'Put the fun between your legs'

'Put the fun between your legs'
  • Media
  • 14 dec 2023 @ 07:44
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De slogan ‘Put the fun between your legs’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2023. De leus van Tuut-tuut fietsverhuur in Castricum wint overtuigend van de slogan ‘Have a naai’s day!’ van Rijkers Naaimachinespecialist.

Het is voor de twaalfde maal dat de Verkiezing van de slechtste slogan plaatsvond. Van 8 tot en met 13 december 2023 konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 5.820 stemmers 8.987 stemmen uit. De ‘winnaar’ van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl.

De volledige uitslag is als volgt:

Plek        Slogan   Aantal stemmen               % stemmen

1             Put the fun between your legs (Tuut-tuut fietsverhuur)   1.894    21%

2             Have a naai’s day! (Rijkers Naaimachinespecialist)              1.523    17%

3             Everything for stuffing your pussy! (kattenspeciaalzaak 4Cats)      1.232    14%

4             Voor een warm afscheid van uw geliefde huisdier (Dierencrematorium Heerhugowaard)  1.209    14%

5             Wij zijn uw rouwvast! (Hakkenberg Uitvaartzorg) 758        8%

6             Wij weten het veter (pop-up sneakerstore BijSMAAK)      708        8%

7             Freeselijk goed werk, verdraaid leuke collega's! (GAB metaal)        562        6%

8             We Whisky you a Sherry Christmas (Drankdozijn.nl)          453        5%

9             Niet bang voor een KAKastrofe! (Pampers luiers) 347        4%

10           Wasmachinebestendig: op de maan en thuis (Tempo zakdoekjes)               301        3%

Geen bewuste keuze
Marieke van der Zande, eigenaar van Tuut-tuut fietsverhuur, is dolblij met de winst. ‘Wat lollig dit, ik ben zo verrast!’ Toen ze met haar fietsverhuur begon had een vriendin allerlei leuke leuzen bij elkaar verzameld, die ze in al hun enthousiasme op affiches zetten en in de winkel ophingen. ‘De huidige slogan hadden we voor de lol op onze T-shirts laten drukken. Toen mijn fietsverhuur op een gegeven moment naar dit grotere winkelpand ging, grapte een vriend dat ik deze slogan dan ook wel op de grote winkelruit kon plaatsen. Hij heeft toen spontaan een sticker besteld.’ Met veel plezier kijkt de winnares terug op de verkiezing. ‘Ik was al helemaal verrast door de nominatie, ik wist helemaal niet dat deze verkiezing bestond. Die slogan is ook nooit een bewuste keuze geweest. Het is gewoon leuk gelopen.’

Enthousiaste reacties
Meedoen aan de Verkiezing van de Slechtste Slogan; hoe dubieus is zo’n titel? Genomineerden zijn doorgaans positief. De eigenaresse van GAB Metaal (Freeselijk goed werk, verdraaid leuke collega's!) moet er hartelijk om lachen: ‘We zijn een draai- en freesbedrijf, dus deze woordspelingen liggen wel voor de hand.’ Rijkers Naaimachines (Have a naai’s day!) is eveneens enthousiast: ‘Ik ben zeer vereerd met de nominatie. Deze slogan is zo fout dat ’ie weer goed is. Mensen zeggen dat ze vrolijk worden van deze slogan. Dat is toch leuk?’

Minder positief
Niet zo enthousiast waren de uitvaartondernemers. Volgens Dierencrematorium Heerhugowaard (Voor een warm afscheid van uw geliefde huisdier) is het in deze branche niet passend om reclame te maken. ‘Bovendien was de dubbele laag in de slogan niet zo bedoeld.’ Ook de eigenaresse van rouwcentrum Hakkenberg (Wij zijn uw rouwvast) moest ‘even omschakelen’ bij het horen van de nominatie. ‘Wij bieden houvast aan families en zijn voor hen een baken van rust en stabiliteit in een periode van rouw. Dat komt terug in onze slogan, die we met zorg hebben gekozen met een reclamebureau.’

Geen windeieren
Het winnen of meedoen aan de ‘slechte’ verkiezing legt de ondernemers overigens geen windeieren. Tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Niet alleen van mensen uit de omgeving, maar ook landelijk dankzij de massale media-aandacht. Winnaar Tuut-tuut: ‘Ik werd ineens gebeld door journalisten van de krant en de radio. Mensen uit het dorp feliciteren me en er worden nu regelmatig selfies bij mijn winkel gemaakt.’ Mede-initiatiefnemer van Slechte Slogans Tefke van Dijk: ‘De positieve aandacht voor onze genomineerden horen we vaker. Modezaak Jan de Cock bijvoorbeeld won negen jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’ en kreeg tijdens de verkiezing maar ook ver daarna klanten die speciaal voor de slogan naar zijn winkel kwamen.’

Onuitputtelijk
In de ruim twaalf jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn zo’n 2.500 slogans binnengekomen via e-mail en sociale media. Mensen komen ze in het dagelijks leven tegen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke ingestuurde slogan van een Nederlands of Nederlandstalig bedrijf wordt geplaatst op slechteslogans.nl. Mede-initiatiefnemer Christine Liebrecht: ‘De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. Ondanks dat Slechte Slogans al twaalf jaar bestaat, ontvangen we nog steeds tranentrekkende slogans. In positieve en in negatieve zin.’

Ballen, worst, paal en Cock
Eerdere winnaars zijn Maak van je kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt (bekkentherapiepraktijk Het Kruispunt), Mijn ballen wegen 130 gram!! (Benny’s vleesservice), Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (Dierenrechtenorganisatie Gaia), Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visbar Zilte Zeemeermin in Arnhem), We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier in Laren), Van kop tot kont, worst in de mond (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord) en The worst musical ever (Hema de musical).

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken