Bij Sephora kan klant shoppen zonder personeelshulp

Bij Sephora kan klant shoppen zonder personeelshulp
  • Food-en-retail
  • 28 nov 2019 @ 11:00
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ConsumentenWinkelen

Soms kan het best irritant zijn: dat je winkelt en dat personeel vraagt of je geholpen wilt worden. Bij beautyketen Sephora is dat goed begrepen. In enkele winkels kun ook shoppen zonder hulp van personeel.

Om welke winkels het precies gaat, is eigenlijk een mysterie. Volgens bronnen bestaan er in ieder geval verschillende Sephora-locaties met twee winkelmandopties. Het rode winkelmangje geeft aan: ‘Ik wil graag geholpen worden’. En de zwarte laat zien: ‘Ik wil alleen winkelen’.

Loonsverhoging

Het nieuws kwam aan het rollen toen een Sephora-shopper vanuit Seattle afreisde naar Europa en een afbeelding van de gekleurde mandjesopties tweette (link naar de tweet).  Alle lof voor dit lid van het klantervaringsteam, tweette Cami Williams. Ze vindt dat deze ‘introverte’ Sephora-medewerker NU EEN LOONSVERHOGING verdient.

Positief

De reacties op haar tweet zijn bijna zonder uitzondering positief. Velen beklagen zich erover dat ze meerdere keren hulp krijgen aangeboden bij winkels als Bath & Body Works, Victoria's Secret's, Best Buy, Apple en Home Depot. Wat ook genoemd wordt, is dat er toch iets van ongemak bestaat als een medewerker hulp aanbiedt. Verschillende mensen die reageren, geven aan dat ze liever hulp krijgen als ze daar expliciet om vragen.

Meer tijd

Journalist Leah Prinzivalli meldt op het Amerikaanse beautyplatform Allure: ‘Het kleurgecodeerde systeem bespaart iedereen tijd. Sephora heeft liever dat werknemers meer tijd doorbrengen met de mensen die daadwerkelijk hulp willen, in plaats van klanten te benaderen die daardoor juist de neiging krijgen om weg te lopen. Nog belangrijker voor shoppers is dat dit systeem kan helpen om een angstopwekkende ontmoeting met een medewerker kan voorkomen.’

Vrijgezel

Winkelmandjes met een bepaalde kleur zijn trouwens niet onbekend in retailland. Sterker nog, met een speciaal kleurtje kun je zo maar oplopen tegen je aanstaande man of vrouw. Bij de Jumbo in Woerden hebben ze daar ervaring mee. Wie vorig jaar in aanloop van Valentijnsdag koos om met een roze winkelmandje langs de schappen te lopen, gaf te kennen dat die single was en open stond voor een kennismaking.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken