[column] Zoek het ongemak op
![[column] Zoek het ongemak op](/bureaus/weblog/2024/05/column-zoek-het-ongemak-op/Peter-vd-W-Ongemak-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 27 mei 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CreatieCopywriting
- 27 mei 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Creativiteit maakt ongemakkelijk. Zo hoort het ook. Dat is waar creativiteit voor bedoeld is. Ontregelen is de kerntaak. Anders raken we allemaal vastgeroest.
Als mens hebben we ongemak nodig om niet weg te zinken in gezapigheid. Iets scheefs, iets scherps, iets raars met een randje.
Iets dat ons even van onze rotsvaste overtuiging afbrengt. Anders naar dingen te laat kijken en ons denken aan het twijfelen krijgt.
Laat dat nou precies zijn waar ons vak over gaat.
Precies dat ontregelende karakter van ons werk maakt dat we nooit, nooit, nooit, de gemakkelijkste weg mogen kiezen. Maar dan ook nooit.
Je hoort altijd op zoek te zijn naar de ideeën die ongemak geven. Die zo nieuw en anders zijn dat ze zelfs voor mensen bij het bureau ongemak geven.
"Het is te gek, maar ik moet er erg wennen".
Ongemak is wat je vindt aan de uiterste randjes van een briefing en net over de grens van de strategie. Daar moet je zijn voor een tegendraads idee.
Ongemak ligt altijd buiten de comfort zone.
Want daar komen de ideeën vandaan die weerstand oogsten. Precies omdat ze niet van het soort ideeën zijn waar klanten gemakkelijk ja tegen kunnen zeggen.
Gemakkelijke ideeën maken het leven gemakkelijk. Maar dat is niet waar we creatieve reclamemakers voor zijn. We zijn hier niet om het gemakkelijk te hebben.
Creativiteit is het enige wat een merk kan doen onderscheiden van de rest. Om dat te kunnen vinden, moet je op zoek naar het ongemak in jezelf.
Dan moet je bereid zijn om alles te doen om dat ene alles overstijgende idee hoe dan ook realiteit te laten worden.
Hoeveel ongemak dat onderweg ook oplevert.
Gemak dient de mens, zeggen ze. Dat zal zo zijn. Maar de gedachte om daar ooit zomaar aan toe te geven, daar word ik ogenblikkelijk ongemakkelijk van.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Alpaca’s stelen de show in nieuwe Allianz-campagne
- Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en Happiness triomferen op 59ste...
- BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar...
- Commercialreview Q1 2025: ING, Welkoop en Lidl grote winnaars
- Nationale-Nederlanden: een hardloper in ons allemaal
- Look-O-Look lanceert kleurrijke merkcampagne
Laatste Nieuws
- Branded content werkt pas echt als... 25-04-2025
- WE Fashion selecteert Springbok voor... 24-04-2025
- Gamestate groeit uit tot Europese... 24-04-2025
- TicketSwap kiest voor The Romans als... 24-04-2025
- EY zet in nieuwe campagne menselijke... 24-04-2025
- CZ gaat voor Ace als strategisch... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management