Bij Sephora kan klant shoppen zonder personeelshulp
- Food-en-retail
- 28 nov 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ConsumentenWinkelen
- 28 nov 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Soms kan het best irritant zijn: dat je winkelt en dat personeel vraagt of je geholpen wilt worden. Bij beautyketen Sephora is dat goed begrepen. In enkele winkels kun ook shoppen zonder hulp van personeel.
Om welke winkels het precies gaat, is eigenlijk een mysterie. Volgens bronnen bestaan er in ieder geval verschillende Sephora-locaties met twee winkelmandopties. Het rode winkelmangje geeft aan: ‘Ik wil graag geholpen worden’. En de zwarte laat zien: ‘Ik wil alleen winkelen’.
Loonsverhoging
Het nieuws kwam aan het rollen toen een Sephora-shopper vanuit Seattle afreisde naar Europa en een afbeelding van de gekleurde mandjesopties tweette (link naar de tweet). Alle lof voor dit lid van het klantervaringsteam, tweette Cami Williams. Ze vindt dat deze ‘introverte’ Sephora-medewerker NU EEN LOONSVERHOGING verdient.
Positief
De reacties op haar tweet zijn bijna zonder uitzondering positief. Velen beklagen zich erover dat ze meerdere keren hulp krijgen aangeboden bij winkels als Bath & Body Works, Victoria's Secret's, Best Buy, Apple en Home Depot. Wat ook genoemd wordt, is dat er toch iets van ongemak bestaat als een medewerker hulp aanbiedt. Verschillende mensen die reageren, geven aan dat ze liever hulp krijgen als ze daar expliciet om vragen.
Meer tijd
Journalist Leah Prinzivalli meldt op het Amerikaanse beautyplatform Allure: ‘Het kleurgecodeerde systeem bespaart iedereen tijd. Sephora heeft liever dat werknemers meer tijd doorbrengen met de mensen die daadwerkelijk hulp willen, in plaats van klanten te benaderen die daardoor juist de neiging krijgen om weg te lopen. Nog belangrijker voor shoppers is dat dit systeem kan helpen om een angstopwekkende ontmoeting met een medewerker kan voorkomen.’
Vrijgezel
Winkelmandjes met een bepaalde kleur zijn trouwens niet onbekend in retailland. Sterker nog, met een speciaal kleurtje kun je zo maar oplopen tegen je aanstaande man of vrouw. Bij de Jumbo in Woerden hebben ze daar ervaring mee. Wie vorig jaar in aanloop van Valentijnsdag koos om met een roze winkelmandje langs de schappen te lopen, gaf te kennen dat die single was en open stond voor een kennismaking.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




