John de Mol wil Talpa verkopen

John de Mol wil Talpa verkopen
  • Media
  • 18 sep 2014 @ 10:25
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConceptenMediaTelevisieZakelijk

Tv-tycoon John de Mol stevent volgens het FD af op een verkoop van zijn mediabedrijf Talpa. Bij financieel adviseur Bank of America Merrill Lynch hebben zich naar verluidt meerdere potentiële kopers gemeld voor een overname. Talpa bevestigt de belangstelling.

Veertien jaar geleden maakte De Mol al een klapper door Endemol te verkopen. Ook met Talpa hoopt hij nu te cashen, al zal de opbrengst zonder meer lager zijn, vanwege de omvang van zijn huidige bedrijf. Volgens het FD kan een verkoop zeker 600 tot 700 miljoen euro opleveren, maar hoopt De Mol op meer dan 1 mijard euro. Een bod van 450 miljoen euro van het Britse Shine, het tv-productiebedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch, zou vorig jaar zijn afgewezen, aldus de zakenkrant.

Net als met Endemol maakt De Mol (59) ook met Talpa naam in het buitenland met succesvolle formats als The Voice. Schaalvergroting wordt nodig geacht om écht veel winst te kunnen behalen met tv-formats, al was het maar dat daarmee ook de risico’s van mislukkende concepten worden gespreid.

Talpa is niet uit op een snelle verkoop. Een eventuele overname kan nog maanden duren, aldus een ingewijde tegen het FD. Voor de hand liggende kandidaten zijn Fremantle Media en 21st Century Fox, het entertainmentconcern van Murdoch. Talpa weigert zelf namen te noemen.

Ondertussen probeert Talpa zijn aantrekkelijkheid te vergroten door zich op de Chinese markt te storten. Op deze groeimarkt hoopt het bedrijf te profiteren van de stormachtige ontwikkeling van de Chinese internethandel, die veelal is gekoppeld aan entertainment. In China is The Voice al een veelbekeken programma. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken