DOSSIER ESG - Retailketens derven 6 procent omzet door afscheid tabak

- Food-en-retail
- 4 mrt 2024 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ConsumentenPolitiekEvenement
- 4 mrt 2024 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Als je het hebt over tabaksbeleid in supermarkten, heb je het over de G van 'governance' uit de afko ESG. Maar liefst 55 procent van de totale tabaksomzet in Nederland is in handen van supermarkten, maar hoelang nog? 'Waar rook is, is vuur.'
Bij Nederlandse supermarktketens en hun franchisers komt circa 6 procent van de omzet uit tabak, becijfert vakmedium Distrifood. Komt of kwam? Inderdaad, dat is de vraag, 'want aan die lucratieve handel tornt de Nederlandse overheid.' De veelbesproken tabaksban, een aardschok binnen de branche, nadert immers: het verbod op tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli 2024.
6 procent omzet weg
Een belangrijk deel van de supermarktomzet dreigt zo te verdwijnen. Maar dát laten ondernemers – gepokt en gemazeld door plots veranderende wet- en regelgeving – niet zomaar gebeuren. Dus toen Albert Heijn aankondigde per 1 januari 2024 te stoppen met de winkelverkoop van tabak – een halfjaar eerder dan verplicht – besloot een deel van de AH-ondernemers de vrijheid van de franchiser te botvieren en een eigen pad te kiezen.’
Het overgrote deel van de franchisers koos daar afgelopen maand voor, blijkt nadat het vakmedium navraag deed bij Albert Heijn.
‘Slechts tien procent van de AH-franchisewinkels verkoopt sinds 1 januari 2024 geen rookwaren meer, ondanks dringende verzoeken van het hoofdkantoor in Zaandam. Grofweg 90 procent van de franchisers is van plan de allerlaatste door rokers opgehoeste tabakscenten in de supermarkt op te strijken. Handel is handel, zeggen ze’, aldus Distrifood (2/2/’24).
ESG uitgelegd door ABN Amro
Beperking van keuze
Intussen zijn veel filiaalhouders -ook van andere retailformules- bezig met realisatie van tabakspunten net buiten de winkel, signaleert MarketingTribune. Met een aparte voordeur, want dat is vereist vanaf 1 juli 2024. De vrijheid van keuze in supermarkten komt zo wel op de tocht te staan.
Maar ook daar buiten staan vrijheden op het spel. Denk aan de freedom of commercial speech en volgens sommigen ook aan de academische vrijheid, in dit geval ingeperkt door tabakscritici. De omstreden aanwezigheid van Philip Morris op het j.l. Swocc event over ‘purpose oriëntatie’ aan de Universiteit van Amsterdam, zou één van de redenen zijn waarom AH zich terugtrok van het event als spreker. Ook Philip Morris werd als spreker teruggetrokken van het event in de UvA-Doelenzaal, na protesten van een anti-tabakslobby waaronder een bekende reclamefilm-producent, die zelf doodleuk cases voor vliegtuigmaatschappijen en autocampagnes op de site en eigen socials heeft staan. Deze selectieve verontwaardiging sorteerde effect: exit sprekers.
In een reactie meldde Swocc liever het academisch debat te voeren, in plaats van andersdenkenden op voorhand te cancellen. Zo kom je immers geen stap vooruit. Met debatteren en vrije uitwisseling van eventuele kritiek en meningen bijvoorbeeld over tabak lukt dat beter.
Op 6 mei '24 in MarketingTribune: interview met Philip Morris.
(PvWK, bronnen: Distrifood, MT en het Rijk, foto: Priscilla Du Preez / Unsplash)
Bestel hier jouw eigen print-editie van ons hyperactuele ESG-dossier. Need to know voor elke opmerkzame marketeer, o.v.v. MT03/'24 (jaargang 41).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- activisme
- debatteren
- vrije uitwisseling
- andersdenkenden
- sigaret
- filiaal
- franchisers
- kritiek
- tabaksban
- monddood
- meningen
- Philip Morris
- Swocc
- Albert Heijn
- UvA
- cancellen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management