Ster wil door met reclameblok Super Dutch
- Media
- 14 jul 2014 @ 13:14
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - CommercialsWK VoetbalTelevisieReclame
- 14 jul 2014 @ 13:14
- Redactie Media
Het speciale reclameblok Super Dutch was volgens de Ster een succes. De Publieke Omroep is van plan om dit reclameblok bij een volgend sportevenement te gaan herhalen, vermoedelijk bij het EK van 2016. Aan het WK in Brazilië zou de Ster in totaal zo'n 72 miljoen euro hebben verdiend, aldus een schatting van mediabureau Innovative.
De Ster organiseerde voor het eerst een 'Super Dutch'-reclameblok tijdens de eerste WK-wedstrijd tegen Spanje. In de stijl van de Amerikaanse Superbowl konden adverteerders prijzige reclametijd kopen voor 6.666 euro per seconde voor unieke commercials. De tien minuten reclame in de rust zou dus 4 miljoen euro bruto hebben opgeleverd. In werkelijkheid ligt dat bedrag waarschijnlijk lager, omdat elke adverteerder uiteindelijk een eigen prijs afdingt.
Hoewel de Ster zelf over 'een succes' spreekt, is een kanttekening is wel op z'n plaats. De Ster hoopte me de actie adverteerders eerder aan zich te binden, maar dat lukte niet echt. Veel bedrijven haakten pas vlak voor het toernooi in, toen de Oranjekoort snel steeg. Bovendien was het aantal wérkelijk unieke commercials beperkt. Ook lagen de prijzen van de reclameblokken bij de latere wedstrijden aanzienlijk lager, omdat vooraf onzeker was of er dan nog steeds iets op het spel zou staan.
Aan het aantal kijkers lag het in ieder geval niet. De halve finale tegen Argentinië was zelfs de best bekeken tv-uitzending ooit met ruim 9 miljoen thuiskijkers. Daarmee ging het oude record van 8,5 miljoen thuiskijkers van de EK-wedstrijd Nederland-Portugal uit 2004 aan diggelen. Met kijkers buitenshuis meegeteld schoot #NedArg zelfs naar de 12,4 miljoen kijkers.
De troostfinale van zaterdag ging niet meer om de titel en trok dan ook minder kijkers: 6,4 miljoen thuiskijkers. Dat waren er maar iets meer dan de WK-finale tussen Duitsland en Argentinië, die zondag een kleine 6 miljoen kijkers trok.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- voetbal
- EK 2016
- WK voetbal
- NPO
- commercials
- kijkcijfers
- televisie
- Super Dutch
- reclame
- WK
- reclameblok
- winst
- Publieke Omroep
- Ster
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming tegen Big Tech voor
- VMN media neemt Elba\Rec over voor versterking ruimtelijk domein
Laatste Nieuws
- HBO Max personaliseert sportreclame11-07-2025
- OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio... 11-07-2025
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers