KHN: Collectieve Horeca Ontzegging in een nieuw jasje
![KHN: Collectieve Horeca Ontzegging in een nieuw jasje](/food-en-retail/nieuws/2024/02/khn-collectieve-horeca-ontzegging-in-een-nieuw-jasje/dronken-straat-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 12 feb 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekDoelgroep
- 12 feb 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Om een veilig en gastvrij uitgaansklimaat te waarborgen en ongewenst gedrag te verminderen, is jaren geleden de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) geïntroduceerd. Recent heeft de Autoriteit Persoonsgegevens 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om deze ontzeggingen op te leggen.
Om het proces meer van nu te maken, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld.
Hoe werkt de CHO?
Het doel van de CHO is het vergroten van de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en gasten in de aangesloten horecagelegenheden. Door het verminderen van overlast en het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, streeft de branche naar een veiliger uitgaansklimaat waarin ongewenst gedrag niet wordt getolereerd. Ondernemers die meedoen aan een CHO spreken volgens KHN af dat als een gast zich ernstig misdraagt in een bedrijf, hem of haar de toegang tot een horecabedrijf wordt ontzegd. Die ontzegging geldt ook voor andere horecabedrijven die meedoen in het afgebakende uitgaansgebied of de gemeente. Als de persoon met ontzegging toch een van die horecabedrijven betreedt, wordt dit na aanzegging om te vertrekken beschouwd als huisvredebreuk en is dit strafbaar. 'Vertrekt de gast niet vrijwillig, dan zal de politie optreden en het Openbaar Ministerie de betrokken persoon vervolgen.'
Nieuwe deelnemers én een nieuw platform
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van KHN om collectieve horeca ontzeggingen in te kunnen voeren. Om dit proces in goede banen te leiden, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld om ontzeggingen te registreren. Vanwege veranderingen in de privacywetgeving, moest het bestaande model aangepast worden. Het nieuwe platform voldoet weer aan alle eisen en behoeften.
In Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Deventer, Drachten, Edam-Volendam, Emmen, Enschede, Haarlem, Heerenveen, Helmond, Hellendoorn, Hengelo, Leeuwarden, Purmerend, Roosendaal, Tilburg, Zaltbommel, Zandvoort, Zutphen en Zwolle starten ondernemers binnenkort met de CHO. Voor sommige gebieden is dit een herinvoering en voor anderen een eerste begin. In andere gebieden zijn al voorbereidingen voor een vergunningaanvraag getroffen. In totaal hebben ruim 50 gemeenten/gebieden hun interesse voor de tool al getoond, waarmee ondernemers hun verantwoordelijkheid tonen en werken aan een veiliger uitgaansklimaat.
Daan van Boerdonk van Bar Bobbi in Haarlem is enthousiast, trekent de KHN op: 'Het CHO-systeem zorgt voor een veiliger nachtleven in Haarlem. Mensen die stelselmatig de orde verstoren worden door een krachtig samenwerkingsverband geweerd uit deelnemende horecagelegenheden.' Ook Rob Smits van Café Fier in Zandvoort is positief over het CHO-systeem. 'Het helpt ons om de horeca gezellig te houden.'
Preventieve werking
Horecaondernemers hebben gemerkt dat na het coronatijdperk een deel van het uitgaanspubliek voor de nodige uitdagingen zorgt, aldus de KHN. 'Het CHO-instrument heeft al eerder bewezen dat er een grote preventieve werking vanuit gaat. Het is natuurlijk niet leuk als je niet langer in je favoriete uitgaansgebied kunt uitgaan, omdat je geen horecabedrijf meer binnen komt en je vrienden wel.' Voor meer informatie, zie ook www.horecaontzeggingen.nl.
(PvWK, foto: Erik Mclean / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is...
- [marketeer 206] Anne en Esther Vedder - founders Vedder & Vedder
- Lidl lanceert twee nieuwe campagnes
- Het nieuwe VanMoof mobiliseert gepasseerde oude klant
- Ochama bezorgt binnen het uur in Amsterdam
- [onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Guaraná Antarctica sponsort 40ste... 26-07-2024
- Wehkamp.nl doet nieuwe poging in... 26-07-2024
- [marketeer 207] Brenda Smith - cmo... 26-07-2024
- Jumbo lanceert als eerste super... 25-07-2024
- Blue Band mag naam 'Roombeter' niet... 24-07-2024
- CBL-supermarkten willen per 2030 de... 24-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing