je het datakwaliteitsproces op orde hebt zal je zien dat dit een enorme bijdrage levert aan het rendement van campagnes, het besparen van kosten en het imago van het bedrijf. We streven allemaal naar het juiste aanbod, op het juiste moment, voor de juiste persoon. Je bedenkt mooie campagnes en maakt slimme selecties in de database. Je stopt tijd, geld en energie in campagnes. Maar als de data vervuild is, drukt dat de resultaten. Om nog maar te zwijgen over de onnodige kosten die zijn gemaakt.
Mijn boodschap is daarom: houd je datakwaliteit hoog!
-
Laura van Stralen
- Werkt bij: Sizo Solutions
- Functie: marketing en communicatie medewerker
- Website:http://www.sizo.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing