Twinkle verkoopt als eerste Nederlandse vakblad een NFT

Twinkle verkoopt als eerste Nederlandse vakblad een NFT
  • Online
  • 20 apr 2022 @ 10:25
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De redactie van vakblad Twinkle biedt een artikel over NFT’s aan als NFT. Het e-commerce vakblad is de eerste Nederlandse publicatie die hiermee in de handel van de populaire digitale objecten stapt. Het artikel is vanaf vandaag te koop in een eenmalige oplage.

‘NFT’s in e-commerce: aanhaken of afwachten’, luidt de titel van het stuk. In het artikel wordt de vraag behandeld of het voor webshops interessant is om in de handel in NFT’s te stappen. Die vraag geldt net zo goed voor uitgeverijen en redacties, stelt hoofdredacteur Daniël Verheij. De journalistiek worstelt al sinds de komst van internet met zijn verdienmodel. ‘De komst van NFT’s biedt mogelijkheden om geld te verdienen met content die tot voor kort ondenkbaar waren. Momenteel profiteren met name kunstenaars en ontwerpers daarvan, maar dat kan net zo goed werken voor journalistieke producties. NFT’s bieden een zee aan nieuwe mogelijkheden waarvan we de volledige reikwijdte nog maar net beginnen te zien.’

Wat is serieus en wat is slechte marketing?

De Twinkle NFT is vanaf vandaag te vinden op de marktplaats OpenSea.io, waar het verkocht wordt aan de hoogste bieder. Een primeur voor een artikel uit een Nederlands gedrukt blad. Eerder plaatste Reporters Online al een artikel op de NFT-marktplaats. The New York Times verkocht in 2021 een afbeelding van een column voor zo’n 300 Ether (destijds omgerekend 497 duizend dollar) en TIME plaatste in maart dit jaar een complete editie van het blad op OpenSea – nadat het blad al een berg cryptogeld wist op te halen met de verkoop van oude covers. Overigens gaat de opbrengst van de Twinkle NFT naar een goed doel dat de koper zelf mag bepalen.

Twinkles motief is met name onderzoekend van aard, vertelt Verheij. ‘Wij als vakbladredactie moeten voor onze lezers filteren welke gebeurtenissen nieuwswaardig en noemenswaardig zijn. We zien dat veel e-partijen momenteel inspelen op de NFT-hype. Maar wat is nou een serieuze onderneming en wat is slechts marketing? Daarover kun je pas oordelen als je begrijpt wat het is.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken