IRI verwacht €2,9 miljard omzetgroei supermarkten in 2020
- Food-en-retail
- 23 jun 2020 @ 11:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodMarketing
- 23 jun 2020 @ 11:59
- Peter van Woensel Kooy
IRI heeft z'n prognose bijgesteld naar +7,2% over de omzetgroei voor supermarkten: die wordt nu geraamd op ruim €2,9 inclusief 'Hard Discount' en inclusief de online verkopen van de traditionele supermarkten.
Gedreven door de COVID-19 omzetimpuls voor supermarkten in de afgelopen maanden, staat het groeicijfer van week 1 tot en met 23 (2020) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar inmiddels al op 9,2%. 'We verwachten dat ook in de zomerperiode het groeicijfer nog relatief hoog zal liggen, aangezien er meer mensen dan vorig jaar hun vakantie in Nederland zullen vieren, maar dat daarna de groei minder zal worden', aldus Hans Huttenhuis, senior Strategic Insights Analyst Retail bij IRI Nederland. Een van de oorzaken van de afnemende groei in supermarkten is dat er weer meer buitenshuis wordt geconsumeerd en gerecreëerd en de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn.
Na het doorrekenen op basis van de huidige en historische supermarkt omzetten, komt IRI uit op een prognose van 7,2% groei voor week 1 tot en met 52 van dit jaar. Inclusief de 53ste week die 2020 telt, betekent dit zelfs een groei van 9,2% ten opzichte van 2019.
(PvWK, beeld: Serpstat/Pexels)
Over IRI
'IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl. Daar treft u ook diverse rapporten aan die gratis te downloaden zijn.'
(bron: IRI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Nederland
- vieren
- winkel
- Strategic Insights Analyst Retail
- IRI
- onderzoek
- Hans Huttenhuis
- shopper marketing
- retail
- groei
- retail
- corona
- supermarkten
- groei
- oorzaken
- vakantie
- FMCG
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers