IAB Nederland brengt digitale audiolandschap in kaart
- Content
- 15 sep 2020 @ 11:26
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DigitaalContent
- 15 sep 2020 @ 11:26
- Lucas Boon
De zogenoemde Taskforce Digital Audio van branchevereniging IAB Nederland publiceert vandaag een overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt.
Het overzicht moet marketeers inzicht bieden in de verschillende partijen die binnen het domein 'digital audio' in Nederland actief zijn. De digitale audiolandschapskaart is hier te downloaden.
De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts, streamingdiensten en live radio. Uit de Online Ad Spend Study 2019 van IAB Nederland blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen.
Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio, zegt: 'Het is bijzonder om te zien hoe snel het digitale audio-ecosysteem zich de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Zoals in het landschap goed te zien is, is het aantal publishers, tech-partijen en ad-tech-oplossingen in de markt toegenomen en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Ook is er een duidelijke toename zichtbaar van het aantal podcastmakers en luisterplatformen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat digital audio steeds vaker onderdeel is van de mediamix. Met als gevolg dat er steeds meer vragen komen over de inzet en de mogelijkheden van het kanaal. Door dit landschap uit te brengen, willen we de markt inzicht geven in het ecosysteem.'
Wendy Pouw, directeur van IAB Nederland, vult aan: 'Bij audio zie je, net als bij digitale buitenreclame twee jaar geleden, een traditioneel kanaal groeien door digitalisatie en dat roept veel vragen op in de markt. Voor ons was dit dan ook de voornaamste reden om afgelopen mei de Taskforce Digital Audio op te richten. Het is fantastisch om te zien dat de taskforce in zo’n korte periode zo’n belangrijk document heeft ontwikkeld. Het landschap doet precies waar wij als branchevereniging voor staan: kennis en inzicht delen om als industrie samen te groeien en mogelijke obstakels te overwinnen.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers