Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt 'voor frisse start'

Fris Supermarkt opent in Amsterdam gratis supermarkt 'voor frisse start'
  • Food-en-retail
  • 24 jan 2023 @ 10:42
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVOPrijs

Vandaag opent de eerste Fris Supermarkt in Amsterdam Nieuw-West, een sociale supermarkt waar mensen gratis hun dagelijkse boodschappen kunnen doen. Abdelhamid Idrissi (foto) is de initiator, The Happy Activist verzorgt de marketing.

De supermarkt geeft 80 financieel kwetsbare gezinnen een nieuwe kans in de maatschappij door hun zorgen over deze eerste levensbehoefte af te nemen. De winkel is gevuld met houdbare en verse producten waar de klant net als in andere supermarkten zelf de boodschappen kan uitkiezen. Het is een ontmoetingsplek waar gezinnen coaching en advies krijgen. Fris Supermarkt is een initiatief van Studiezalen, een stichting die kinderen van kwetsbare wijken de kans, ruimte en begeleiding geeft om zich te ontwikkelen. De nieuwe sociale supermarkt is onderdeel van de totaalaanpak van Studiezalen om het leven van gezinnen positief te veranderen op de lange termijn. Burgermeester Femke Halsema is bij de opening aanwezig.

De supermarkt is een frisse start voor kind, gezin én de wijk Osdorp in Nieuw-West, Amsterdam. Ieder half jaar kunnen de gezinnen die gebruikmaken van Studiezalen daar gratis winkelen. De aanwezige life coaches zijn voor persoonlijke gesprekken en coaching. Studiezalen zorgt voor financiële, persoonlijke en maatschappelijke verbetering van hun leven. De stichting eindigt een traject pas als het gezin financieel onafhankelijk is, klaar voor de volgende stap.

Abdelhamid Idrissi, sociaal ondernemer en initiatiefnemer van Stichting Studiezalen en Fris Supermarkt: 'Fris Supermarkt ontneemt de dagelijkse stress voor het kind en het hele gezin. Deze plek is sterk ingebed in de bestaande werkwijze, visie en organisatie van Studiezalen. We zorgen ervoor dat gezinnen die deze steun nodig hebben elke dag boodschappen kunnen doen, waardoor er dagelijks contact is en er gezamenlijk gewerkt kan worden aan de zorgen en kansen. We laten hen pas los als de armoede is weggenomen en als langdurige positieve vooruitgang gegarandeerd is. Deze gezinnen verdienen het beste van het beste.'

Supermarkt en sociaal vangnet
Studiezalen en Fris Supermarkt is er voor elk kind dat het nodig heeft. Het is een laagdrempelige en waardige plek, ingericht als supermarkt. De koffiehoek biedt de ruimte om informeel met life coaches en elkaar te praten. De kracht van deze aanpak is dat er vanuit gezinnen vertrouwen is in Studiezalen, dankzij de begeleiding van life coaches die bekend zijn met de gezinsdynamiek. Daarnaast wordt er hulp geboden in noodsituaties en bij het voorzien van eerste levensbehoeften. Fris Supermarkt is speciaal ontwikkeld om een structurele oplossing te bieden tegen armoede in de wijk. Idrissi: 'We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat iedereen uit de rode cijfers komt. Als het lang duurt, dan is dat zo. We laten nooit iemand los die ons nodig heeft.'

Maandverband, zelfontwikkeling en een gezonde thuissituatie
De supermarkt is een primaire levensbehoefte voor de meest kwetsbare gezinnen in diepe armoede. Gezond voedsel en producten als shampoo en maandverband is voor deze gezinnen te duur. Idrissi: 'Als er thuis rust is dan heeft het kind een fijne nachtrust, meer concentratie en ruimte om te leren en spelen. We helpen de ouders met het creëren een gezonde thuissituatie. Dit doen we door armoede te verzachten en te werken naar zelfvertrouwen, een netwerk en een baan. Een gezonde thuissituatie zorgt ervoor dat een kind zicht beter kan ontwikkelen, betere schoolresultaten behaalt en nieuwe kansen grijpt.'

Werkervaring en rol vrijwilligers
Fris Supermarkt wordt gerund door vrijwilligers. Het is een plek om werkervaring op te doen en maatschappelijk werk te verrichten in de wijk. De vrijwilligers zijn rolmodellen voor buurtbewoners en vervullen een belangrijke verbindende rol in de supermarkt als ontmoetingsplek. Daarnaast is er een supermarktmanager aanwezig die de vrijwilligers, de life coaches en de deelnemende gezinnen met elkaar in contact te brengt.

Frisse partners
De producten in de supermarkt worden geleverd door verschillende partners die vanuit een maatschappelijke betrokkenheid aan het concept meewerken. Zo worden het eerste jaar de houdbare voedingsproducten geleverd door Vomar. Uitzendbureau Olympia ondersteunt de gezinnen met het zoeken naar werk. Het verzorgingsmerk Naïf gaat baby- en moederproducten leveren. De koffie voor de koffiehoek en in de schappen wordt verzorgd door Euro-Caps. Tommy Tomato levert de warme lunches voor op school. Voor de versafdeling zijn er samenwerkingen met lokale partijen, zoals Sultan Vleeswaren en Jan Oskam voor appels en peren. The Happy Activist, een positief actieplatform voor een beter Nederland en katalysator van Fris Supermarkt, verzorgt de marketing van het initiatief en helpt om meer merken partner te maken.
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken