IRI verwacht €2,9 miljard omzetgroei supermarkten in 2020
- Food-en-retail
- 23 jun 2020 @ 11:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodMarketing
- 23 jun 2020 @ 11:59
- Peter van Woensel Kooy
IRI heeft z'n prognose bijgesteld naar +7,2% over de omzetgroei voor supermarkten: die wordt nu geraamd op ruim €2,9 inclusief 'Hard Discount' en inclusief de online verkopen van de traditionele supermarkten.
Gedreven door de COVID-19 omzetimpuls voor supermarkten in de afgelopen maanden, staat het groeicijfer van week 1 tot en met 23 (2020) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar inmiddels al op 9,2%. 'We verwachten dat ook in de zomerperiode het groeicijfer nog relatief hoog zal liggen, aangezien er meer mensen dan vorig jaar hun vakantie in Nederland zullen vieren, maar dat daarna de groei minder zal worden', aldus Hans Huttenhuis, senior Strategic Insights Analyst Retail bij IRI Nederland. Een van de oorzaken van de afnemende groei in supermarkten is dat er weer meer buitenshuis wordt geconsumeerd en gerecreëerd en de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn.
Na het doorrekenen op basis van de huidige en historische supermarkt omzetten, komt IRI uit op een prognose van 7,2% groei voor week 1 tot en met 52 van dit jaar. Inclusief de 53ste week die 2020 telt, betekent dit zelfs een groei van 9,2% ten opzichte van 2019.
(PvWK, beeld: Serpstat/Pexels)
Over IRI
'IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl. Daar treft u ook diverse rapporten aan die gratis te downloaden zijn.'
(bron: IRI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retail
- Nederland
- IRI
- vieren
- winkel
- supermarkten
- FMCG
- corona
- Strategic Insights Analyst Retail
- groei
- oorzaken
- retail
- vakantie
- onderzoek
- groei
- shopper marketing
- Hans Huttenhuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing