Sinds eind 2023 tenminste 44 nieuwe tabakszaken geopend

- Food-en-retail
- 11 mrt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenPolitiekKlanten
- 11 mrt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS maakt zich vooralsnog geen zorgen over de toename van het aantal tabaksspeciaalzaken in de buurt van supermarkten. Hij zei dit in antwoord op Kamervragen.
'Vooralsnog zijn er geen signalen dat het aantal nieuw geopende tabaksverkooppunten ook maar in de buurt komt van het aantal van 6000 verkooppunten dat per 1 juli 2024 verdwenen zal zijn.’ Hij gaat uit van 800 tabaksverkooppunten bij supermarkten, noteert Distrifood (5/3/24).
De staatssecretaris verwijst naar een eerdere studie van SEO Economisch Onderzoek, waarin er vanuit wordt gegaan dat 800 supermarkten een eigen tabaksverkooppunt zullen openen. Volgens hem is de verkoop bij zo'n tabaksspeciaalzaak een vooruitgang ten opzichte van de oude situatie, zo stelde hij in de Tweede Kamer.
44 nieuwe sigarenwinkels
Ondernemers hebben in de laatste vier maanden van 2023 minimaal 44 nieuwe tabaksspeciaalzaken geopend, een aantal winkeliers heeft hier nog plannen toe stelt Distrifood. 'In meer dan de helft van de gevallen betreft het winkels van supermarktondernemers. Sinds de aankondiging van de tabaksban voor supermarkten hebben onderzoekers van TabakNee 150 nieuwe tabakszaken geteld. Daarvan zijn er 50 eigendom van Plus- of Coop-ondernemers. In 21 gevallen gaat het om Jumbo-winkeliers en bij 12 om AH-franchisers.' Lees het artikel hier verder.
Eerder deze week merkte MarketingTribune de frictie al op die dit geeft binnen verschillende supermarktformules, ook vanwege het omzetverlies dat de branche hiermee te wachten staat.
(PvWK, bronnen: Distrifood, MT en kamerdebat | beeld: Stephen Hocking / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eerste Statiegeld Retourshops open... 05-05-2025
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management