Johannes: AGF-groothandel ontwikkelt eigen verpakking

Johannes: AGF-groothandel ontwikkelt eigen verpakking
  • Design
  • 10 aug 2020 @ 08:00
  • 21552 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designPackaging designDesignawards

Designbureau Guts&Glorious is met de packaging van Johannes twee keer genomineerd voor de NL Packaging Awards 2020 in de categorieën Duurzaamheid & Food Vers. Tijd voor een kennismaking met Johannes.

AGF-Holland is een AGF-groothandel, dat een eigen duurzame en plasticvrije verpakkingslijn op de markt heeft gebracht. Een klein team binnen het familiebedrijf zet zich met hart en ziel in voor duurzame verpakkingen in de AGF-sector. Johannes Janssen, directeur AGF-Holland: ‘We hebben ons van het begin gerealiseerd dat marketing een belangrijk onderdeel zou zijn van ons product. Een goed marketingplan betekent dat ons product bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt en bekendheid en interesse genereert.’ Het team dat zich samen inzet voor de productie van de Johannes-verpakking heeft één ding gemeen: ze zijn allemaal opgegroeid in de AGF-wereld en nu werkzaam in het familiebedrijf. ‘AGF zit in ons bloed. Onze verschillende achtergronden maakt dat we elkaar geweldig aanvullen en zo loopt het bij ons gesmeerd. Onze specialiteiten zijn verkoop, logistiek, project coördinator en distributie, taal en design. Dat is wat ons product sterk maakt en wat weerspiegeld wordt in de verpakkingslijn en marketing. Dat Johannes door onszelf ontwikkeld is en geboren is uit een probleemstelling, maakt ons verhaal nog sterker.’

Guts&Glorious

De grote hoeveelheden plastic in de AGF en het groeiend ongenoegen van de consument is al jarenlang een probleem. ‘Twee jaar geleden hadden we genoeg van al het plastic en besloten we als groothandel over te gaan op duurzame verpakkingen. Toen bleek dat er niets passend op de markt was, zijn we zelf aan de slag gegaan. Het te verpakken artikel/product en de wens van de klant - efficiënt vervoeren - waren het uitgangspunt voor de ontwerpen van de verpakkingen. Dat past bij onze aard. Zo doen we dat al generaties; altijd op zoek naar vernieuwing en verbetering. Op dit moment verpakken we prachtige producten in geweldige verpakkingen. Met onze verpakking willen we deelnemen aan de verduurzaming van de AGF-sector en willen we het publiek de mogelijkheid bieden te kiezen voor duurzaam en natuurlijk.’

Johannes werkt samen met designbureau Guts&Glorious: ‘In een fantastisch leuke samenwerking met Guts&Glorious heeft de Johannes-verpakkingslijn inhoud én uitstraling gekregen. We zijn ontzettend trots dat product en verpakking bijzonder goed bij elkaar passen; puur natuur!’

Marketing

Johannes heeft verschillende klanten binnen de retail, groothandel en onder telers. ‘Onderdeel van onze marketingstrategie is transparantie en een communicerende boodschap naar de verschillende doelgroepen/klanten - en uiteindelijk het winkelend publiek. Daarbij stellen wij ons altijd de vraag: hoe kunnen wij - Johannes - de klant voorzien van de meest geschikte Johannes-verpakking. Ik denk dat dat een sterke boodschap is en past binnen de AGF-sector. De AGF-sector vaart goed bij zijn recht-door-zee-attitude en transparantie. Een product - in ons geval de verpakking - klopt pas en is succesvol als de uiteindelijke gebruiker er efficiënt en voordelig gebruik van kan maken. Om dit te bereiken is het belangrijk dat wij onze klanten goed leren kennen en hen adviseren, gebaseerd op hun vraag en te verpakken product.’
In 2020 hoopt Johannes meer bekendheid te verwerven, met als resultaat meer interesse en verkoop: ‘Marketing zal bestaan uit aanwezig zijn op social media en een uitbreiding van de website. Denk aan video- en fotomateriaal, nieuwsupdates, et cetera.’

Advies aan marketeers
‘Zorg dat het verhaal van het product compleet, eigen - past bij product/makers/doelstelling - en consistent is; van visuals (fotografie en illustratie) tot aan tekst (copy en toon). Bij het naar buiten brengen moet dat alles op één lijn zitten, zodat het staat als een huis; toon van tekst komt overeen met sfeer van fotografie en visuals en boodschap van het product. Op die manier versterken zij elkaar. Dit zorgt voor een stukje betrouwbaarheid en stevigheid van het product. En speel in op de probleemstellingen die er - in de samenleving/onder een doelgroep - leven; wat verlangt men, waar is men naar op zoek en wat kun jij bieden en dat op zo’n laagdrempelige/aantrekkelijke wijze aanrijken.’

Lees hier alle genomineerden voor de NL Packaging Awards 2020.

De geschiedenis van Johannes
‘Het is 1928 en overgrootvader Derk Johannes heeft zijn wagen volgeladen. Het fruit uit de Betuwe en de groente uit de Koekoekspolder en de veiling in IJsselmuiden vormen een smakelijk pallet. Plastic verpakkingen bestonden toen nog niet, alles werd vervoerd in houten kisten. Terwijl Derk het paard door de straten leidt, helpt zijn zoon Johannes bij het venten van het seizoensgebonden assortiment.
Van paard en wagen naar een winkel in Genemuiden en Vollenhove, waagde de familie zijn kansen ook op de markt in Almere-Haven, waar toen slechts drie huizen stonden.
Met later de volledige focus op het marktkoopmanschap, groeide het bedrijf uit tot een volwaardige groothandel.
Johannes nam het bedrijf van vader Derk over, maar liep al snel tegen de nodige scepsis aan. Hij werd als lui bestempeld toen hij paard en wagen verruilde voor een vrachtwagen. Deze eigenzinnige ondernemer was echter vooral bezig met slimmer werken om zijn producten zo snel en zo vers mogelijk bij de klant te krijgen. Er volgden roerige tijden die Johannes en zijn familie uitdaagden te blijven zoeken naar innovatieve oplossingen. Door steeds met frisse blik te durven blijven kijken en dicht bij zijn klanten te staan, kon hij het bedrijf klaarmaken voor de volgende generatie. Johannes gaf op zijn beurt het stokje door aan zoon Johan, die de familietraditie van vernieuwing voortzette. Onder Johan is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste marktverkopers van Nederland.
Ook de volgende spruit in de familie droeg de genen van innovatie. Johan’s zoon Johannes was van jongs af aan betrokken bij het verbeteren van producten en bedrijfsprocessen met respect voor mens en milieu en samen met zijn vader Johan vormt hij het groene hart van verpakkingslijn Johannes en het groente en fruit bedrijf AGF-Holland.’
Bron: johannes.nl

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken