[NL Packaging Awards] ProudDesign en OD Design slaan dubbelslag

[NL Packaging Awards] ProudDesign en OD Design slaan dubbelslag
  • Design
  • 16 mei 2019 @ 22:40
  • 11383 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingAwards

Vanavond werden voor de vierde keer de NL Packaging Awards uitgereikt, dé vakprijs voor de verpakkingsbranche. ProudDesign en OD Design sleepten in twee categorieën een award in de wacht. Lees verder voor alle uitslagen met beeld en juryrapporten.

In een nieuwe locatie - NBC Nieuwegein - maar met een vertrouwde presentator- Jort Kelder - kwamen verpakkingsproducenten, designbureaus en merkeigenaren bij elkaar om de beste verpakkingen in dertien categorieën beloond te zien worden met een award. De categorieën waren onderverdeeld in design, innovatie en duurzaam en er was ook een nieuwe categorie dit jaar: Webretail. And the winners are…

Branding First UK Trappist van Snow Donuts

Categorie Drankverpakking Alcoholisch

Jury: ‘Deze inzending wint omdat het om een heel vernieuwend en bijzonder aantrekkelijk design gaat voor de categorie. De storytelling van dit eerste Britse trappistenbier is heel goed. Het etiket is ook heel mooi afgewerkt. Eenvoud is mooi; dat gaat voor deze winnaar zeker op.’

Runner up: Gin-verpakkingslijn Schouten Craft Distillery van St. Luc Labels
Jury: De gin-categorie is vrij traditioneel, maar deze verpakking valt direct op. Het design is heel mooi, bijna fashionable. De jury vindt het jammer dat voor een generieke fles is gekozen. Daarom is dit de runner-up geworden.

Arla Bio van ProudDesign

Categorie Duurzaamheid

Jury: ‘Deze verpakking wint omdat Arla hiermee laat zien dat duurzaamheidsmaatregelen hand in hand kunnen gaan met een eigentijds, modern design van een kartonnen melkpak. Het melkpak, de dop en de coating aan de binnenzijde zijn volledig recyclebaar. Per verpakking is de CO2-uitstoot met 34% gereduceerd. Een indrukwekkende milieuwinst en een terechte winnaar.’

Runner up: AH biologische melk in biobased 2 liter can van Farm Dairy
Jury: Met deze verpakking wordt er serieus bespaard wordt op grondstofgebruik en CO2-uitstoot tijdens transport. Indrukwekkend is het lichte gewicht.  Een verbeterpunt is de weggooiwijzer op de verpakking. Die is erg klein is en moeilijk leesbaar.

AH Meer dan Pasta van dBOD

Categorie Private Label

Jury: Deze verpakking verdient een award omdat hij erg onderscheidend is en bijzonder mooi uitgevoerd en vormgegeven. Het venster maakt een eigenlijk onbekend product toch herkenbaar; hier is heel goed over nagedacht. Conceptueel is alles consequent doorgevoerd op alle denkbare aspecten.

Runner up Hema Kids hoofdtelefoon van Magnet Design
Jury: Deze verpakking is erg herkenbaar en heeft toch een eigen stijl. Probeer maar eens onderscheidend te zijn in een winkel vol HEMA-artikelen. Hier spreekt de kracht van de eenvoud. De verpakking heeft een hoge schapwaarde. De winnaar in deze categorie is conceptueel net even sterker en consequenter en daarom is dit de runner-up.

Queen Bee van ProudDesign

Categorie Promotionele Verpakkingen

Jury: Deze verpakking wint omdat hij onderscheidend is in de categorie en veel gelaagdheid heeft die consequent is doorgevoerd. De uitwerking is helemaal top. Het oog voor detail, de kwaliteit van de uitvoering, de illustraties die nieuwsgierig maken en de leuke uitpakbeleving, springen er echt uit.

Runner up SayCheeseToday van SayCheeseToday
Jury: Een mooi uitgewerkt concept, dat verleidt tot een online aankoop. Op alle fronten een leuk cadeautje, dat hoog scoort op de uitpakbeleving.

Raijmakers Heetmakers van OD Design

Categorie Food Houdbaar

Jury: Het is heel erg gewaagd en verrassend om een nieuw product zo te verpakken. Maar daardoor valt het zeker op in het schap! Het design van de illustraties is hoog en daardoor wordt het ook heel premium. Het hele concept spreekt. Kortom: de beste inzending.

Runner up: Gro together van Snow Donuts (zie Designpanel MarketingTribune 10)
Jury: De verpakking is mysterieus en echt standing out in de productcategorie. Hij gaat weg van de clichés van verpakkingen van vegetarische producten. De productfotografie is ook bijzonder. Wel zijn sommige productnamen onduidelijk en dat maakt deze inzending net geen winnaar.

Saté Man van OD Design

Categorie POS Verpakkingen

Jury: Dit is een handige manier om displayruimte te creëren. Door de herbruikbaarheid is dit een zeer duurzame oplossing. De display voegt iets toe aan die identiteit en neemt eigen distributieruimte mee, waardoor een presentatie mogelijk wordt die het product zelf nooit zou krijgen. Het is een totaaloplossing, want zelfs de koelkast wordt meegeleverd en dat ontzorgt de winkelier.

Runner up Vedett Boekett Doos van Smurfit Kappa Zedek
Jury: Een leuk concept, dat past bij het merk. Het drukwerk is zeer goed uitgevoerd, wat verkoopbevorderend werkt. Deze inzending raakt de consument iets minder dan de winnaar en daarom is dit de runner-up.

