Samsung voor het vierde jaar op rij in de top 5 van beste merken ter wereld

Samsung voor het vierde jaar op rij in de top 5 van beste merken ter wereld
  • Food-en-retail
  • 25 nov 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • BrandingPortfolio

Samsung is voor het vierde opeenvolgende jaar bekroond als een van de 'Global Top 5'-merken door het wereldwijde merkadviesbureau Interbrand. Samsungs merkwaarde is nu $91,4 miljard.

In de Top 5 wordt Samsung vooraf gegaan door resp. Apple, Microsoft, Amazon en Google. Het jaarlijkse overzicht van 'Best Global Brands' laat zien dat Samsungs merkwaarde het afgelopen meetjaar met 4% is gestegen.

In 2023 heeft Samsung volgens Interbrand aanzienlijke groei in merkwaarde laten zien voor alle bedrijfsonderdelen, ondanks de stilstand in de wereldwijde IT-sector. Volgens Interbrand hebben de volgende positieve ontwikkelingen bijgedragen aan de evaluatie van Samsung:

  • De consistente, bedrijfsbrede verbeteringen van de klantervaring, gebaseerd op de 'One Samsung'-strategie.
  • Het verhoogde niveau van connectiviteit en verbeterde game-ervaring, mogelijk gemaakt door het uitgebreide productportfolio en SmartThings.
  • De vooraanstaande rol van het bedrijf in innovatieve toekomsttechnologieën zoals 6G, kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality (AR), virtual reality (VR) en betrokkenheid in de auto-industrie.
  • De voortdurende inzet op ESG-gebied met milieubewuste activiteiten geïntegreerd in alle productlijnen.

'Dankzij de wereldwijde steun van onze klanten blijft onze merkwaarde gestaag groeien, zelfs te midden van een uitdagend zakelijk klimaat', zegt YH Lee, president van het Global Marketing Office bij Samsung, 'We willen dat klanten ons waarderen voor onze technologische innovaties, betekenisvolle ervaringen en toewijding aan duurzaamheid.'

Samsungs noemt trots de 'inspanningen per bedrijfsonderdeel'die volgens het merk aan de notering hebben bijgedragen:

Mobiel:

  • Camera-innovatie van de Galaxy S23, gebaseerd op feedback van klanten.
  • 'Join the Flip Side'-campagne en leidende rol op het gebied van opvouwbare telefoons.
  • Optimalisatie van gaming op Galaxy-apparaten door samenwerking met toonaangevende gaming-partners.
  • Voortdurende verbetering van de toegankelijkheid van producten en diensten, bijvoorbeeld met de functie "Ambient Sound" op de Galaxy Buds.
  • Samsung Global Goals-app, die de Galaxy-gemeenschap mobiliseert en voorlicht over manieren om de Global Goals te ondersteunen.

Netwerken:

  • Baanbrekende 5G-innovatie door technisch leiderschap, zoals het 5G gevirtualiseerde Radio Access Network (vRAN) en Open RAN.
  • Versterking van Samsungs positie in de 5G-sector door sterke partnerships met wereldwijde telecommunicatiebedrijven.
  • Communicatie van duurzaamheidsaspecten van Samsungs 5G-netwerktechnologie.

Visuele weergave:

  • Wereldwijd marktleiderschap in visuele weergave met productinnovaties zoals Neo QLED 8K en Micro LED.
  • Sterkere positie in de gamingsector met innovatieve producten zoals de Odyssey Ark, Samsung Gaming Hub, en samenwerkingen met toonaangevende streamingdiensten voor games.
  • Verbetering van de toegankelijkheid met Relumino Mode en samenwerking met het RNIB (Royal National Institute for Blind People).

Huishoudelijke apparaten:

  • Mondiaal leiderschap in belangrijke categorieën huishoudelijke apparaten, zoals koelkasten en wasmachines.
  • Verbetering van de gebruikerservaring gedurende de hele levenscyclus van producten op basis van feedback van klanten.
  • Introductie van de Bespoke-productlijn, bekroond met een CES Innovation Award en een iF Design Award.

Halfgeleider:

  • Toonaangevende innovaties in de sector, zoals 12nm-klasse DDR5 DRAM, en consolidatie van marktleiderschap.
  • Versterking van partnerships in snelgroeiende gebieden zoals AI en de auto-industrie.
  • Uitbreiding van Exynos-toepassingen naar wearables en 5G.
  • Gebruik van ISOCELL-sensoren van toonaangevende fabrikanten in flagship-smartphones.
  • Voortdurende verbetering van de ESG-communicatie.

De Best Global Brands van Interbrand worden gerangschikt op basis van een evaluatie van de merkwaarde. Deze merkwaarde is het resultaat van een uitgebreide analyse van de financiële prestaties van het bedrijf, de invloed van het merk op de aankoopbeslissingen van klanten en het concurrentievermogen van het merk. Deze evaluatie is een van de langstlopende ter wereld en staat algemeen bekend om haar geloofwaardigheid. Bekijk hier de Best Global Brands 2023.
(PvWK)

Over Samsung
'Samsung Electronics inspireert mensen en creëert de toekomst met vernieuwende ideeën en technologieën. Wij zijn toonaangevend in de wereld van TV’s, smartphones, wearables, tablets, huishoudelijke apparaten, netwerksystemen, geheugen, systeem-LSI, gieterij en LED-oplossingen. Het laatste nieuws, artikelen en persmateriaal, waaronder nieuws waar geen persbericht over wordt uitgestuurd, vind je op Samsungs Newsroom op http://news.samsung.com/nl en onze blogs Explore en Insights.'

(bron: Samsung)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken