Nike omarmt racisme-statement Sterling
- Sponsoring
- 18 dec 2018 @ 11:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - EndorsementCampagnesVoetbalMarketing
- 18 dec 2018 @ 11:09
- Jeroen Mirck
Een week nadat de Britse voetballer Raheem Sterling zijn verhaal had gedaan over hoe hij racistisch wordt bejegend, maakte Nike bekend dat hij het nieuwe gezicht is van een reclame-campagne. Dat is in lijn met de veelbesproken endorsement van Colin Kaepernick.
De 24-jarige middenvelder van Manchester City werd vorige week door Chelsea-fans van dichtbij uitgescholden tijdens een inworp in de wedstrijd tegen de Londense club. Sommigen zijn beschuldigd van het schreeuwen van racistische leuzen. Chelsea en de politie onderzoeken of dat ook valt te bewijzen.
Op foto's is te zien dat Sterling cynisch lacht naar de boeroepers in het stadion. 'Ik moest gewoon lachen, want ik had niets anders verwacht', postte hij twee dagen later op Instagram. Hij betoogde vervolgens dat agressie en racisme worden aangewakkerd door Britse media.
Uit cijfers van anti-racisme-organisatie Kick It Out blijkt dat het aantal gemelde incidenten in het voetbal met 11 procent is gestegen in vergelijking met het seizoen 2016/17. Ruim de helft van alle 520 meldingen betreft racisme.
De eerdere Nike-campagne met Kaepernick was omstreden, omdat de quarterback door president Trump is betiteld als anti-nationalistisch. De endorsement leverde dan ook woedende reacties op, al steeg de verkoop onder jongeren enorm. De campagne met Sterling lijkt minder gewaagd, want wie is er nou niet tegen racisme?
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- TeamKPN Sportfonds maakt zich op... 19-11-2025
- Erben en Joep Wennemars boegbeelden... 04-11-2025
- ParkBee nieuwe official partner van... 01-11-2025
- Heineken beëindigt na 30 jaar... 30-10-2025
- Dopper lanceert special edition met... 30-10-2025
- Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek... 24-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

