[interview] Mélanie Decelle (md Spadel): 'Beter drinken, beter leven is onze rode draad'

[interview] Mélanie Decelle (md Spadel): 'Beter drinken, beter leven is onze rode draad'
  • Food-en-retail
  • 3 mrt 2022 @ 10:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCampagnesInnovatie

Mineraalwatermerk Spa start een missie om jong en oud te inspireren beter te drinken.We spreken Mélanie Decelle, de marketing director van Spadel Benelux.

Recent introduceerde Spa deze nieuwe purpose-campagne: Beter drinken, beter leven. MarketingTribune gaat dieper op de achterliggende strategie in, met de betrokken md Mélanie Decelle (foto).

Wat is jullie marketingstrategie?
'Onze marketingstrategie is rechtdoorzee: Ons doel is om de leider te zijn voor de dagelijkse hydratatie, en dit te doen op een menselijke schaal, op een duurzame manier.

We doen dit door de Nederlandse consument te voorzien van natuurlijk mineraalwater van de puurste oorsprong, met verschillende formaten en vormen (plat, bruisend, met smaak, zonder smaak) voor de gewenste variatie in zijn dagelijkse hydratatieroutine en door het bieden van op mineraalwater gebaseerde, natuurlijke alternatieven voor traditionele frisdranken.

We maken bewust de keuze om de scope van onze business te limiteren om zo onze milieuvoetafdruk te beperken; al onze innovaties en activiteiten volgen een strikte CSR roadmap om zo een positieve impact te hebben op de communities om ons heen.'

Vertel graag meer over het merk Spa: wat, waarom, en waarom nu? Wat is er volgens jou bijzonder aan?
'Spa voelt zich als grootste mineraalwatermerk van de Benelux gecommitteerd om meer mensen te helpen beter te drinken, met het oog op een gezonde toekomst. Het is onze purpose, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid; zo voelen wij dat in elke vezel van ons merk. We willen graag gezonder leven, maar realiseren ons onvoldoende dat naast gezond eten en bewegen ook beter drinken hierbij belangrijk is: bewust kiezen voor zuiverheid en natuurlijkheid. En de duurzame keuze maken die een positieve impact heeft op de planeet. Naast onze Spa mineraalwaters zijn de mineraalwaters met smaak – Spa Touch – en de limonades van Spa met 100% ingrediënten van natuurlijke oorsprong hier het perfecte voorbeeld van. Geef jezelf de puurheid die je verdient, bij elke slok, elke dag, een leven lang. We willen deze missie met plezier en positieve inspiratie uitdragen, ongeacht leeftijd. Vandaar dat we onze nieuwe purpose campagne lanceren: Beter drinken. Beter leven. We willen de relevantie van ons merk boosten voor de consument. Al onze toekomstige communicatie zal daarom gedreven zijn door de nieuwe brand purpose.'

Wil je met met de nieuwe purpose-campagne ook internationaal gaan?
'De nieuwe purpose campagne is een Benelux-campagne. Het is wel een heel universele en zeer krachtige boodschap die we willen uitdragen, met onze ambassadeur Linda Deplacie. We hebben Linda geportretteerd in 1985, 2002 en nu dus in 2022; op exact dezelfde manier, in al haar puurheid. 1 beeld zegt hierbij meer dan 1000 woorden!
Spa blijft wel trouw aan haar lokaliteit: we zijn een lokale speler met een sterke lokale focus. Onze mineraalwaters worden getransporteerd in een straal van maximaal 500 kilometer vanaf de bron, in de plaats Spa. We distribueren ruim 95% van onze producten binnen lokale en regionale markten, betrekken 95% van onze medewerkers uit de regio en besteden 5% van onze winst aan lokale partnerships.'

Hoe hebben jullie de pandemie doorstaan?
'Heel goed gelukkig! We merken dat mensen tijdens pandemie bewuster nadachten over gezondheid; het drinken van meer water en pure, natuurlijke producten hoort daarbij. Uiteraard zagen we wel dat mensen minder reisden, wat invloed had op de on-the-go consumptie, maar men ging thuis meer water drinken. Overigens zien we uit recent onderzoek dat gezondheid ons belangrijkste goed is, belangrijker nog dan familie of persoonlijke vrijheid. Ditzelfde onderzoek geeft aan dat we verwachten dat de komende 20 jaar het belang van een goede gezondheid alleen nog maar verder toeneemt.'

Wat zijn je plannen voor de rest van 2022?
'De purpose ‘Beter drinken. Beter leven’ zal als rode draad door onze plannen van 2022 lopen. We starten een online Academie op Spa.nl en onze socials, waar we op een fun, interactieve en inspirerende manier bezoekers inspireren om beter te drinken. Verder blijven we innoveren op onze mineraalwaters en limonades, met nieuwe verpakkingen die onze duurzaamheidsinspanningen reflecteren. Zo hebben we onlangs ons assortiment mineraalwaters met smaak, Spa Touch, volledig vernieuwd – de hele look & feel is veranderd en de flessen zijn van 100% gerecycled en recyclebaar materiaal - en zullen we deze populaire categorie verder ondersteunen.'

Wat is je persoonlijke uitdaging binnen Spa?
'We zijn een familiebedrijf dat het voorrecht heeft om consumenten een echte schat uit de natuur te bieden; we zijn toegewijd om dit te doen met een positieve impact op de communities om ons heen. Ons bedrijf bestaat uit getalenteerde en zeer gepassioneerde mensen met gedeelde waarden. Mijn persoonlijke uitdaging is om de consumenten en de buitenwereld niet alleen ons merk te laten kennen, maar vooral echt alle geweldige, positieve bevlogenheid te laten ervaren die er achter elke fles Spa schuilgaat!'
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken