'Muziek is en blijft een subjectief product'
- Bureaus
- 15 okt 2019 @ 10:26
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EntertainmentCampagnes
- 15 okt 2019 @ 10:26
- Lucas Boon
Platenmaatschappij Spinnin’ Records is deze week volop aanwezig tijdens het Amsterdam Dance Event, dat morgen van start gaat. Daniel Vinig (global marketing manager) vertelt over de plannen met ADE, het marketinggeheim van Spinnin’ en waarom hij de overstap van bureau- naar klantzijde maakte.
Spinnin' Records werd in 1999 opgericht door Eelko van Kooten en Roger de Graaf. Tegenwoordig brengt het label muziek uit van (veelal Nederlandse) dj's als Tiësto, Afrojack en Sam Feldt. Spinnin’ is gevestigd in Hilversum.
Daniel Vinig is geboren in Jeruzalem en getogen in Purmerend. Na een studie in mediawetenschappen, kwam hij na 'een wilde sales uitstap' uit bij diverse reclamebureaus om uiteindelijk bij TBWA\ op de accounts van Albert Heijn en McDonald's te mogen werken. Vorig jaar gooide hij het roer om en startte bij platenlabel Spinnin' Records, waar hij werkzaam is als global marketing manager. Over zijn keuze destijds: 'De bureauwereld is sinds ik er heb gewerkt altijd in ontwikkeling geweest. Elk artikel dat ik las, ging over de veranderende rol van bureaus, terwijl er over de hele linie maar een aantal opvallende spelers zijn die daadwerkelijk dingen anders doen. Daarnaast miste ik iets wat je bij een dienstverlener niet kan waarmaken omdat je altijd in een adviserende rol zit, namelijk eindverantwoordelijk zijn voor een visie, die uitrollen en tot leven brengen in alle facetten van de business.
Spinnin' Records houdt al twintig jaar stand in een snel veranderende (dance-)markt. Wat is het geheim?
Het merk. Spinnin' is sinds het begin een speler geweest die alle onderdelen van het merk centraal heeft gepositioneerd. Toen er nog lp's werden verkocht, herkende je de onze platen in de bakken doordat het iconische S-design op de cover was meegenomen. In tijden van de digitalisering heeft het bedrijf dat succesvol doorgetrokken op YouTube en de streamingservices. Weinig platenlabels hebben dat op die manier aangepakt. Gedurende de jaren is het logo een kwaliteitskeurmerk geworden voor dance en Spinnin' een bestemming voor liefhebbers.
Hoe onderscheidt Spinnin' zich tijdens ADE van de talloze andere merken?
Spinnin' is ook tijdens ADE een bestemming, maar dan in fysieke vorm. We hosten een complete dag waarbij we verschillende doelgroepen bij het merk betrekken. Uiteraard hosten we ook een clubavond waarbij we onze artiesten showcasen. Ook organiseren we een gaming-event waarbij we muziek en games samenbrengen met dj's, influencers en fans.
Out of home-poster van Spinnin' tijdens ADE.
Daarnaast starten we tijdens ADE een merkcampagne (zie onder, red.) waarin we Spinnin' op een nieuwe manier presenteren aan de industrie. Muziek speelt een belangrijke rol tijdens vele momenten in het leven van alle mensen die onze muziek maken, luisteren en draaien. Muziek is niet alleen iets dat je hoort, het is iets dat je voelt. Daarom voeren we een campagne genaamd 'Feel it' die juist dat gevoel benadrukt. Het portretteert het leven van dromers, producers, artiesten, fans en dagelijkse luisteraars.
Wat is de grote uitdaging voor marketeers die 'iets met dance' willen?
Muziek is een subjectief product. Als de muziek niet gehoord wordt, haalt zelfs het meest succesvolle artiestenmerk met een geweldige marketingcampagne de targets niet. Op het moment hebben we te maken met de algoritmes van de grote muziekdiensten. Buiten dat is het offline ecosysteem dat om dance heen leeft even relevant als twintig jaar geleden. De beleving van de dancemuziek en de cultuur zal blijven bestaan. De grote uitdaging voor elke marketeer is dat wat mij betreft: relevant blijven in de eeuwig veranderende cultuur.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers