'Nederlandse eiwittransitie kan en moet sneller'

- Food-en-retail
- 5 feb 2025 @ 09:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 5 feb 2025 @ 09:30
- Peter van Woensel Kooy
Stichting Week Zonder Vlees, de drijvende kracht achter de jaarlijkse Nationale Week Zonder Vlees campagne, presenteert vandaag een nieuw bestuur. Isabel Boerdam, oprichter van de campagne: 'Het is tijd voor de volgende fase!'
'Onze stichting levert sinds 2018 samen met veel partners een belangrijke bijdrage aan de eiwittransitie, maar dat kan en moet sneller. Het nieuwe bestuur gaat daarbij helpen met frisse energie en nieuwe ideeën. Samen gaan we werken aan de versnelling van de eiwittransitie', zegt Boerdam.
Week Zonder Vlees slaat vleugels uit in Europa
Van alle hoofdmaaltijden die in 2023 in Nederland werden gegeten, was volgens het CBS een kwart vegetarisch. Daarmee loopt Nederland voorop in Europa wat betreft het aantal flexitariërs. Uit onderzoek uitgevoerd door ProVeg International blijkt dat 42% van de Nederlandse respondenten zichzelf als flexitariër beschouwt (bron: Foodlog). Dit percentage is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde van 30%. Voor de Week Zonder Vlees was dat de reden om, na de behaalde successen in Nederland, haar vleugels uit te slaan in Europa: de afgelopen jaren heeft de stichting ook in België, Denemarken en Duitsland bijgedragen aan de noodzakelijke eiwittransitie. Bemoedigende ontwikkelingen, maar wel in een uitdagend landschap.
Minder aandacht voor duurzaamheid
In 2024 heeft de consument voor het eerst minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen zo blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2024. Bij diverse duurzaamheidsthema's, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Voor aankopen in de supermarkt is de aandacht voor duurzaamheid zelfs 10% minder dan in 2023 (69% vs. 59%). 'Supermarkten en producenten ervaren dat de vraag naar vegetarische en plantaardige alternatieven stagneert, of in sommige categorieën zelfs terugloopt. We zien wel een voorzichtige verschuiving in de richting van meer plantaardige eiwitconsumptie', stelt Marleen Onwezen, expertiseleider Consumentengedrag bij Wageningen University & Research. 'Maar het gaat niet hard genoeg.'
Eiwittransitie gaat niet hard genoeg
Ook uit de Eiwitmonitor in opdracht van het ministerie van LVVN blijkt dat de transitie volgens het nieuwe bestuur niet snel genoeg gaat. Het ministerie van LVVN heeft als doelstelling dat Nederlanders in 2030 evenveel plantaardige als dierlijke eiwitten consumeren. Op dit moment is dat respectievelijk 39% en 61%. 'Volgens de Eiwitmonitor is de meerderheid van de Nederlandse consumenten nog steeds verknocht zijn aan vlees en zuivel, en minder gemotiveerd zijn om plantaardige eiwitten te kiezen. Dit komt ondermeer door de aandacht in de supermarkt en voedselomgeving die nog steeds vooral naar dierlijke producten gaat. Campagnes zoals de Week Zonder Vlees & Zuivel vervullen hier een belangrijke rol om het gedrag van consumenten te veranderen.'
Industriebrede samenwerking en krachtige communicatie essentieel
Boerdam vult aan: 'Industriebrede samenwerking en krachtige communicatie zijn essentieel om de eiwittransitie te versnellen. Dit zijn twee ingrediënten waarin Stichting Week Zonder Vlees sinds dag één effectief in is gebleken. En deze krachten gaan we de komende twee jaar maximaal uitbouwen. Samen met het nieuwe bestuur gaan we een belangrijke bijdrage leveren aan de versnelling van de eiwittransitie. En uiteraard starten we aanstaande maart met de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.'
Veelzijdig bestuur en adviesraad
Per februari 2025 is het nieuwe bestuur van Stichting Week Zonder Vlees nu officieel geïnstalleerd. Dit is een veelzijdige samenstelling van professionals, ieder met een eigen expertise en dossier. Op alfabetische volgorde, in de woorden van Boerdam:
Isabel Boerdam | Als oprichter van de campagne, tevens directeur van de stichting en niet-uitvoerend bestuurslid draagt Isabel de eindverantwoordelijkheid over de strategie van de campagne, het team van de stichting, de dagdagelijkse operatie en impactdoelstellingen in zowel Nederland als Europa.
Karin Bijveld | Met veel ervaring op het gebied van marketing, sales en e-commerce in de sector duurzame consumptiegoederen én een achtergrond in fondsenwerving voor Cordaid is Karin een gedreven toevoeging aan het bestuur, niet alleen op het gebied van de (marketing)campagne maar tevens op het dossier sponsorwerving.
Madelon Schaap | Met ruim 30 jaar ervaring in het veld van marketing en communicatie, waarvan meer dan 10 jaar als managing director, is Madelon dé aangewezen adviseur voor de succesvolle en effectieve doorontwikkeling van de Week Zonder Vlees-campagne in Nederland.
Natascha Kooiman | Als plantaardig ambassadeur van het eerste uur en tevens mede-oprichter van Transitie Coalitie Voedsel is Natascha dé kwartiermaker in de Nederlandse eiwittransitie met een bijzonder breed netwerk en een zeer waardevolle expertise op het gebied van transitiestrategie.
Rocus Troost | Met ruim 35 jaar ervaring in de voedingsindustrie, in uiteenlopende rollen van sales tot commercie en enkele jaren als managing director, begrijpt Rocus als geen ander 'het spel' tussen producent, retailer en consument – de belangrijkste stakeholders van de stichting.
Roger van Hoesel | Tot 2020 in de rol van managing director van FoodValleyNL en tegenwoordig vanuit Ecosystem Navigators, heeft Roger een unieke relatie met alle voedselclusters in Europa en wereldwijd. Hiermee biedt hij de stichting een relevant internationaal perspectief én netwerk.
Naast het bestuur stelt de stichting twee adviseurs aan: Tim de Boer, bestuurslid van het eerste uur en tevens strategisch business consultant, en Olivier Wortel, communicatiestrateeg met ruime ervaring in de publieke sector en daarmee de brenger van een breed maatschappelijk perspectief.
(PvWK | beeld: WZV)
foto boven: Het bestuur van Stichting Week Zonder Vlees. Van links naar rechts: Rocus Troost, Natascha Kooiman, Isabel Boerdam, Karin Bijveld, Roger van Hoesel en Madelon Schaap.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- campagne
- lexitariërNationale Week Zonder Vlees & Zuivel
- flexitariër
- retail
- oprichter
- Week Zonder Vlees
- gedrag
- nieuw bestuur
- carnivoor
- plantbased
- Isabel Boerdam
- ideaal
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers