Hoge Raad: JA/JA-sticker in Amsterdam toegestaan
- Media
- 27 sep 2021 @ 08:25
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 27 sep 2021 @ 08:25
- Michiel van Zaane
De gemeente Amsterdam handelde bij de invoering van een systeem met JA/JA stickers niet onrechtmatig tegenover de verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld.
In de gemeente Amsterdam is sinds 1 januari 2018 een verordening van kracht die inhoudt dat ongeadresseerd reclamedrukwerk slechts mag worden bezorgd als op de brievenbus een JA/JA sticker is aangebracht (opt-in-systeem). Deze folders mogen niet meer worden bezorgd op adressen zonder zo’n sticker. Voorheen mocht ongeadresseerd reclamedrukwerk worden bezorgd op alle Amsterdamse adressen met uitzondering van die met een NEE/JA of NEE/NEE sticker (opt-out-systeem). De gemeente wil met de invoering van het nieuwe systeem papierafval voorkomen. Voor bedrijven die ongeadresseerd drukwerk verspreiden betekent dit dat zij dit op minder adressen kunnen doen. Twee brancheorganisaties hebben om die reden in een civiele procedure onder meer gevorderd dat het de gemeente wordt verboden om het opt-in-systeem te handhaven. Zij menen dat het nieuwe systeem onrechtmatig is.
Het gerechtshof wees, net als de rechtbank, de vorderingen af. Het hof oordeelde dat de gemeente bevoegd was het nieuwe systeem in te voeren. Het systeem vormt geen inbreuk op eigendomsrechten van de ondernemers in de branche, de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken is op het systeem niet van toepassing en het systeem is niet in strijd met de Postwet. Ook heeft de gemeente geen algemene rechtsbeginselen of beginselen van behoorlijk bestuur geschonden. De Hoge Raad heeft nu geoordeeld dat de invoering van het opt-in-systeem juridisch toelaatbaar is.
Utrecht in het ongelijk gesteld
De gemeente Utrecht is daarentegen in het ongelijk gesteld door de Hoge Raad over de invoering van de JA/JA-sticker. In Utrecht geldt per 1 januari 2020 de regel dat ongeadresseerde reclame alleen bezorgd mag worden als er een JA/JA-sticker op de brievenbus zit. Anders dan in bijvoorbeeld Amsterdam vond Utrecht dat ook huis-aan-huisbladen onder de nieuwe regels moesten vallen. De uitgever van één van de Utrechtse huis-aan-huisbladen spande daarom een kort geding aan. Ook ging er een brandbrief naar minister Arie Slob (Media) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten waarin stond dat het ‘de doodsteek voor de onafhankelijke lokale journalistiek’ zou worden.
Het gerechtshof oordeelde dat het besluit van Utrecht in strijd is met de vrijheid van meningsuiting, waaronder de persvrijheid. De gemeente ging daar tegen in cassatie waardoor de zaak bij de Hoge Raad belandde. De Hoge Raad is het eens met het hof en oordeelt dat het Utrechtse plan inderdaad onrechtmatig is. Overigens had de gemeenteraad van Utrecht gedurende de cassatieprocedure zelf al besloten huis-aan-huisbladen uit te zonderen van het opt-in-systeem.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- reclamefolder
- nee nee sticker
- Amsterdam
- Utrecht
- huis-aan-huis bladen
- uitspraak
- Ja/Ja-sticker
- ja ja sticker
- Hoge Raad
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers