Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group

- Food-en-retail
- 18 dec 2024 @ 13:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DoelgroepFood
- 18 dec 2024 @ 13:30
- Peter van Woensel Kooy
Zwanenberg Food Group neemt de merken Unox en Zwan over. Beide iconische merken zijn al bijna 100 jaar onderdeel van het Unilever-portfolio, vandaag kwam er een bindend bod.
Eerder vandaag lazen we al over de verkoop van Conimex en meldde MarketingTribune daarvoor in vroeg stadium over de aanstaande verkoop van Ben & Jerry's en de Vegetarische Slager.
Het Nederlandse merk Unox was sinds 1937 en het Belgische Zwan merk sinds 1928 onderdeel van de Food-divisie van het fmcg-concern. Unilever zegt haar Foods-portfolio te willen aanscherpen 'met het oog op groei en schaalbaarheid op de lange termijn, waarbij de nadruk ligt op: minder en grotere merken, in categorieën als kookhulpmiddelen, minimaaltijden en specerijen'.
Mini-maaltijden Unox, Noodles en Cup-a-Soup blijven bij Unilever
De vlees en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens Unilever een aparte supplychain, een eigen sourcing-model en set van technologische en R&D-mogelijkheden, waardoor deze minder schaalbaar zijn binnen het bredere Unilever Foods portefeuille.
'De producten Noodles en Cup-a-Soup van Unox passen goed in de categorie minimaaltijden zal daarom onderdeel blijven van de totale Unilever Foods-portfolio', reageert Heiko Schipper, president van Unilever Foods, 'Unox is een geliefd en iconisch merk in de wereld Nederland en de beslissing om er afstand van te doen is niet eenvoudig geweest. De associatie met de Nederlandse winter activiteiten, zoals de nieuwjaarsduik in Scheveningen en schaatsevenementen, daarbij onderscheidende oranje hoedbranding en een breed scala aan bekroonde reclamecampagnes versterkte de plaats van Unox in de Nederlandse cultuur. Zwan is een geliefd merk in België, geassocieerd met comfort en nostalgie en met snelle en gemakkelijke maaltijden, waardoor het merk een geliefd onderdeel van het dagelijks leven is België leven. Ik ben ervan overtuigd dat Unox en Zwan in eigendom van Zwanenberg Food Group zich snel zullen kunnen aanpassen aan trends en relevant blijven in deze competitieve markt.'
Sjoerd van der Laan, CEO van Zwanenberg Food Group, vult aan: 'De merken Unox en Zwan zijn een prachtige aanvulling op ons assortiment. Wij zijn een breed foodbedrijf met sterke merken. Na de overname van de Unilever-fabriek in Oss in 2018, is de overname van de merken Unox en Zwan een mooie toevoeging die perfect aansluit op onze ambities.'
De deal van vandaag omvat ook de productie van 'soep-in-zakken' range (foto) in de fabriek in Poznan. Het bindende bod is onderworpen aan de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden, wettelijke vereisten en overlegprocessen vertellen de heren nog. 'We verwachten de deal in 2025 af te ronden.'
(PvWK | beeld: Unilever)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Unox
- merken
- vlees
- worst
- iconische merken
- Heiko Schipper
- Sjoerd van der Laan
- Zwanenberg Food Group
- Noodles en Cup-a-Soup
- Zwan
- rookworst
- Unilever
- Unilever Foods
- nieuwjaarsduik
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management