Aerosorber van Plato product consultants

Categorie Transport en Shelf Ready Packaging

Jury: Deze verpakking wint omdat hij een essentieel onderdeel is van de transportverpakking, waarbij op een kosteneffectieve manier veel transportschade kan worden voorkomen. Bovendien is de Aerosorber multifunctioneel. Hij kan als los element worden toegepast, maar ook als sandwich tussen pallet en lading worden geplaatst.

Runner up: Achterlichtenset vrachtwagens van Cordupack
Jury: Het gefixeerde golfkartonnen interieur is vernuftig uitgedacht en werkt prima. Een mooie productpresentatie ook in een volledig in karton uitgevoerde verpakking.

The Grey Men’s Skincare van GVO Drukkers/Vormgevers

Categorie Beauty & Personal Care

Jury: Deze inzending wint omdat de verpakkingen er high end uitziet. De propositie is ijzersterk, het doosje is technisch innovatief, en de branding is goed. Het grafisch design is simpel, maar sterk en past goed bij deze tijd. Voor de Nederlandse markt is het vernieuwend.

Runner up: Etos Kerstassortiment van Millford
Jury: Een kleurrijke en fashionable presentatie. Perfect voor de doelgroep van Etos. Het is Etos gelukt om iets heel moois te maken en daarvoor heeft het merk echt alles uit de kast gehaald. Wat deze inzending tot de runner-up maakt is dat de verpakkingen van de uiteenlopende producten niet een geheel vormen.

Rollor Technology van SmurfitKappa MNL

Categorie Webretail

Jury: Deze inzending wint omdat het een heel verrassende en goede oplossing is voor het versturen van kleding. De functionaliteit, de premium uitstraling en de eigen vorm is indrukwekkend. Bovendien is deze verzendverpakking uit één enkele plaat karton gemaakt, recyclebaar en de zeshoekige vorm is onderscheidend op alle vlakken.

Runner up: Fashion pack van PostNL/Dakla Pack
Jury: Deze verpakking biedt een oplossing voor alle kleding die niet door de brievenbus kan. Een goed concept dat een oplossing biedt voor het compact verzenden van kledingstukken. Weinig materiaalgebruik en een fraaie bedrukking.

Handles and More van HLO Creative Branding Agency

Categorie Non-Food

Jury: Het conceptidee voor dit luxe nicheproduct is erg leuk. Uniek, met een duidelijke merknaam en een eigen taal. Het design voelt Scandinavisch. De zichtbaarheid van het product is goed. En, naast elkaar, ziet de hele lijn er bijzonder vernieuwend uit. Een terechte winnaar.

Runner up: Knops van Today (lees ook de Designcase over Knops)
Jury: Het is een mooi verzorgde verpakking, die past bij het lifestyleproduct. Een doordacht designconcept met een heldere propositie. Dit is de runner-up omdat de communicatie volgens de jury  beter had gekund. Het is niet direct duidelijk om welk product het gaat.

OpTri van Danone, van Nutricia Research

Categorie Innovatie Verpakkingen en Materialen

Jury: Deze verpakking voor sondevoeding wint een award omdat het een van de eerste verpakkingsoplossingen is die tussen een flexibele zak en rigide fles in zit. Daarmee vervult hij een grote behoefte op vragen uit de markt. Verder is de verpakking geschikt voor een complexe omgeving waarin hoge eisen worden gesteld én is hij geschikt voor grote productie-aantallen op de assemblagelijn. Een terechte winnaar.

Runner up: Hot & Cold van Now| New |Next
Jury: Deze innovatieve verpakking communiceert sterk. Het is een technisch slim design van twee verschillende delen. En een professionele uitwerking van bestaande oplossingscomponenten.

Jasa bag-2-paper van Jasa Packaging Solutions

Categorie Innovatie Techniek

Jury: Dit is de winnaar omdat het een echte innovatie betreft op een verpakkingsmachine die al decennia oud is. Doorslaggevend is de ontwikkelde techniek die leidt tot een nieuw verpakkingsconcept. Het principe van folie sealen is losgelaten en als alternatief is een zelfklevend systeem ingezet. Een ander sterk punt is de flexibiliteit. Een terechte winnaar.

Runner up: Grippertoolloze topload casepacker vanTech-Nikkels
Jury: Een slimme casepacker-oplossing om tot een flexibele machine te komen. Ideaal voor bedrijven die op een gemiddelde snelheid produceren en veel verschillende formaten verwerken. Het systeem bespaart dure grippertools en er zijn minder wisseldelen nodig. De inzending is echter minder vernieuwend dan de winnaar.

Mijn Melk van Flex/Design (wordt beoordeeld door ons panel in MarketingTribune 10, 28 mei 2019)

Categorie Food Vers

Jury: Deze inzending doet direct denken aan grazende koeien en het boerenland. Het design geeft een ouderwets en zelfs een beetje een kneuterig gevoel, maar wél op een fijne en stijlvolle manier. De uitstraling is mooi. Het alumunium dopje is een hele goede keuze. Kortom, een fantastische verpakking en de terechte winnaar.

Runner up: Zeelands Roem Oesterverpakkingen van Bataafsche Teeken Maatschappij
Jury: Deze oesterverpakking is puur en gedurfd. De communicatie is helder. De storytelling gebeurt op een geloofwaardige manier.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken