Europese Commissie start onderzoek TikTok naar inbreuk DSA

- Online
- 20 feb 2024 @ 08:59
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 feb 2024 @ 08:59
- Michiel van Zaane
De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar TikTok om te beoordelen of het sociale mediabedrijf mogelijk inbreuk heeft gemaakt op de Digital Services Act (DSA).
De Commissie voerde al een voorlopig onderzoek uit naar TikTok, onder meer op basis van een analyse van het risicobeoordelingsverslag dat TikTok in september 2023 heeft verzonden. Mede naar aanleiding van antwoorden van het platform op de formele verzoeken om informatie van de Commissie (over illegale inhoud, bescherming van minderjarigen en toegang tot gegevens), heeft de Commissie besloten een formele procedure tegen TikTok in te leiden.
De Commissie heeft vier gebieden van bezorgdheid gedefinieerd:
1. Bescherming van minderjarigen: De Commissie onderzoekt of TikTok wellicht niet de juiste maatregelen heeft genomen om minderjarigen te beschermen tegen ongepaste inhoud en schadelijke effecten van het platform.
2. Transparantie van reclame: De Commissie wil er zeker van zijn dat TikTok duidelijk is over de aard en targeting van advertenties op het platform.
3. Toegang tot gegevens voor onderzoekers: De Commissie onderzoekt of TikTok onderzoekers wellicht onvoldoende toegang geeft tot gegevens die belangrijk zijn voor het bestuderen van de impact van het platform op de samenleving.
4. Risicobeheer van verslavend ontwerp en schadelijke inhoud: De Commissie wil weten of TikTok wellicht te weinig doet om te voorkomen dat het platform schadelijk of verslavend wordt voor gebruikers.
De Commissie heeft TikTok tot 15 maart 2024 de tijd gegeven om te reageren op de bezorgdheden. Als de Commissie vaststelt dat TikTok de DSA heeft overtreden, kan het bedrijf boetes opleggen of andere corrigerende maatregelen nemen.
In een reactie aan MarketingTribune meldde TikTok het volgende: 'TikTok heeft functies en instellingen geïntroduceerd om tieners te beschermen en kinderen onder de 13 jaar van het platform te houden, problemen waarmee de hele industrie worstelt. We zullen blijven samenwerken met industrie-experts om jonge mensen op TikTok veilig te houden en kijken ernaar uit om nu de kans te krijgen om dit werk in detail aan de Commissie uit te leggen.'
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers