[Branded Content Event] Ephemeral media is de nieuwe trend

[Branded Content Event] Ephemeral media is de nieuwe trend
  • Content
  • 4 feb 2016 @ 11:00
  • 16143 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Op de 10de editie van het Branded Content Event wordt ingegaan op de ontwikkelingen van en vragen over branded content. Joeri van den Bergh bijt het spits af en muziek knalt uit de boxen. Van den Bergh, bekend van het boek How cool brands stay hot, vertelt in een inspirerende keynote over de verschillen en overeenkomsten tussen generaties en wat dat betekent voor het aanbieden van content.

Van den Bergh inventariseert eerst hoeveel mensen behoren tot de verschillende generaties; Gen Z, Gen Y, Gen X en Babyboomers en deelt mee dat de nieuwe generatie Alpha zal gaan heten. ‘We zijn aan het einde gekomen van het alfabet en beginnen dus weer van voren af aan met tellen.’

Multiscreen
Van den Bergh vervolgt zijn verhaal en geeft aan veel interactie te willen met de zaal. Iedereen vindt twee glow in the dark-sticks waarmee hij kan reageren op de stellingen zoals ‘Hebben kinderen invloed op het voedsel of technologische apparaten in huis?’ De zaal denkt 50/50, maar het antwoord is dat ruim 70% van de kinderen invloed heeft op het voedsel in huis. De volgende stelling gaat over wie meer appt tijdens het tv kijken: generatie Y of Z? Van de bezoekers denken 60% dat dit generatie Y moet zijn, en maar 40% kiest voor generatie Z. Het antwoord is dat maar liefst 70% van generatie Z bezig is met multiscreen activteiten.

LOL
Van den Bergh vraagt de bezoekers naar het meest populaire woord dat wordt gebruikt in texting. Een bezoeker reageert met LOL. ‘Nee dat was hot in 2013-2014. Durft iemand anders?’ Het LOL van 2016 is de lachende emoticon met tranen. Hiermee is duidelijk te zien dat de nieuwe generatie meer visueel ingesteld is en wordt daarom ook wel de emotional generation genoemd. Van den Bergh haalt gesprekken aan met zijn eigen dochters en vertelt dat als zij appen er alleen maar met emoji’s in het bericht staan. Voor hen overduidelijk wat de boodschap is, maar voor de ‘oudere’ generatie roept het vaak vraagtekens op. Iets waar merken rekening mee zouden moeten houden in hun communicatie richting deze generatie.

Goudvis
De trend voor het komende jaar is volgens Van den Berg ephemeral media: media die verdwijnt waarvan Snapchatt een goed voorbeeld is. Sprite speelde hier goed op in een plaatste op blikjes een snapcode waarmee de consument video’s kon bekijken op Snapchat. De verpakking wordt op deze manier dus een nieuwe branded media-kanaal. Het voordeel van dit type media is dat je maar 10 seconden hebt om te kijken en daardoor kijk je bewuster. Na 10 seconden is het weg, dus opletten moet je wel want voor je het weet heb je het gemist.
Van den Bergh: ‘Vine-video’s zijn zes seconden en dat is korter dan de aandachtspanne van jongeren, die is namelijk 8 seconden. Wat weer minder is dan die van een goudvis. Zijn aandachtspanne is negen seconden. Een zes seconden video wordt dus nooit saai!’

Live streaming
De nieuwe social media gaan steeds meer over op live media en live streaming. Van den Bergh toont een video van Royalcaribbean. Dit bedrijf creëerde een kanaal waar live content wordt gedeeld. Vijf mensen gingen op reis en maakten daar live content die ter plaatse werd gemonteerd en resulteerde in aflevering van 40 minuten. Al het materiaal werd na 20 minuten dat het online ging gedeeld via alle social media kanalen en realiseerde daardoor een enorm bereik. Zie hieronder de aankondiging ervan.



Tegenwoordig willen jongeren niet meer wachten totdat iets beschikbaar is. Ze gaan op zoek naar waar ze dit wel kunnen vinden. Een voorbeeld hiervan is het bestellen van koffie bij Starbucks. Gemiddeld duurt het bestellen en wachten op een kop koffie vier tot vijf minuten. Veel te lang aangezien de aandachtspanne veel korter is. Mede hierom is er een app gemaakt waarin je koffie kunt bestellen en de wachttijd gereduceerd wordt tot 30 seconden. Overdreven zou je denken? Dat valt mee. Want intussen is de app al miljoenen keren gedownload.

Nieuwe trend
Van den Bergh vertelt over nog veel meer interessante trends en geeft voorbeelden in de vorm van video, stellingen en feiten & cijfers. Voorbeelden hiervan zijn het steeds minder onderscheid aan willen brengen tussen man en vrouw, denk daarbij aan de boyfriendjeans en Miley Cyrus die neutraal wil zijn in haar kleding. Maar ook de steeds meer aanwezige vrouwen die belangrijker worden, niet alleen in het echte leven maar ook in hoofdrollen voor populaire series zoals Homeland. Maar ook de campagne #Share the load die de vraag ‘Is wassen alleen taak van de vrouw?’ ter discussie stelt. Ook het populaire spel Mindcraft, virtual reality en dat imperfectie interessanter is dan perfectie passeren de revue en wordt besproken. Kortom, een enerverende en vooral inspirerende opening van de dag. Nieuwsgierig naar wat Joeri van den Bergh nog meer besproken heeft? Houd dan de site van het Branded Content Event in de gaten, waar zijn presentatie binnenkort te bekijken is.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken