Wehkamp deelt toekomstplannen
- Online
- 5 aug 2019 @ 10:00
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - StrategieE-commerce
- 5 aug 2019 @ 10:00
- Lucas Boon
Wehkamp Holding BV maakt zijn plannen voor de volgende 'groeifase' bekend. De online retailer heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de digitale transformatie en wil daar nu op doorpakken. Ook deelt Wehkamp de laatste financiële resultaten.
Tot Wehkamp Holding BV behoren Wehkamp en financieel dienstverlener Lacent, dat vanaf deze maand wordt bestierd door de nieuwe CEO Liesbeth Rigter. Graham Harris is sinds april dit jaar aan de slag als CEO van Wehkamp.
Een paar highlights uit de uitgebreide persverklaring:
Focus op living: betere balans en lager risico
De financiële resultaten voor 2018/2019 laten het risico zien van een te grote focus op fashion en de daarbij horende hoge kosten. De sterke groei in het lente-/zomerseizoen werd tenietgedaan door het slechte herfst-/winterseizoen, als gevolg van extreem warm weer. Terwijl de focus blijft op fashion, waar de vraag afgelopen jaar met ruim 10% steeg, zijn er plannen voor uitbreiding en verdere ontwikkeling van de living-categorie. Met als doel een betere handelsbalans en een lager algeheel risico voor Wehkamp. Onder andere door, voor de gehele elektronica categorie, eind 2018 een samenwerking aan te gaan met BCC, was het voor Wehkamp mogelijk zich nog meer te richten op de kerncategorieën fashion en living.
Investeringen in groei-infrastructuur, technologie en verbeterde efficiency
In maart 2019 opende Wehkamp het tweede gedeelte van haar 110.000 m2 grote, hypermoderne centrale distributiecentrum in Zwolle. Hiermee beschikt Wehkamp over de capaciteit om aanzienlijk te groeien en meer efficiency te behalen door centralisatie van de voorraad. Met nog eens 5.000 extra zonnepanelen, wat het totale aantal panelen op 15.000 brengt, 100% ledverlichting en regenwater dat wordt gebruikt om toiletten door te spoelen, heeft Wehkamp geïnvesteerd in duurzame groei. Door het effectief gebruik van energie is het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp ruim 30% energiezuiniger dan doorsnee vergelijkbare centra.
2018/2019
Financieel resultaat
• Omzet van de Groep 10% lager op € 661 miljoen
• Omzet van Wehkamp in tweede halfjaar aanwijsbaar verslechterd ten gevolge van tegenvallend weer
• Omzet van Lacent beïnvloed door verscherpte regelgeving
• Brutomarge van de Groep gestegen na de beslissing om onrendabel assortiment op te heffen
• Onderliggende EBITDA1 van de Groep met 28% afgenomen naar € 16 miljoen als gevolg van tegenvallende verkoop en een krimpende kredietportefeuille door verscherpte regelgeving
• EBIT van de Groep bedraagt € 17 miljoen (2017/2018: verlies € 62 miljoen2)
Bedrijfsresultaat
• Klantenbestand van Wehkamp stabiel op 2,7 miljoen klanten
• Gebruik van de nieuwe mobiele app is boven verwachting en zorgt voor betere personalisatie
• Samenwerking met BCC biedt klanten van Wehkamp een volledig elektronica aanbod
• Centraal distributiecentrum binnen budget en eerder dan gepland geopend, maakt substantiële groei en efficiency in de toekomst mogelijk
• Lacent haalt BCC binnen als eerste externe klant voor haar financiële producten
Schaalgrootte
Graham Harris laat weten: 'Onze financiële resultaten van het afgelopen jaar benadrukken zowel de kansen als uitdagingen. Wehkamp is een gevestigd en trots Nederlands merk dat de overstap naar digitaal met succes heeft gemaakt. Als winstgevend bedrijf met schaalgrootte, een sterke balans en meedenkende aandeelhouders zijn onze strategische prioriteiten het werven van meer retailtalent voor de Groep, verdere investeringen in technologie en tegelijkertijd een efficiënte kostenbasis waarborgen.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot...
- NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
- Kaart wint van appje bij verjaardagen
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
- Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
- [column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk
Laatste Nieuws
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
- Kaart wint van appje bij verjaardagen12-09-2025
- NS Stations lanceert game met... 08-09-2025
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese... 05-09-2025
- Etos viert 100.000 volgers met... 29-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes