IRI verwacht €2,9 miljard omzetgroei supermarkten in 2020
- Food-en-retail
- 23 jun 2020 @ 11:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodMarketing
- 23 jun 2020 @ 11:59
- Peter van Woensel Kooy
IRI heeft z'n prognose bijgesteld naar +7,2% over de omzetgroei voor supermarkten: die wordt nu geraamd op ruim €2,9 inclusief 'Hard Discount' en inclusief de online verkopen van de traditionele supermarkten.
Gedreven door de COVID-19 omzetimpuls voor supermarkten in de afgelopen maanden, staat het groeicijfer van week 1 tot en met 23 (2020) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar inmiddels al op 9,2%. 'We verwachten dat ook in de zomerperiode het groeicijfer nog relatief hoog zal liggen, aangezien er meer mensen dan vorig jaar hun vakantie in Nederland zullen vieren, maar dat daarna de groei minder zal worden', aldus Hans Huttenhuis, senior Strategic Insights Analyst Retail bij IRI Nederland. Een van de oorzaken van de afnemende groei in supermarkten is dat er weer meer buitenshuis wordt geconsumeerd en gerecreëerd en de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn.
Na het doorrekenen op basis van de huidige en historische supermarkt omzetten, komt IRI uit op een prognose van 7,2% groei voor week 1 tot en met 52 van dit jaar. Inclusief de 53ste week die 2020 telt, betekent dit zelfs een groei van 9,2% ten opzichte van 2019.
(PvWK, beeld: Serpstat/Pexels)
Over IRI
'IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl. Daar treft u ook diverse rapporten aan die gratis te downloaden zijn.'
(bron: IRI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- corona
- winkel
- FMCG
- shopper marketing
- oorzaken
- vieren
- retail
- Strategic Insights Analyst Retail
- supermarkten
- vakantie
- groei
- IRI
- onderzoek
- Nederland
- groei
- retail
- Hans Huttenhuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




