Nieuwe bonuskaart AH duikt diep in klantgedrag

  • Food-en-retail
  • 8 okt 2013 @ 08:47
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingConsumenten

Over twee weken komt er een nieuwe bonuskaart van Albert Heijn. De huidige kortingskaart (wie heeft hem niet?) is over drie maanden niet meer bruikbaar. Ahold duikt met de nieuwe kaart diep in het koopgedrag van haar klanten. Met persoonlijke aanbiedingen aan kaarthouders hoopt het bedrijf meer geld te gaan verdienen.

Met deze stap gaat Albert Heijn eindelijk zijn bonuskaart kapitaliseren. Jarenlang heeft het geduurd voordat de nieuwe kaart op de markt kon komen. De technische kennis is al tijden in huis, maar privacy is in Nederland altijd een gevoelig issue geweest. Zo lag AH afgelopen maand nog in de clinch met de Consumentenbond over de fraudegevoeligheid van de oude bonuskaart.

Fraude en privacy

Zelf heeft Albert Heijn het liever niet over fraude en privacy. 'Met de nieuwe bonuskaart kunnen alle klanten gebruik blijven maken van de vertrouwde bonuskortingen', meldt de supermarktketen vandaag jubelend. 'Daarvoor hoeft de klant niets te doen. Daarnaast ontvangen klanten, als zij ervoor kiezen om hun nieuwe Bonuskaart online te activeren, ook persoonlijke aanbiedingen en sparen zij in de toekomst sneller Air Miles. De nieuwe Bonuskaart wordt – na activatie – een echte klantenkaart waarmee Albert Heijn klanten bedankt en beloont.'

In een nadere toelichting geeft Albert Heijn aan dat de 'persoonlijke aanbiedingen' onder meer kunnen bestaan uit 'kortingen op producten die de klant regelmatig koopt en kortingen op producten waarvan Albert Heijn denkt dat ze voor de klant interessant zijn'.

Albert Heijn zegt in een officiële verklaring over deze privacy-discussie: 'Albert Heijn vindt het belangrijk dat haar dienstverlening transparant, persoonlijk en betrouwbaar is en dat er zorgvuldig met persoonsgegevens wordt omgegaan. Albert Heijn geeft duidelijke uitleg aan klanten waarom en waarvoor hun gegevens gebruikt worden. Zo kunnen klanten een geïnformeerde en weloverwogen keuze maken om deel te nemen aan het persoonlijke Bonuskaart-programma. De klant staat aan het roer en bepaalt zelf waarvan hij wel of geen gebruik wil maken.'

Uitbreiding Air Miles

Tegelijk met de introductie van de nieuwe Bonuskaart breidt Albert Heijn de spaarmogelijkheden voor Air Miles uit. Alle klanten met een Air Miles-pas krijgen voor iedere 2 euro die ze bij Albert Heijn uitgeven, een Air Mile. Klanten kunnen gespaarde Air Miles blijven inwisselen bij Albert Heijn, bestaande Air Miles-partners en voor korting bij Bol.com. Klanten die hun Bonuskaart online activeren en koppelen aan hun Air Miles-pas sparen makkelijker 'miles' en krijgen in de toekomst extra spaar- en inwisselmogelijkheden.

Binnenkort staan alle winkels van Albert Heijn in het teken van de nieuwe bonuskaart. Klanten krijgen hun nieuwe pas uitgereikt van de caissière en kunnen hun oude in de winkel inleveren. De oude bonuskaart kan tot 6 januari 2014 worden gebruikt. Na die datum is de oude kaart niet meer geldig. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken