Talpa koopt tv-rechten Champions League
- Media
- 18 mei 2018 @ 13:51
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - RechtenTelevisieVoetbal
- 18 mei 2018 @ 13:51
- Jeroen Mirck
John de Mol blijft kopen. Ditmaal moeten de tv-rechten voor de Champions League eraan geloven. Ziggo had deze rechten al in handen, maar nu Talpa ze ook in handen heeft, blijft topvoetbal op het open kanaal gegarandeerd.
Dat Talpa de Champions League wil uitzenden is op zichzelf niet verrassend. Voorloper SBS Broadcasting had de rechten jaren geleden al weggekaapt bij de NOS, die onderhevig is aan jarenlange bezuinigingen vanuit het Haagse Binnenhof. Dat maakte de weg vrij voor commerciële partijen om het voetbal-walhalla binnen te hengelen.
De onderhandelingen tussen Team Marketing (dat namens de Uefa de tv-rechten verhandelt) en Talpa zijn nagenoeg afgerond. Het Champions League-voetbal zal op Veronica te zien zijn. Het is niet bekend hoeveel De Mol gaat betalen voor de rechten.
Moeizame onderhandelingen
Lange tijd was het onzeker of het miljoenenbal überhaupt op een open kanaal te zien zou zijn. De eerste biedingprocedure strandde in december 2017, omdat er te weinig werd geboden. Ziggo hapte wel toe, maar stopt de wedstrijden achter de decoder. Ook nadien bleven de onderhandelingen moeizaam, zeker wat Nederland betreft: vanaf komend seizoen is Nederlandse deelname aan het hoofdtoernooi niet meer gegarandeerd. Zelfs kampioen PSV moet kwalificaties spelen.
De tanende animo, van zowel fans als mediabedrijven, drukt de prijs. Voor de rechten van de Champions League werd in het verleden tussen de 17 en 25 miljoen euro betaald, maar die bedragen zijn niet meer reëel.
Voetbal Inside profiteert
Dat het toernooi bij Veronica komt, is goed nieuws voor de mannen van Voetbal Inside. Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp stappen na de zomer namelijk over van RTL naar Talpa. Dan kunnen ze voortaan commentaar leveren met de voetbalbeelden erbij. Wel zo leuk.
Naar verwachting koopt RTL de rechten van de Europa League, het tweede Uefa-toernooi. Daarmee blijft de rolverdeling tussen NOS, RTL, Ziggo en SBS/Talpa feitelijk in stand.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes