[column] Killing als je nieuwe technieken negeert

[column] Killing als je nieuwe technieken negeert
  • Content
  • 26 jul 2021 @ 10:07
  • 20992 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Digitaal

Wat is een DXP? Die vraag boeit me. Als buitenstaander verbaas ik me over al de nieuwe technieken waar je als contentmarketeer mee te maken krijgt. Als consument gebruik je steeds meer digitale touchpoints.

Zelf heb ik apps op mijn smartphone, iPad, laptop en computer, en ik zie vast wat over het hoofd. Wanneer ik welk device hanteer hangt van de omstandigheden en het momentum af. Smartphone en iPad zijn favoriet. Tegenwoordig stream ik zelfs relevante tv-programma’s vanaf de telefoon. Nu lees ik dat je als contentmarketeer al die kanalen feilloos moet beheren.

Content moet op al die kanalen strak gepresenteerd worden. Tot zo ver geen nieuws onder de zon. Het lijkt me logisch, en gelukkig zijn er tools die je daarbij kunnen helpen. Zoals DXP (Digital Experience Platform - red.), waarvan akte. Maar DXP doet gelukkig meer. Het verzamelt klantinformatie, zodat deze data en content beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Gelukkig zou ik zeggen.

Je stort vandaag de dag niet meer zomaar een bak met informatie uit over je doelgroep. Dat is old school.

Een DXP met geïntegreerde marketing- en personalisatiecomponenten stelt je in staat om content op maat aan te bieden op een gebruiksvriendelijke manier - en dat op al je websites, portalen, apps en via mail, in realtime. Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af waarom er zo veel opwinding is over noodzakelijke tools die je als contentmarketeer niet kunt negeren.

Wie wil er nog in een auto rijden zonder navigatie, zonder sensoren met waarschuwingspiepjes?

Ik heb inmiddels ontdekt dat de sensoren rechts, links, voor en achter verschillende piepjes geven. Meesterlijk. Ik rijd feilloos achteruit de oprijlaan in, die een flinke bocht heeft, zonder achterom te kijken. Het scherm in het dashboard vertelt precies hoe ik moet sturen. Je wilt toch niks anders meer als je er eenmaal aan gewend bent.

Wie zit nog op content te wachten waarvoor geen belangstelling bestaat? Irritant. Dus contentmarketeers ontkomen niet aan nieuwe technieken en zullen moeten geloven in de kennis van de IT’ers. Bij auto’s zijn we er al aan gewend dat storingen kunnen worden uitgelezen. Garagewerk geeft steeds minder vuile handen. Hoe zullen technieken als DXP zich ontwikkelen? Ik zie helemaal voor me hoe content die niet of nauwelijks gelezen wordt straks met enkele klikjes kan worden uitgelezen, met confronterende resultaten. Slechte teksten, verkeerde zoekwoorden, geen urgentie, enzovoort. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het zo ver komt, zou ik denken als marketeer. Het is minder leuk voor de contentmakers die nauwelijks zijn geëvolueerd. Die prijzen zich uit de markt en zien de achterdeur steeds dichterbij komen.

Het dashboard van een auto beschikt over talloze lampjes die aangeven of alles naar behoren werkt, maar er zijn ook lampjes die vertellen dat de weg naar de garage de enige juiste weg is omdat er acuut gevaar dreigt. Misschien dat de DXP-systemen van morgen zo kunnen worden ingesteld dat de content die ze moeten verwerken niet door de sluis komt omdat deze niet voldoet aan de gewenste normen. Of het nu om tekst, beeld of stemmen gaat. Ik acht de kans groot dat het niet lang meer zal duren voor we zo ver zijn.

In Hilversum skippen ze een programma van de buis als de kijkcijfers abominabel zijn.

Het verbaast me dat er nog niet gewerkt wordt met algoritmes die haarscherp aangeven welke ingrediënten noodzakelijk zijn voor een succesvol programma.

Als je creatieven daarmee op stap stuurt, ben je redelijk zeker van succes. Contentmarketeers gaan een nieuwe toekomst tegemoet. Algoritmes, DXP of daarmee vergelijkbare systemen kunnen niet langer worden genegeerd, want het alternatief is dat de contentproducent die dat wel doet op een zijspoor komt.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken