[Interview] Influencer marketingplatform Join wil Europese markt veroveren

[Interview] Influencer marketingplatform Join  wil Europese markt veroveren
  • Online
  • 18 dec 2017 @ 10:10
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Het influencer-marketingplatform Join heeft een investering van 1 miljoen opgehaald bij Airbridge Equity Partners. Met deze kapitaalinjectie wil het merken en influencers in heel Europa koppelen. Een gesprek met medeoprichter en CEO Paolo Martorino. 'Join is het eerste AI-influencer-platform dat merken en influencers bij elkaar brengt door middel van automatische matching: end-to-end, full-service en self-service.'

Wanneer, met wie en waarom heb je Join gelanceerd?
Het platform is in 2017 opgericht in Haarlem door compagnon en CTO Edwin Knip en mij. Persoonlijk heb ik inmiddels ruim 8 jaar ervaring met influencer marketing. Het idee voor Join is puur in de praktijk ontstaan doordat ik merkte dat mijn medewerkers vaak moeite hadden met het vinden van echt passende influencers. Daarnaast vereiste het altijd aardig wat organisatie en bleek het lastig om goed te kunnen volgen en meten wat de daadwerkelijke resultaten waren van de inzet van influencer marketing. Deze drie dingen hebben we met opgelost met hele gebruiksvriendelijke technologie. Join is ontwikkeld vanuit een ideaal waarbij wij bij willen dragen aan authentieke en relevante samenwerkingen tussen merk en influencer. Ons doel is om dit beter mogelijk te maken voor iedereen in de markt. Wij bieden een slimme, snelle en schaalbare technologische oplossing voor marketeers, agencies en influencers.

Wat zijn de belangrijkste marketingkanalen voor Join?
We zijn momenteel met een team van 5 man en we gaan de komende maanden tientallen mensen aannemen. Momenteel hebben we één marketeer. Begin 2018 starten we met drie nieuwe medewerkers binnen marketing die zich zullen gaan bezighouden met content, social en performance marketing.

Voor welk type merken werk je met name? Hieraan gekoppeld, met welk type influencers werkt Join vooral?
Join werkt voornamelijk voor merken die een product of dienst aan een consument willen verlenen - de sector doet er daarbij niet zo toe.
De klanten van Join komen uit alle sectoren, net als de influencers. Onze gebruikers maken op een praktische manier gebruik van state of the art technologie (AI) om de beste campagnes samen met meerdere influencers tegelijkertijd in te zetten en te managen. Join wordt zowel gebruikt door bedrijven die zeer populair zijn op social media (kleding, food, beauty) als bedrijven die je hier minder snel verwacht (banken, b2b, nuts, etc). Dit bewijst eens te meer de kracht van influencer marketing. Daarbij gebruiken veel agencies ons platform om hun klanten beter te kunnen bedienen.
Join werkt met alle influencers, groot en klein, maar is voornamelijk gespecialiseerd in micro-influencers. Aanmelden is mogelijk voor influencers die voldoen aan een aantal criteria. Naast de duizenden micro-influencers, zijn er ook veel grote influencers bij ons aangesloten.

Kan je een voorbeeld geven van een succesvolle case?
Een voorbeeld was een campagne van Björn Borg: een groot aantal influencers met tussen de 10 en 250K volgers werd ingezet om een nieuwe (retro)lijn van BB te promoten. Alle influencers maakten zelf creatieve content voor het merk en deelden deze content op hun sociale kanalen. Dit resulteerde in zeer goede resultaten en outperformance op bereik, engagement en conversie.

Op welke manier onderscheidt Join zich van andere bureaus?
Belangrijkste onderscheid, wij zijn een online platform (technologie) en geen marketingbureau! Geen uren, maar algoritmes. Join is het eerste AI-influencer-platform dat merken en influencers bij elkaar brengt door middel van automatische matching: end-to-end, full-service en self-service. Wij onderscheiden ons van andere platformen op het gebied van relevantie. Juist door de AI, data-integratie en machine learning maken wij het platform alsmaar slimmer waardoor marketeers heel concreet kunnen zoeken naar influencers. Niet alleen naar een bepaald onderwerp of een bepaalde doelgroep, maar héél specifiek. Zo kun je makkelijk bekijken waar influencers het over hebben en de juiste matches vinden met jouw merk.
Influencers zijn opt-in en hebben zichzelf actief aangemeld. Hierbij hebben zij hun sociale mediakanalen gekoppeld, waarmee onze software influencer content uitleest en analyseert. We zetten artificiële intelligentie en machine learning in voor het matchen van merken met influencers. Dit doen we met als doel om het zo eenvoudig mogelijk te maken om samenwerkingen op te zetten en het proces van vinden, afstemmen en rapporteren te faciliteren en te simplificeren.

Kan je ingaan op de data-integratie die je wilt combineren met artificiële intelligentie, en machine learning in combinatie met visual searching?
Verder gaan we de komende maanden data integratie, machine learning en visual searching inzetten om ook visuele content te matchen. Voorbeeld: de ene streetstyle influencer werkt graag met denim, wat grauwere beelden, steegjes en graffiti en de andere liever met kleding met patronen, felle kleuren, groen gras en veel zon. Doordat ons platform deze content gebruikt kunnen we denim-merk X koppelen aan de eerste influencer en Happy Socks aan de tweede.
Join verbindt merken inmiddels met een sterk groeiende database van ruim 15.000 influencers die samen een bereik hebben van een half miljard mensen in tientallen markten ene regio’s.

Is influencer marketing hier om te blijven of is het een hype? In dit kader, blijft Join zich uitsluitend op influencer marketing richten of gaan jullie in de toekomst ook aanvullende diensten aanbieden?
Influencer marketing is hier om te blijven. Want de essentie van influencer marketing is van alle tijden, namelijk mond-tot-mond reclame wat de meest krachtige vorm van marketing is. Het grote verschil is dat mond-tot-mond reclame door sociale media en dagelijkse technologie zoals onze smartphone vandaag de dag schaalbaar kan worden ingezet, dit kon vroeger niet. Via Join worden per week tientallen campagnes opgezet met vaak meerdere (micro)influencers tegelijk. 

Meer informatie over Join vindt u hier

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken