‘Esther Olofsson 3.0 eerste Nederlandse AI-gegenereerde virtual human’
- Bureaus
- 1 dec 2022 @ 09:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 dec 2022 @ 09:30
- Michiel van Zaane
Esther Olofsson, het virtuele geesteskind van Rauwcc, maakt dit najaar een transitie door van handgemaakte 3D-graphic naar volledig gemaakt door artificial intelligence. Ze is daarmee de eerste Nederlandse AI-gegenereerde virtual human volgens het bureau.
Esther Olofsson 3.0 is op 1 december 2022 officieel gelanceerd in de sessie 'Avatars & virtual humans: How to be virtually present' tijdens de Immersive Tech Week in Rotterdam. ‘Elk kind verlaat vroeg of laat het huis’, zegt Maarten Reijgersberg. ‘Dat geldt dus ook voor mij als geestelijk vader van deze eigenzinnige virtuele dame. We voelen aan alles dat het tijd is voor haar om zichzelf te ontdekken. Esther verlaat dus niet alleen de handen die haar gemaakt hebben, maar ook haar stad én haar oude Instagramaccount.’
De beelden van Esther op Instagram worden vanaf nu door artificial intelligence (AI) gegenereerd. Rauwcc trainde open-source text-to-image AI-model Stable Diffiusion met een volledig 3D-model van Esther om deze beelden te kunnen genereren. Met het nieuwe model van Midjourney (v4) worden omgevingen gegenereerd, waar Esther met ‘inpainting’ in wordt geplaatst. Movio wordt ingezet voor het animeren van de stilstaande beelden en de lipsync daarbij. Esthers stem is gegenereerd met behulp van Replica Studios en voor de bijschriften bij deze beelden wordt ook AI ingezet.
Het enige dat het bureau nog zelf doet is het sturen van het verhaal, het invoeren van de prompts om de systemen aan het werk te zetten en het posten van de content op Instagram. ‘AI maakt een stormachtige ontwikkeling door. Dat gaat keihard. Het is niet meer een kwestie van wat het volgend jaar kan, maar wat volgende week al mogelijk is.’
Kansen
Dat AI zo snel leert moet wel gevolgen hebben voor het creatieve vak, volgens het bureau. Voor communicatie en de waarde van tekst, design en andere menselijke vaardigheden. ‘Daarom is Esther Olofsson voor ons zo’n waardevol project. We verdienen er nog niets mee, maar het is spelen met technologie in de voorste linie van de ontwikkelingen. Wij verwachten, door AI te omarmen en toe te passen, dit later ook voor onze opdrachtgevers in te zetten. In welke vorm exact is misschien lastig te zeggen, maar we zien nu al concrete kansen voor AI-toepassingen in de conceptfase van campagnes en corporate identity-trajecten.’
De wereld en verder
‘Wat AI met Esther gaat doen? Geen idee! Natuurlijk sturen we haar ontdekkingstocht in het begin nog wel. Ze gaat eerst naar Scandinavië voor een trip down memory lane en daarna gaat ze de hele wereld over. Aan de verhaallijn wordt hard gewerkt. Maar we willen ook haar volgers vragen om suggesties en tips te geven over waar ze naartoe kan gaan. Het mooie is: met AI kan álles. Ze kan wandelen op Mars, het middelpunt zijn van een ridderduel in de middeleeuwen of een revolutie leiden in het jaar 2525. Tijd, vorm en plaats spelen geen rol meer. En – wie weet – wij straks ook niet meer. Zo rauw kan de realiteit zijn.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
- Vattenfall verlengt... 18-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

