[Kijkcijfers] Kijktijd september stijgt 2,4 procent
- Media
- 24 okt 2017 @ 13:46
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - KijkcijfersTelevisie
- 24 okt 2017 @ 13:46
- Bas Vlugt
In september is de kijktijd met 2,4 procent gestegen. Als we de sportzomer-effecten buiten beschouwing laten, is het maart 2015 geweest waarop de kijktijd voor het laatst is gestegen, dat is 30 maanden geleden.
Dan de marktaandelen. Daar gaat de trend voort. NPO is sterk en doet het goed. In september groeide het marktaandeel met 0,7 procentpunt tot 33,5 procent - een stijging van 2,1 procent ten opzichte van september 2016.
Het marktaandeel van SBS daalde met 3,9 procent en het marktaandeel van RTL daalde met 5,9 procent. Daarmee blijft SBS dichter naar RTL toe kruipen.
De grafiek laat zien dat je de daling van SBS kunt zien als een incident en de daling van RTL als onderdeel van een dalende trend die is ingezet na november 2015, toen RTL voor het laatst groter was dan de NPO.
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat het gezamenlijk marktaandeel-verlies van SBS en RTL groter is dan de groei van de NPO. Die trend zet zich ook voort: het gezamenlijk marktaandeel van de grote drie - NPO, RTL en SBS - daalt en dat van de niche groeit. Deze niche heeft zich voor een belangrijk deel verenigd in salehouse BrandDeli.
De niche manifesteert zich steeds nadrukkelijker en soms ook met echt hoge scores. Zoals afgelopen zondag. Ziggo Sport trok met Formule 1 1,3 miljoen kijkers en FOX Sports haalde met Feyenoord-Ajax 704.000 kijkers - een record.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters over
- Mercurs jubileumfilm genomineerd voor een Gouden Reiger
- Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro
- [column] Het verloren collectieve geheugen
- Van Den Ende vs Big Tech: 'overname van RTL door DPG Media is...
- Onderzoek: Podcast verschuift naar video
Laatste Nieuws
- Van Den Ende vs Big Tech: 'overname... 17-02-2025
- Onderzoek: Podcast verschuift naar... 17-02-2025
- Audioreclame: adverteerders... 13-02-2025
- [marketeer 216] Annette Reijersen... 07-02-2025
- Mercurs jubileumfilm genomineerd... 05-02-2025
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters... 03-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day