John de Mol wil Talpa verkopen
- Media
- 18 sep 2014 @ 10:25
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ConceptenMediaTelevisieZakelijk
- 18 sep 2014 @ 10:25
- Redactie Media
Tv-tycoon John de Mol stevent volgens het FD af op een verkoop van zijn mediabedrijf Talpa. Bij financieel adviseur Bank of America Merrill Lynch hebben zich naar verluidt meerdere potentiële kopers gemeld voor een overname. Talpa bevestigt de belangstelling.
Veertien jaar geleden maakte De Mol al een klapper door Endemol te verkopen. Ook met Talpa hoopt hij nu te cashen, al zal de opbrengst zonder meer lager zijn, vanwege de omvang van zijn huidige bedrijf. Volgens het FD kan een verkoop zeker 600 tot 700 miljoen euro opleveren, maar hoopt De Mol op meer dan 1 mijard euro. Een bod van 450 miljoen euro van het Britse Shine, het tv-productiebedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch, zou vorig jaar zijn afgewezen, aldus de zakenkrant.
Net als met Endemol maakt De Mol (59) ook met Talpa naam in het buitenland met succesvolle formats als The Voice. Schaalvergroting wordt nodig geacht om écht veel winst te kunnen behalen met tv-formats, al was het maar dat daarmee ook de risico’s van mislukkende concepten worden gespreid.
Talpa is niet uit op een snelle verkoop. Een eventuele overname kan nog maanden duren, aldus een ingewijde tegen het FD. Voor de hand liggende kandidaten zijn Fremantle Media en 21st Century Fox, het entertainmentconcern van Murdoch. Talpa weigert zelf namen te noemen.
Ondertussen probeert Talpa zijn aantrekkelijkheid te vergroten door zich op de Chinese markt te storten. Op deze groeimarkt hoopt het bedrijf te profiteren van de stormachtige ontwikkeling van de Chinese internethandel, die veelal is gekoppeld aan entertainment. In China is The Voice al een veelbekeken programma.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Merrill Lynch
- John de Mol
- verkoop
- The Voice
- Shine
- Utopia
- succes
- Talpa
- overname
- 21st Century Fox
- VS
- Rupert Murdoch
- omzet
- Fremantle
- China
- Endemol
- FD
- winst
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

