Hema's Vlog Academy: 'YouTube is verweven in dagelijks leven jongeren'

  • Content
  • 12 jul 2017 @ 11:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • VloggenVideoContent

De Vlog Academy van HEMA is van start gegaan. Sinds 1 juli kunnen middelbare scholieren wekelijks lessen via een livestream volgen en zodoende de 'skills van het vak' leren. Acht populaire YouTubers leren scholieren daarbij hoe zij hun eigen kanaal kunnen beginnen en verbeteren. Miranda Schreuder, campagneleider marketing & communicatie, vertelt over het idee.

Hoe is dit idee tot stand gekomen?
Uit onderzoek is gebleken dat jongeren veel bezig zijn met hun eigen identiteit te ontwikkelen; wie ben ik, wat vind ik belangrijk, wat is mijn eigen stijl? Ze kijken hierbij veel naar voorbeelden op YouTube en willen zich spiegelen aan hun helden en zichzelf daarbij ook leren te uiten. Zodoende was het idee van een Vlog Academy al snel geboren; een summerschool waar acht bekende YouTubers gedurende acht weken scholieren opleiden tot YouTuber of vlogger. De lessen vinden plaats in een pop-up klaslokaal in een HEMA-filiaal. Iedere leerling die minimaal aan twee huiswerkopdrachten heeft deelgenomen kan meedoen aan het eindexamen en maakt kans op een contract bij een influencer agency.

Waarom zouden scholieren eigenlijk vlogger moeten worden?
Vlogger of YouTuber als beroep is een duidelijke ontwikkeling in beroepsinteressegebied, zo blijkt uit onderzoek. Dit jaar hebben we een nieuw onderzoek onder jongeren verricht. Daar komt uit dat al veel jongeren (53%) video's plaatsen op een eigen kanaal. Zo'n 39% van de jongeren ziet YouTuber als beroep wel zitten, waarbij jongens dit meer ambiëren dan meisjes.

Hoe is dit interessant voor hun verdere loopbaan?
Daar hebben we nu onvoldoende kennis en inzicht over maar uit onderzoek blijkt dat 74% van de onderzochte jongeren vindt dat video's maken je creativiteit stimuleert. Ze gebruiken YouTube ook vaak als hulp bij huiswerkopdrachten (67%). Kortom, gebruik en kennis van YouTube is verweven in hun dagelijks leven. Dit heeft ongetwijfeld effect op de manier waarop zij hun loopbaan vorm gaan geven. Misschien zelfs wel op de manier waarop wij in Nederland gaan werken in de toekomst, maar daar hebben we verder (nog) geen kennis van.

Waarom werken influencers mee aan dit project? Hoe is voor hen interessant?
Ze werken in eerste instantie mee omdat ze de Vlog Academy omarmen en omdat ze het leuk vinden om met scholieren mee te denken. Voor henzelf is het interessant omdat ze op deze manier nieuwe kijkers kunnen bereiken en meer volgers kunnen krijgen. Daarnaast krijgen ze er natuurlijk voor betaald. Beautynezz, met wie HEMA vorig jaar al samenwerkte, heeft dit jaar een eigen schoollijn exclusief bij HEMA te koop. Een mooie resultante van de samenwerking.   

 

Lees ook: Hema op Insta: grootgebruiker van user generated content



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken