Content is niet van marketing
- Content
- 4 dec 2017 @ 11:35
- Link
-
Carl Derks
Marketing Architect
Referro B2B Marketing - Content
- 4 dec 2017 @ 11:35
- Carl Derks
Bij veel marketeers leeft het idee dat zij het alleenrecht hebben op het bedenken en produceren van content. Natuurlijk, ze zijn verantwoordelijk voor het bewaken van het merk en drukken in die hoedanigheid hun stempel op de communicatie. Ze doen het onderzoek, doen de interviews, plotten de persona, de buyer’s journey en ga zo maar door. Ze weten als geen ander welke content gevraagd wordt en wanneer. Toch?
De werkelijkheid laat een heel ander beeld zien. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die content creëren uit een samenwerking tussen marketing en sales succesvoller zijn. Opvallend, nietwaar? Veel high performing bedrijven hebben inmiddels wel prioriteit gegeven aan het creëren van content, maar uit het onderzoek blijkt dat marketing & sales professionals, binnen die bedrijven, 78% van hun content niet van voldoende kwaliteit vinden. Prioriteit is dus één ding, inhoud een tweede.
Inzicht door de juiste content
Bij slechts 20% van deze high performing bedrijven werken sales & marketing professionals ook echt succesvol samen. Zij hebben altijd toegang tot de laatste beschikbare content en er is nagedacht over de content per leadfase, van MQL naar SQL. Deze doelgerichte content is voor verschillende personen binnen een DMU relevant. Alleen zo kunnen ze de optimale buyer experience realiseren. Je kunt dan ook met recht spreken van co-creatie van content. Dat is in mijn ogen de enige weg voorwaarts. Goede content moet gekoppeld worden aan de juiste techniek. Want de manier waarop we content aanbieden verandert ook continu. Als vanouds bezoekt sales prospects en klanten, presenteert specifieke salescontent en draagt die over aan de prospect/klant. Maar juist dat kan nu slimmer met behulp van een sales enablement tool (Showpad bijvoorbeeld). Deze tool stelt de verkoper in staat in realtime het aanbod op de wens van de klant aan te passen en toe te sturen.
En dat is nog niet alles: als de content later wordt bekeken of gedeeld met collega’s, dan wordt sales ook daarover geïnformeerd. Op die manier worden dan e-mailadressen en dus extra informatie over de DMU geharvest. De informatie die sales vervolgens haalt uit dit leesgedrag maakt trends, voorkeuren en conversies met betrekking tot de content zichtbaar. Hierop kan sales met marketing de content strategie continu finetunen. Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat bij 72% van de goed presterende bedrijven er echt van elkaar (marketing en sales) wordt geleerd. Maar ook bij minder presterende bedrijven wordt er in 48% van de gevallen iets van elkaar opgestoken.
It’s alive!
Als iedereen altijd controle heeft over alle content en content beschouwt als een ‘levend’ en ‘vloeibaar’ element, zorgt dit voor een enorme gevoelsmatige shift en een vervaging van de lijn tussen marketing en sales. Het leidt tot meer begrip, meer creativiteit, meer interactie en meer positiviteit van zowel marketing als sales professionals. In mijn vorige blog heb ik de vraag gesteld of de saleskosten omlaag moeten of het rendement omhoog? Daarin heb ik het belang van content al aangegeven. Bij deze breek ik als marketeer graag een lans voor het creëren van content samen met sales. Geloof me, iedereen wordt er beter van!
Deze blog verscheen eerder op de website van Referro.
-
Carl Derks
- Werkt bij: Referro B2B Marketing
- Functie: Marketing Architect
- Website:https://www.referro.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kerst 2025: Tesco en de chaos van de feestdagen
- Karvan Cevitam, Hema en Somention grote winnaars Grand Prix...
- Marketeer Kya de Booij over Jack Daniel's nieuwe Studio Jacket
- Kinderpostzegels en KPN starten campagne tegen eenzaamheid...
- Plus vernieuwt merkbelofte en contentcampagne
- Zero Gravity Drone eert hoofdstad met adembenemende luchtfilm
Laatste Nieuws
- Kerst 2025: Tesco en de chaos van de... 17-11-2025
- Plus vernieuwt merkbelofte en... 12-11-2025
- Karvan Cevitam, Hema en Somention... 06-11-2025
- Kinderpostzegels en KPN starten... 06-11-2025
- Marketeer Kya de Booij over Jack... 05-11-2025
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

