Spaarpunten vaak niet verzilverd
- Food-en-retail
- 6 aug 2014 @ 14:56
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WebWinkelenKlantenserviceE-marketing
- 6 aug 2014 @ 14:56
- Redactie Food en Retail
Nederlanders sparen veel via spaarprogramma’s, maar de punten worden bijna niet verzilverd. De meeste mensen verzilveren hun gespaarde punten slechts eens per jaar (36%) of minder vaak dan eens in de twee jaar (33%). Als het om geld zou gaan in plaats van spaarpunten, zou 71 procent van de respondenten eerder geneigd zijn het opgebouwde spaartegoed wel te gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van InVotes in opdracht van online cashback-platform Shopkorting.
Slechts 2 procent van de respondenten geeft aan de gespaarde punten regelmatig te verzilveren, namelijk eens per maand. Het verzilveren gebeurt vooral wanneer er een cadeautje voor iemand gekocht moet worden (31%) of ‘als men er aan denkt’ (18%). Bijna niemand gebruikt het tegoed als hij bijvoorbeeld aan het eind van de maand krap bij kas zit (6%). Bovendien weet 82 procent van de respondenten niet eens hoeveel euro hij aan punten heeft uitstaan.
Liever cash geld
InVotes vroeg in opdracht van Shopkorting aan 400 respondenten van het panel van onderzoekbureau No Ties ook of men eerder geneigd zou zijn het spaartegoed te verzilveren als het om geld zou gaan. Van de respondenten gaf 71 procent aan dat ze dan inderdaad eerder geneigd zijn het bedrag te gebruiken. De meest genoemde argumenten hiervoor zijn: omdat contant geld makkelijker te gebruiken is (19%) en overzichtelijker/duidelijker is (20%). Dit vinden vooral mannen (25%) ter overstaande van 16 procent van de vrouwen.
Opvallende uitkomst
Ared Yelkenci, algemeen directeur van Shopkorting verklaart deze opvallende uitkomst: ‘Met punten spaar je vaak voor cadeaus die in veel gevallen niet interessant zijn, zoals handdoeken en blenders. Mensen zien bij geld meteen wat de daadwerkelijke waarde is en bovendien kan geld overal worden uitgegeven. Als er een geld bedrag is gespaard over bijvoorbeeld 1 jaar, dan is het vaak een flink bedrag dat bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor een grote aankoop of voor de vakantie.’ Shopkorting.nl biedt geregistreerde leden een gratis extra korting (cashback) bovenop de online korting van hun internetaankoop bij een aangesloten webwinkel.
Cashback shoppen
Een spaarsysteem dat hierop inspeelt is cashback shoppen. Bij een cashback-platform kunnen leden middels cashback een extra korting in de vorm van een geldbedrag krijgen bovenop de online korting van hun internetaankoop bij een aangesloten webshop.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers