CMO in the spotlight: overtuiging, vertrouwen en moed

CMO in the spotlight: overtuiging, vertrouwen en moed
  • Bureaus
  • 23 jun 2023 @ 14:29
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Cannes

In de laatste sessie van CMO’s in the spotlight op Cannes Lions 2023 – overigens gesponsord door Deloitte Digital – kwamen op 23 juni Dara Treseder van Autodesk, Dario Tarulla (Heineken Mexico) en Nuria Tarré (City Football Group) aan het woord over creativiteit, leiderschap en maatschappelijke standpunten.

(op de foto boven v.l.n.r.: Tarré, Treseder en Tarulla).

Om met dat laatste te beginnen: duurzaamheid is nog even actueel als een paar jaar geleden. Volgens Treseder zit het in elk haarvat van haar merk en bedrijf, het is voor haar een fundamenteel aspect in marketing. ‘Merken komen in de problemen als ze niet voor duurzaam gaan.’

Tarulla onderschrijft dit en benadrukt dat steun aan politieke of maatschappelijke ontwikkelingen wel moet passen bij je purpose, anders gaat het wringen. ‘Je moet authentiek zijn. Dus we zijn heel selectief in wie en wat we steunen.’

Volgens Tarré is sport een machtig wapen om iets te doen aan maatschappelijke misstanden zoals racisme en pestgedrag op social. Haar bedrijf probeert daar op alle vlakken iets tegen te doen. ‘De participatie van meisjes in voetbal is nog veel te laag bijvoorbeeld, daar vechten we hard voor om dat te verbeteren.’

Over de waarde van creatie in de marketingstrategie zegt ze: ‘Met creativiteit kun je als merk ergens voor staan, je kunt het verschil maken. Dat is voor mij wel de magie van creativiteit.’

Voor Tarulla is creativiteit de heilige graal. ‘Voor mij is creativiteit toch vooral een goede graadmeter hoe de business gaat. Het is een indicatie van de uiteindelijke ROI. Het is feitelijk de brandstof om impact te maken als een merk.’

Voor Treseder is creativiteit de ‘halo’ rond het merk. ‘Het is het fundament onder alles. Het moet wat mij betreft wel altijd in dienst staan van de consument, hoe helpen we hem zijn problemen op te lossen. En dat moet kloppen op alle touchpoints zodat we een diepere relatie krijgen met onze fans.’

Over de rol van CMO zegt ze tot slot nog: ‘Voor mij zijn 3 zaken belangrijk: zorg voor vertrouwen, toon moed en wees altijd overtuigd. Belangrijke uitdaging in het proces is voorlopig om slim te navigeren door de economische onzekerheid. Je moet consumenten weer het vertrouwen geven dat zaken goed komen en dat zij kunnen groeien. Praat met ze en wees een partner op elk vlak. En laat vooral ook blijken dat je het als merk ook nog niet allemaal weet en hoe de toekomst eruit gaat zien.’

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken