Bij Sephora kan klant shoppen zonder personeelshulp
- Food-en-retail
- 28 nov 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ConsumentenWinkelen
- 28 nov 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Soms kan het best irritant zijn: dat je winkelt en dat personeel vraagt of je geholpen wilt worden. Bij beautyketen Sephora is dat goed begrepen. In enkele winkels kun ook shoppen zonder hulp van personeel.
Om welke winkels het precies gaat, is eigenlijk een mysterie. Volgens bronnen bestaan er in ieder geval verschillende Sephora-locaties met twee winkelmandopties. Het rode winkelmangje geeft aan: ‘Ik wil graag geholpen worden’. En de zwarte laat zien: ‘Ik wil alleen winkelen’.
Loonsverhoging
Het nieuws kwam aan het rollen toen een Sephora-shopper vanuit Seattle afreisde naar Europa en een afbeelding van de gekleurde mandjesopties tweette (link naar de tweet). Alle lof voor dit lid van het klantervaringsteam, tweette Cami Williams. Ze vindt dat deze ‘introverte’ Sephora-medewerker NU EEN LOONSVERHOGING verdient.
Positief
De reacties op haar tweet zijn bijna zonder uitzondering positief. Velen beklagen zich erover dat ze meerdere keren hulp krijgen aangeboden bij winkels als Bath & Body Works, Victoria's Secret's, Best Buy, Apple en Home Depot. Wat ook genoemd wordt, is dat er toch iets van ongemak bestaat als een medewerker hulp aanbiedt. Verschillende mensen die reageren, geven aan dat ze liever hulp krijgen als ze daar expliciet om vragen.
Meer tijd
Journalist Leah Prinzivalli meldt op het Amerikaanse beautyplatform Allure: ‘Het kleurgecodeerde systeem bespaart iedereen tijd. Sephora heeft liever dat werknemers meer tijd doorbrengen met de mensen die daadwerkelijk hulp willen, in plaats van klanten te benaderen die daardoor juist de neiging krijgen om weg te lopen. Nog belangrijker voor shoppers is dat dit systeem kan helpen om een angstopwekkende ontmoeting met een medewerker kan voorkomen.’
Vrijgezel
Winkelmandjes met een bepaalde kleur zijn trouwens niet onbekend in retailland. Sterker nog, met een speciaal kleurtje kun je zo maar oplopen tegen je aanstaande man of vrouw. Bij de Jumbo in Woerden hebben ze daar ervaring mee. Wie vorig jaar in aanloop van Valentijnsdag koos om met een roze winkelmandje langs de schappen te lopen, gaf te kennen dat die single was en open stond voor een kennismaking.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
- Otrium behaalt B Corp certificering15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day