[designpanel] Krupi Chips Gro door Snow Donuts

[designpanel] Krupi Chips Gro door Snow Donuts
  • Design
  • 16 mei 2019 @ 12:00
  • 10543 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging

Gro staat voor Green Recycled Organics en Gro Mushrooms zijn circulaire, op koffiedik geteelde, oesterzwammen. Het bedrijf meldde zich bij Snow Donuts voor de nieuwe branding en de uitrol hiervan.


Op de verpakking van Krupi Chips zien we de letters GRO op een achtergrond van ‘aarde, mos en ochtendzon’. Naast de chips zijn er ook een aantal nieuwe concepten ontwikkeld door Snow Donuts, zoals de Blended Burger, Vega-bitterballen en kroketten. Gaat ons panel aan de paddo’s?


Marc van Eck, partner Business Openers: Mooi initiatief en mooi uitgewerkt. Prachtige vondst om het voedsel gewoon op de aarde te leggen, disruptief en toch eigenlijk heel gewoon. Door de donkere uitstraling krijgt het een kwalitatieve en mystieke uitstraling. Lijkt me beide heel erg goed. Ik weet niet zeker of ik zin krijg, maar wel trek om het te proberen. En daar gaat design over: een sterke propositie over de bühne krijgen, zodat de argeloze consument het pakt. Het is een tijdje geleden, maar hier is eindelijk weer een verdiende 10. Of heb ik nu te veel paddo's gehad?
10

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Gaaf concept, maar hoe zet je dit in de markt? De gekozen strategie zit primair op verleiden: het ziet er kwalitatief en aantrekkelijk uit door het sprekende logo, de zwarte, moody uitstraling in combinatie met productfotografie. Dat moet je binnenkomer zijn om nieuwe mensen voor je propositie te interesseren. De keuze van mos en aarde als ondergrond is gewaagd. Het is niet per se lekker, maar het valt wel op en vertelt het verhaal achter het product en je zult iets anders moeten doen dan de geijkte categorie-taal van alle andere merken. Ik vind het slim gekozen. Om de smaakperceptie te bevestigen, zou ik in de content op andere touchpoints meer de focus leggen op lekker en wat je er allemaal mee kunt op een andere manier dan de combinatie met het aardse. Dan maak je het ook echt bereikbaar voor een grotere doelgroep. Ik ga het zeker eens proberen, te mooi om niet te doen.
8

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Gro speelt uitstekend en innovatief in op de vegetarische markt en de trend van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. De corporate website heeft een prachtig en passend design. Fantastische foto’s en uitleg waar Gro voor staat met mooie testimonials. Qua inhoud en functionaliteit van de website is er nog wel wat winst te behalen. De ‘Nieuws’-pagina is ietwat gedateerd met ‘oude’ nieuwsberichten; het meest recente artikel is op 25 februari 2019 geplaatst. Maak daar eventueel een andere kop van als ‘Highlights’ of ‘Blog’. Ook onder kop ‘Producten’ zijn de producten weggestopt in de nieuwsartikelen die al onder de kop ‘Nieuws’ staan. Zonde! Laat alle producten in één oogopslag zien in dezelfde look & feel met een inspirerend verhaal net zoals op de Home-pagina en de Why Gro-pagina. Kortom, een 8 voor het fantastische design & storytelling tot nu toe, maar een min omdat de website nog niet af lijkt. Echt zonde, want de productinnovaties van Gro hebben echt potentie!
8-

Stijn Braun, creatief directeur Mountain Design: Spannend en lekker donker ook; precies waar paddo’s het best groeien. Het heeft iets culinairs, dat aansluit op de trend van de pionierende chefkok en de beleving van ‘puur’ eten, maar Gro lijkt daardoor niet voor Jan en alleman en lijkt nu nog een soort niche voor niche vega’s. Niet heel toegankelijk dus. En wat is het? Het maakt nieuwsgierig maar vertelt me nog niet meteen wat het is. Ik vraag me overigens af hoe smakelijk ik chips op aarde (koffiedik) en mos vind? Een beetje flauw misschien, maar ondanks dat het me intrigeert, wil ik toch kritisch blijven. Een verpakking moet meer zijn dan een Vlaams-Nederlands stilleven uit de 17e eeuw met grote witte letters. Mooi is nog niet altijd goed genoeg.
6,5

Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign: Het komt niet zo vaak meer voor dat fotografie een grote rol speelt in de verpakkingsidentiteit. Als dat gebeurt moet het ook wel bijzonder zijn én het verschil maken, en dat gebeurt hier. Circulair wordt culinair. De producten en oesterzwammen zijn bijna opgezet als dieren en geven licht in een magische wereld. Deze bijna surreële omgeving wordt geclaimd door het dominante en modern-retro GRO-woordbeeld waar de ‘G’ elegant de fotografie omarmt. Een sterke naam met maar drie letters en toch veel betekenis! Naast de productnaam staat er geen informatie op de verpakking, althans, ik kan het niet lezen. Less is more? De fotografische merkstijl werkt erg goed op beeld, maar op de verpakking verwacht ik wat meer uitleg over merk en product. Productverleiding is key in food, daar schiet het ‘aardse’ beeld tekort. En merkovertuiging moet je niet alleen verbeelden, maar ook vertellen. Het duurzame karakter is een mooi verhaal, maar op deze manier blijft het iets teveel een stilleven. Maar doe mij zo’n zak! Een 9 voor de identiteit en een 7 voor de verpakking maakt een mooie 8 gemiddeld.
8

Sara Jones, design director Anthem:
Het logo is krachtig en trots. Ik ga ervan uit dat 'Green Recycled Organics' elders op de verpakking wordt gecommuniceerd, zodat consumenten leren dat Gro naast een goed klinkende naam ook een knap gevonden acroniem is. De visuele merkidentiteit heeft een unieke look & feel bestaande uit mos en aarde. Mos en aarde? Nee, toch niet, want de ingrediënten in Gro worden namelijk geteeld op koffiedik. Goed gevonden, maar toch een beetje vreemd. We eten immers met onze ogen en de aanblik van voedsel op een achtergrond van aarde, pardon koffiedik, kan een sprong te ver zijn. Slaagt de verpakking erin om het unieke merkverhaal op impactvolle en herinnerbare wijze over de bühne te brengen? Dat blijft toch enigszins een kwestie van koffiedik kijken.
5

Tessa Oudijn, eigenaar/creative director Brum Design:
‘Wie gelooft in onze producten, smaak en visie, maakt deel uit van een circulaire beweging van moeder aarde zelf’, is te lezen op de Gro-site. De insteek van het merk is prachtig; producten van 100 procent circulair gekweekte oesterzwammen met als doel milieu-impact te verminderen. De combinatie duurzaam en écht lekker past ook bij de tijd van nu. Het Gro-logo is bold, opvallend en tegelijk verfijnd. Interessant hoe het gelukt is om een product, dat in de grond ligt, zo smakelijk te maken. De fotografie is rijk, origineel en je proeft de volle aardse smaak van de oesterzwammen bijna als je naar het beeld kijkt. Letterlijk dicht bij de aarde. Als geheel is het vernieuwend en het valt enorm op. Kan er dan niets beter? Jawel, de flexibele verpakking van de Krupi Chips is (nog) niet duurzaam. Het is mogelijk nodig voor de houdbaarheid en kwaliteit van het product om een laminaat te gebruiken, maar dit is slecht tot niet recyclebaar. En dat klopt niet met de essentie van het merk. Het zou nog mooier zijn als dit in de toekomst wel zou kunnen. De intentie van Gro is overduidelijk goed en het design heeft lef.
8,5

Eerdere designpanels:

86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken