Sinds eind 2023 tenminste 44 nieuwe tabakszaken geopend

Sinds eind 2023 tenminste 44 nieuwe tabakszaken geopend
  • Food-en-retail
  • 11 mrt 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiekKlanten

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS maakt zich vooralsnog geen zorgen over de toename van het aantal tabaksspeciaalzaken in de buurt van supermarkten. Hij zei dit in antwoord op Kamervragen.

'Vooralsnog zijn er geen signalen dat het aantal nieuw geopende tabaksverkooppunten ook maar in de buurt komt van het aantal van 6000 verkooppunten dat per 1 juli 2024 verdwenen zal zijn.’ Hij gaat uit van 800 tabaksverkooppunten bij supermarkten, noteert Distrifood (5/3/24).

De staatssecretaris verwijst naar een eerdere studie van SEO Economisch Onderzoek, waarin er vanuit wordt gegaan dat 800 supermarkten een eigen tabaksverkooppunt zullen openen. Volgens hem is de verkoop bij zo'n tabaksspeciaalzaak een vooruitgang ten opzichte van de oude situatie, zo stelde hij in de Tweede Kamer.

44 nieuwe sigarenwinkels
Ondernemers hebben in de laatste vier maanden van 2023 minimaal 44 nieuwe tabaksspeciaalzaken geopend, een aantal winkeliers heeft hier nog plannen toe stelt Distrifood. 'In meer dan de helft van de gevallen betreft het winkels van supermarktondernemers. Sinds de aankondiging van de tabaksban voor supermarkten hebben onderzoekers van TabakNee 150 nieuwe tabakszaken geteld. Daarvan zijn er 50 eigendom van Plus- of Coop-ondernemers. In 21 gevallen gaat het om Jumbo-winkeliers en bij 12 om AH-franchisers.' Lees het artikel hier verder.
Eerder deze week merkte MarketingTribune de frictie al op die dit geeft binnen verschillende supermarktformules, ook vanwege het omzetverlies dat de branche hiermee te wachten staat.
(PvWK, bronnen: Distrifood, MT en kamerdebat | beeld: Stephen Hocking / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken