DOSSIER ESG - Retailketens derven 6 procent omzet door afscheid tabak

DOSSIER ESG - Retailketens derven 6 procent omzet door afscheid tabak
  • Food-en-retail
  • 4 mrt 2024 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekConsumentenEvenement

Als je het hebt over tabaksbeleid in supermarkten, heb je het over de G van 'governance' uit de afko ESG. Maar liefst 55 procent van de totale tabaksomzet in Nederland is in handen van supermarkten, maar hoelang nog? 'Waar rook is, is vuur.'

Bij Nederlandse supermarktketens en hun franchisers komt circa 6 procent van de omzet uit tabak, becijfert vakmedium Distrifood. Komt of kwam? Inderdaad, dat is de vraag, 'want aan die lucratieve handel tornt de Nederlandse overheid.' De veelbesproken tabaksban, een aardschok binnen de branche, nadert immers: het verbod op tabaksverkoop in supermarkten per 1 juni 2024.

6 procent omzet weg
Een belangrijk deel van de supermarktomzet dreigt zo te verdwijnen. Maar dát laten ondernemers – gepokt en gemazeld door plots veranderende wet- en regelgeving – niet zomaar gebeuren. Dus toen Albert Heijn aankondigde per 1 januari 2024 te stoppen met de winkelverkoop van tabak – een halfjaar eerder dan verplicht – besloot een deel van de AH-ondernemers de vrijheid van de franchiser te botvieren en een eigen pad te kiezen.’
Het overgrote deel van de franchisers koos daar afgelopen maand voor, blijkt nadat het vakmedium navraag deed bij Albert Heijn.
‘Slechts tien procent van de AH-franchisewinkels verkoopt sinds 1 januari 2024 geen rookwaren meer, ondanks dringende verzoeken van het hoofdkantoor in Zaandam. Grofweg 90 procent van de franchisers is van plan de allerlaatste door rokers opgehoeste tabakscenten in de supermarkt op te strijken. Handel is handel, zeggen ze’, aldus Distrifood (2/2/’24).

ESG uitgelegd door ABN Amro

Beperking van keuze
Intussen zijn veel filiaalhouders -ook van andere retailformules- bezig met realisatie van tabakspunten net buiten de winkel, signaleert MarketingTribune. Met een aparte voordeur, want dat is vereist vanaf 1 juni 2024. De vrijheid van keuze in supermarkten komt zo wel op de tocht te staan.
Maar ook daar buiten staan vrijheden op het spel. Denk aan de freedom of commercial speech en volgens sommigen ook aan de academische vrijheid, in dit geval ingeperkt door tabakscritici. De omstreden aanwezigheid van Philip Morris op het j.l. Swocc event over ‘purpose oriëntatie’ aan de Universiteit van Amsterdam, zou één van de redenen zijn waarom AH zich terugtrok van het event als spreker. Ook Philip Morris werd als spreker teruggetrokken van het event in de UvA-Doelenzaal, na protesten van een anti-tabakslobby waaronder een bekende reclamefilm-producent, die zelf doodleuk cases voor vliegtuigmaatschappijen en autocampagnes op de site en eigen socials heeft staan. Deze selectieve verontwaardiging sorteerde effect: exit sprekers.
In een reactie meldde Swocc liever het academisch debat te voeren, in plaats van andersdenkenden op voorhand te cancellen. Zo kom je immers geen stap vooruit. Met debatteren en vrije uitwisseling van eventuele kritiek en meningen bijvoorbeeld over tabak lukt dat beter.
Binnenkort in MarketingTribune: interview met Philip Morris.
(PvWK, bronnen: Distrifood, MT en het Rijk, foto: Priscilla Du Preez / Unsplash)

 

Bestel hier jouw eigen print-editie van ons hyperactuele ESG-dossier. Need to know voor elke opmerkzame marketeer, o.v.v. MT03/'24 (jaargang 41).

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken