'Experimeteren' is fijn, leren nog beter
- Food-en-retail
- 26 mrt 2015 @ 00:02
- Link
-
Marja Ruigrok
directeur
Ruigrok | NetPanel - WinkelenWearablesOnderzoek
- 26 mrt 2015 @ 00:02
- Marja Ruigrok
Afgelopen Zomerborrel hadden we bij Ruigrok | NetPanel diverse beacons opgehangen en een app ontwikkeld voor onze gasten. Bij binnenkomst activeerde de beacon de app en werd je welkom geheten en bij de bar werd je via de beacon op je app gevraagd naar wat je besteld had (bier, wijn of fris). Een leuke manier om kennis te maken met de pro-actviteit van beacons, die goed toepasbaar zijn in de retail.
Een beacon is een klein apparaat dat bijvoorbeeld in een winkel kan worden geplaatst. Deze beacon kan door middel van bluetooth-technologie signalen ontvangen en verzenden naar bezoekers met smartphones welke zich in de buurt bevinden van deze beacon. Hierdoor kunnen mobiele apparaten in combinatie met beacons de locatie van een bezoeker tot op de centimeters nauwkeurig bepalen. Een bezoeker dient hier wel toestemming voor te geven.
Een van onze partners, Somehow, bracht het experiment verder in een echte pilot op de winkelvloer. Het hele vloeroppervlak van een winkel werd in grids van 5 keer 5 meter verdeeld, er werden beacons opgehangen en respondenten werd gevraagd te gaan winkelen met een winkelmandje waaraan een iPod met speciale app bevestigd was. De communicatie tussen iPod en beacons leverde een schat aan data op. Wat zijn de routes die verschillende klanten lopen, waar zitten de wachttijden, de hotspots en de coldspots? In combinatie met een enquêteur die nog aanvullende gegevens verzamelde, werkelijk een schat aan informatie!
Welke retailer wil er nou geen inzicht in de optimale winkelindeling, de knelpunten in de winkel en de routes van bezoekers? Deze gegevens kunnen nu ook al verzameld worden, maar vaak gebeurt dit nog handmatig. Naast beacons kan je ook gebruik maken van camera's in winkels. Ook hiervoor zijn we bezig met een pilot.
Als fervent fan van nieuwe technieken, gekoppeld aan het stellen van vragen, ben ik dol op dit soort experimenten. Als onderzoekers leren we van de praktische en theoretische vraagstukken die we tijdens pilots tegenkomen en ook onze opdrachtgevers leren van de zaken die wij geleerd hebben. Dus hoe meer pilots, hoe beter! Dus hoe meer pilots, hoe beter! We zijn altijd op zoek naar leergierige retailers die graag experimenteren. Met elkaar bouwen we kennis en ervaring op waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. Een win-winsituatie op de winkelvloer dus.
Marja Ruigrok
directeur Ruigrok | NetPanel
-
Marja Ruigrok
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: directeur
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- retail
- Marja Ruigrok
- signalen
- winkel
- Silodam
- app
- bezoekers
- onderzoek
- toepasbaar
- verzenden
- gasten
- blog
- klein apparaat
- Zomerborrel
- bluetooth-technologie
- beacons
- Ruigrok | NetPanel
- beacon
- ontvangen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




