John de Mol wil Talpa verkopen
- Media
- 18 sep 2014 @ 10:25
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ConceptenMediaTelevisieZakelijk
- 18 sep 2014 @ 10:25
- Redactie Media
Tv-tycoon John de Mol stevent volgens het FD af op een verkoop van zijn mediabedrijf Talpa. Bij financieel adviseur Bank of America Merrill Lynch hebben zich naar verluidt meerdere potentiële kopers gemeld voor een overname. Talpa bevestigt de belangstelling.
Veertien jaar geleden maakte De Mol al een klapper door Endemol te verkopen. Ook met Talpa hoopt hij nu te cashen, al zal de opbrengst zonder meer lager zijn, vanwege de omvang van zijn huidige bedrijf. Volgens het FD kan een verkoop zeker 600 tot 700 miljoen euro opleveren, maar hoopt De Mol op meer dan 1 mijard euro. Een bod van 450 miljoen euro van het Britse Shine, het tv-productiebedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch, zou vorig jaar zijn afgewezen, aldus de zakenkrant.
Net als met Endemol maakt De Mol (59) ook met Talpa naam in het buitenland met succesvolle formats als The Voice. Schaalvergroting wordt nodig geacht om écht veel winst te kunnen behalen met tv-formats, al was het maar dat daarmee ook de risico’s van mislukkende concepten worden gespreid.
Talpa is niet uit op een snelle verkoop. Een eventuele overname kan nog maanden duren, aldus een ingewijde tegen het FD. Voor de hand liggende kandidaten zijn Fremantle Media en 21st Century Fox, het entertainmentconcern van Murdoch. Talpa weigert zelf namen te noemen.
Ondertussen probeert Talpa zijn aantrekkelijkheid te vergroten door zich op de Chinese markt te storten. Op deze groeimarkt hoopt het bedrijf te profiteren van de stormachtige ontwikkeling van de Chinese internethandel, die veelal is gekoppeld aan entertainment. In China is The Voice al een veelbekeken programma.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- 21st Century Fox
- omzet
- overname
- China
- Shine
- winst
- The Voice
- FD
- Merrill Lynch
- Rupert Murdoch
- Talpa
- Endemol
- Fremantle
- VS
- verkoop
- John de Mol
- Utopia
- succes
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing