Kamervragen over NPO Plus
- Media
- 14 nov 2013 @ 12:44
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieOnlinePolitiek
- 14 nov 2013 @ 12:44
- Redactie Media
NPO Plus mag geen concurrent worden van Netflix en RTL's Videoland, vindt de Tweede Kamer. D66 heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Sander Dekker (Media) over het voornemen van de Publieke Omroep om deze pilot voor een betaalde abonnementdienst begin volgend jaar te starten.
Dinsdag maakte de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bekend met een extra online dienst te komen om programma's op hogere kwaliteit langer digitaal te kunnen uitzenden. Op dit platform NPO Plus, dat naast Uitzending Gemist moet gaan bestaan, kunnen tegen betaling allerlei films en series worden bekeken.
D66-Kamerlid Kees Verhoeven heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Sander Dekker (Media) over het voornemen van de publieke omroep. 'Marktverstoring ligt op de loer', zegt hij tegen NU.nl. 'De publieke omroep op tv is per definitie marktverstorend, we moeten niet hebben dat er op het digitale domein ook weinig ruimte meer is voor private partijen.'
Verhoeven spreekt van een 'duivels digitaal dilemma', want hij vindt het wel een goede zaak dat programma's van de omroep langer digitaal beschikbaar komen. 'Ik vind het niet wenselijk dat er extra betaald moet worden voor gesubsidieerde programma's, maar wil aan de andere kant de digitale markt niet verstoren door alles gratis aan te bieden.'
VVD-Kamerlid Matthijs Huizing vindt het initiatief van de NPO goed, maar waarschuwt wel voor oneigenlijke concurrentie met aanbieders als Netflix en RTL. De SP stelt dat programma's op de Publieke Omroep gratis moeten zijn, dus NPO Plus ook. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam is niet bang dat NPO Plus de digitale markt zal verstoren.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- D66
- NPO Plus
- NPO
- Uitzending Gemist
- PvdA
- Kamervragen
- Publieke Omroep
- Kees Verhoeven
- concurrentie
- Tweede Kamer
- SP
- RTL
- Netflix
- VVD
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes