Datakwaliteit: bron van succesvolle marktbewerking
- B2b
- 21 sep 2015 @ 09:31
- Link
-
Laura van Stralen
marketing en communicatie medewerker
Sizo Solutions - MarketingBig dataKlantenservice
- 21 sep 2015 @ 09:31
- Laura van Stralen
Je kent het wel: je krijgt commerciële post voor een ander, je naam is onjuist geschreven of je bent opeens van geslacht veranderd. Net als dat dit bij jou irritatie opwekt, gebeurt dit ook bij je relaties die een DM of e-mail ontvangen met foutieve contactgegevens. Veel bedrijven zien datakwaliteit als kostenpost en beseffen niet hoeveel omzet afhankelijk is van goede datakwaliteit. Een actueel bestand verhoogt namelijk het rendement van de DM of e-mail en heeft een positieve invloed op het imago. Ook helpt een actueel bestand om marketingkosten te besparen. Het optimaliseren van de datakwaliteit is een investering met een hoge return.
Je zou voor elke mailing het adressenbestand kunnen ‘updaten’ om de datakwaliteit te verbeteren, echter is dit geen effectieve oplossing. Uiteindelijk wil je een eigen database opbouwen en deze verrijken, zodat je altijd de meest up-to-date data tot je beschikking hebt om in te zetten voor nieuwe campagnes.
Altijd up –to-date
Hoe zorg je voor een altijd up-to-date database? Het zelfstandig onderhouden van het datakwaliteitsproces is eigenlijk ondoenlijk. Data veroudert razendsnel. Jaarlijks muteert 30 tot 40 procent van de gegevens in de database. Bedrijven verhuizen, fuseren of veranderen van naam. Daarnaast veranderen contactpersonen veranderen van baan. Een eenvoudige oplossing is om de database structureel te laten updaten en verrijken door een externe partij.
Structureel aanpassen
Wanneer je besluit de datakwaliteit structureel aan te pakken is het belangrijk om te beseffen dat data niet alleen op de marketingafdeling een belangrijke rol speelt. Op verschillende afdelingen binnen een organisatie wordt data verzameld en bewerkt. Het is van belang dat elke afdeling die met data werkt betrokken wordt in het datakwaliteitsproces en dat het als verantwoordelijkheidsgebied wordt erkend. Uit recent onderzoek van Sizo blijkt dat van de top 250 B2B gerichte bedrijven in Nederland inmiddels 60 procent het ‘ownership’ van klant/prospectdata goed heeft belegd. Desalniettemin heeft slechts 30 procent daadwerkelijk KPI’s gedefinieerd op datakwaliteit, waarbij er nauwelijks wordt gerapporteerd over de voortgang.
Effect van hoge datakwaliteit
Waar lage datakwaliteit negatieve gevolgen met zich meebrengt, zorgt goede datakwaliteit voor een positief effect. Wanneer je het datakwaliteitsproces op orde hebt zal je zien dat dit een enorme bijdrage levert aan het rendement van campagnes, het besparen van kosten en het imago van het bedrijf. We streven allemaal naar het juiste aanbod, op het juiste moment, voor de juiste persoon. Je bedenkt mooie campagnes en maakt slimme selecties in de database. Je stopt tijd, geld en energie in campagnes. Maar als de data vervuild is, drukt dat de resultaten. Om nog maar te zwijgen over de onnodige kosten die zijn gemaakt.
Mijn boodschap is daarom: houd je datakwaliteit hoog!
-
Laura van Stralen
- Werkt bij: Sizo Solutions
- Functie: marketing en communicatie medewerker
- Website:http://www.sizo.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management