Mijn Melk is transparant en traceerbaar met online data

Mijn Melk is transparant en traceerbaar met online data
  • Food-en-retail
  • 24 mrt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenFood

Binnen de zuivelindustrie leeft al langer de wens om de productieketen korter en inzichtelijker te maken, maar zo ver zijn de grotere coöperaties nog niet. Zuivelmerk Mijn Melk biedt vanaf deze maand de mogelijkheid om hun melk te traceren.

Consumenten kopen steeds bewuster en eisen meer transparantie. Consumenten kunnen nu via 'Mijn Melk' precies nagaan van welke koeien de melk afkomstig is (herkomst), wat er exact in de melkfles zit (inhoud), maar ook hoe de melk geproduceerd is (proces). Hiermee is het de eerste zuivelproducent op de Nederlandse markt die zoveel inzicht geeft in het productieproces met gebruik van realtime data.

Volledig inzicht in productieproces
Inzicht krijgen in de herkomst van voedingsmiddelen is een groeiende wens bij de Nederlandse consument. Daarop inspelend, lanceert zuivelmerk Mijn Melk platform Mijn Boerderij. 'Consumenten worden steeds kritischer en dus ook sceptischer. Wij willen graag het verhaal van de boer vertellen. Wij zijn trots op onze processen en producten. We hebben een heleboel data beschikbaar omdat onze boeren gebruikmaken van onder andere melkrobots die meten wanneer de koe gemolken is en wat de waardes van de melk zijn. Tegelijkertijd weten we dat consumenten behoefte hebben aan openheid. Dus waarom zouden we informatie die we hebben niet op een begrijpelijke manier inzichtelijk maken', vraagt Sergio Ooijens (hoofd processing bij Mijn Melk) zich af. De zuivelindustrie droomt er immers al langer van om de keten korter en inzichtelijker te maken, maar voor de grotere melkproducenten lijkt dat stadium nog ver weg. 'Wij maken het vandaag waar. We zijn er trots op dat we ons productieproces tot in detail inzichtelijk hebben kunnen maken. De zuivelindustrie krijgt veel negatieve aandacht, maar hiermee willen wij een stap in de richting zetten van de consument.'

Eigen zuivelfabriek op het erf
Mijn Melk komt vers van de koe. Door de werkwijze van Mijn Melk weet je altijd precies waar je melk vandaan komt. Alle Mijn Melk boeren hebben een eigen mini-zuivelfabriek op het erf. De melk wordt dus niet in grote verzameltanks opgehaald, maar op het erf verwerkt en verpakt. De flessen kunnen gelijk door naar de winkel, zonder omweg langs de grote zuivelbedrijven, zo is de redenatie van Ooijens c.s..

'Het welzijn van de koe staat bij de Mijn Melk boeren voorop. Zo bepaalt de koe zelf wanneer zij gemolken wil worden. Dat gebeurt met behulp van een innovatieve melkrobot die 24 uur per dag beschikbaar is voor de koeien. De Mijn Melk boeren zitten verspreid over het hele land, maar zijn georiënteerd op de regio. Er is dus altijd een boer in de regio die verse melk levert aan verkooppunten dichtbij.'

Nieuw verpakkingsdesign
Met de lancering van het traceerplatform Mijn Boerderij, introduceert Mijn Melk ook een nieuw verpakkingsdesign. De boer en koe zijn als trotse makers terug te zien op de verpakking. Dezelfde verse melk, maar dan in een ander jasje. Op de sluitzegel is zichtbaar wanneer de koeien zijn gemolken en wanneer de melk de fles in is gegaan. Alle details over de melk in de specifieke fles zijn vindbaar middels de QR-code op de dop.
(PvWK, beeld: MM)


Het nieuwe design

Over Mijn Melk
'Bij Mijn Melk weet je precies waar je melk vandaan komt. Van welke boerderij. Van welke koeien. En wat er met de melk is gedaan. De boeren van Mijn Melk hebben allemaal een eigen mini-zuivelfabriek op het erf om de melk te verhitten en in flessen te vullen. Die flessen kunnen gelijk door naar de winkel, zonder omweg langs de grote zuivelbedrijven. Mijn Melk is goed voor de boer, koe én smaak. Mijn Melk is een initiatief van Lely International NV, bedenker en maker van de mini-zuivelfabriek.'

(bron: Mijn Melk)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken