[Kijkcijfers] Kijktijd september stijgt 2,4 procent
- Media
- 24 okt 2017 @ 13:46
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - KijkcijfersTelevisie
- 24 okt 2017 @ 13:46
- Bas Vlugt
In september is de kijktijd met 2,4 procent gestegen. Als we de sportzomer-effecten buiten beschouwing laten, is het maart 2015 geweest waarop de kijktijd voor het laatst is gestegen, dat is 30 maanden geleden.
Dan de marktaandelen. Daar gaat de trend voort. NPO is sterk en doet het goed. In september groeide het marktaandeel met 0,7 procentpunt tot 33,5 procent - een stijging van 2,1 procent ten opzichte van september 2016.
Het marktaandeel van SBS daalde met 3,9 procent en het marktaandeel van RTL daalde met 5,9 procent. Daarmee blijft SBS dichter naar RTL toe kruipen.
De grafiek laat zien dat je de daling van SBS kunt zien als een incident en de daling van RTL als onderdeel van een dalende trend die is ingezet na november 2015, toen RTL voor het laatst groter was dan de NPO.
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat het gezamenlijk marktaandeel-verlies van SBS en RTL groter is dan de groei van de NPO. Die trend zet zich ook voort: het gezamenlijk marktaandeel van de grote drie - NPO, RTL en SBS - daalt en dat van de niche groeit. Deze niche heeft zich voor een belangrijk deel verenigd in salehouse BrandDeli.
De niche manifesteert zich steeds nadrukkelijker en soms ook met echt hoge scores. Zoals afgelopen zondag. Ziggo Sport trok met Formule 1 1,3 miljoen kijkers en FOX Sports haalde met Feyenoord-Ajax 704.000 kijkers - een record.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

