Nike omarmt racisme-statement Sterling

Nike omarmt racisme-statement Sterling
  • Sponsoring
  • 18 dec 2018 @ 11:09
  • 13162 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EndorsementCampagnesVoetbalMarketing

Een week nadat de Britse voetballer Raheem Sterling zijn verhaal had gedaan over hoe hij racistisch wordt bejegend, maakte Nike bekend dat hij het nieuwe gezicht is van een reclame-campagne. Dat is in lijn met de veelbesproken endorsement van Colin Kaepernick.

De 24-jarige middenvelder van Manchester City werd vorige week door Chelsea-fans van dichtbij uitgescholden tijdens een inworp in de wedstrijd tegen de Londense club. Sommigen zijn beschuldigd van het schreeuwen van racistische leuzen. Chelsea en de politie onderzoeken of dat ook valt te bewijzen.

Op foto's is te zien dat Sterling cynisch lacht naar de boeroepers in het stadion. 'Ik moest gewoon lachen, want ik had niets anders verwacht', postte hij twee dagen later op Instagram. Hij betoogde vervolgens dat agressie en racisme worden aangewakkerd door Britse media.

Uit cijfers van anti-racisme-organisatie Kick It Out blijkt dat het aantal gemelde incidenten in het voetbal met 11 procent is gestegen in vergelijking met het seizoen 2016/17. Ruim de helft van alle 520 meldingen betreft racisme.

De eerdere Nike-campagne met Kaepernick was omstreden, omdat de quarterback door president Trump is betiteld als anti-nationalistisch. De endorsement leverde dan ook woedende reacties op, al steeg de verkoop onder jongeren enorm. De campagne met Sterling lijkt minder gewaagd, want wie is er nou niet tegen racisme?

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken