Ster wil door met reclameblok Super Dutch
- Media
- 14 jul 2014 @ 13:14
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - CommercialsWK VoetbalTelevisieReclame
- 14 jul 2014 @ 13:14
- Redactie Media
Het speciale reclameblok Super Dutch was volgens de Ster een succes. De Publieke Omroep is van plan om dit reclameblok bij een volgend sportevenement te gaan herhalen, vermoedelijk bij het EK van 2016. Aan het WK in Brazilië zou de Ster in totaal zo'n 72 miljoen euro hebben verdiend, aldus een schatting van mediabureau Innovative.
De Ster organiseerde voor het eerst een 'Super Dutch'-reclameblok tijdens de eerste WK-wedstrijd tegen Spanje. In de stijl van de Amerikaanse Superbowl konden adverteerders prijzige reclametijd kopen voor 6.666 euro per seconde voor unieke commercials. De tien minuten reclame in de rust zou dus 4 miljoen euro bruto hebben opgeleverd. In werkelijkheid ligt dat bedrag waarschijnlijk lager, omdat elke adverteerder uiteindelijk een eigen prijs afdingt.
Hoewel de Ster zelf over 'een succes' spreekt, is een kanttekening is wel op z'n plaats. De Ster hoopte me de actie adverteerders eerder aan zich te binden, maar dat lukte niet echt. Veel bedrijven haakten pas vlak voor het toernooi in, toen de Oranjekoort snel steeg. Bovendien was het aantal wérkelijk unieke commercials beperkt. Ook lagen de prijzen van de reclameblokken bij de latere wedstrijden aanzienlijk lager, omdat vooraf onzeker was of er dan nog steeds iets op het spel zou staan.
Aan het aantal kijkers lag het in ieder geval niet. De halve finale tegen Argentinië was zelfs de best bekeken tv-uitzending ooit met ruim 9 miljoen thuiskijkers. Daarmee ging het oude record van 8,5 miljoen thuiskijkers van de EK-wedstrijd Nederland-Portugal uit 2004 aan diggelen. Met kijkers buitenshuis meegeteld schoot #NedArg zelfs naar de 12,4 miljoen kijkers.
De troostfinale van zaterdag ging niet meer om de titel en trok dan ook minder kijkers: 6,4 miljoen thuiskijkers. Dat waren er maar iets meer dan de WK-finale tussen Duitsland en Argentinië, die zondag een kleine 6 miljoen kijkers trok.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Ster
- WK
- televisie
- WK voetbal
- NPO
- kijkcijfers
- Super Dutch
- winst
- commercials
- voetbal
- reclameblok
- Publieke Omroep
- reclame
- EK 2016
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Vandaag Inside en Krabbé winnen Televizier-Ring
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes