[branded content] “Het roer moest om, stil blijven zitten is niets voor ons”

[branded content] “Het roer moest om, stil blijven zitten is niets voor ons”
  • Algemeen
  • 2 sep 2020 @ 10:32
  • 16802 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 2 sep 2020 @ 10:32
  • 16802 x gelezen
  • Sales

Medio maart ging zowel de toeristische sector als de zakelijke markt op slot door de opmars van het coronavirus. Corendon Hotels & Resorts bleef niet bij de pakken neerzitten en gooide het roer om. Zij besloten om favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen naar Nederland te halen. De grote vraag hierbij luidde: hoe haal je de Nederlander over om vakantie in eigen land te laten vieren? Met die uitdaging ging Yellowgrape voor Corendon aan de slag.

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

“Toen Rutte tijdens de persconferentie de lockdown-maatregelen aankondigde, wist ik dat het mis was.” Aan het woord is Martin de Boer, Directeur Marketing bij Corendon Hotels & Resorts. “We hebben hotels en resorts in Turkije en op Ibiza en Curaçao. Daarnaast hebben we het grootste hotel van de Benelux met 680 kamers, gericht op de zakelijke markt rondom Schiphol. De coronacrisis zorgde er voor dat alles in één keer stil kwam te liggen.” Ook Rik van den Wijngaard, oprichter en creative director bij e-commerce bureau Yellowgrape zag ineens grote verschuivingen. “Bij sommige klanten ging de conversie echt door het dak doordat iedereen thuis zat. Bij onze travel klanten kwam juist alles weer stil te liggen. Voor Corendon wist ik dat er ook echt iets moest gebeuren.”

De Boer: “Wij zijn geen grote internationale keten, dat maakt het voor ons mogelijk om snel te schakelen. Waar andere ketens misschien maanden nodig hebben om hun strategie te wijzigen, zaten wij de dag na de bewuste persconferentie al bij elkaar om een plan te bedenken. Dezelfde avond zijn wij gestart met de uitvoering. Elk jaar verblijven duizenden Nederlanders in onze hotels en resorts in het buitenland. Door de onzekerheid of mensen op vakantie konden gaan, besloten wij om deze bestemmingen naar Nederland te halen, het concept werd ‘Costa Holanda’ gedoopt.” Van den Wijngaard vult aan: “Een geweldige zet, waar wij vanaf het eerste moment enthousiast over waren. Het bracht voor ons ook nieuwe uitdagingen. Immers, de doelgroep die gewend is om lekker all inclusive in de Spaanse zon te vertoeven moesten wij er van overtuigen om dit in Nederland te doen.”

Voor De Boer was het afwachten of het concept ‘Costa Holanda’ aan zou slaan. De Boer: “Het was de vraag of iedereen wel naar Amsterdam wilde komen en kon genieten van wat de hoofdstad te bieden heeft. Willen mensen wel naar Amsterdam komen voor een vakantie en op het strand liggen in Zandvoort? Wij namen de gok.” Om aan de wens van de veeleisende zomerreiziger te voldoen werd het Corendon Village Hotel écht all inclusive: van parkeren tot wellness, van ontbijt tot diner. “De coronacrisis heeft veel pech gebracht voor ons, maar we hebben enorm mazzel met het weer gehad. Het waren schitterende maanden, dit droeg enorm bij aan de vakantiebeleving”, concludeert De Boer.

Ook Corendon moest zich vanzelfsprekend aan alle richtlijnen van het RIVM houden, de anderhalve meter, de reserveringen en mondkapjes. Van den Wijngaard: “Wij wilden zoveel mogelijk mensen vooraf informeren over wat ze van Corendon en het Nederlandse vakantieconcept konden verwachten, daar hoorden ook de RIVM-richtlijnen bij. Doordat wij juist de mogelijkheden lieten zien in plaats van de beperkingen, merkten wij dat het animo groeide. Wij kennen de Corendon-klant goed omdat we al gerichte campagnes voor ze maakten, hierdoor konden wij ook sneller schakelen met Corendon.”

Van den Wijngaard: “Met het brede aanbod van zakelijke en leisure faciliteiten trekt Corendon heel veel verschillende soorten gasten aan. Toch hebben ze een ding gemeen: tijdens het verblijf, lang of kort, willen ze verbonden blijven. Het overgrote deel van de gasten logt dan ook in op het gratis WiFi netwerk. Elke login brengt een goudmijn aan informatie met zich mee en zorgt op commercieel gebied voor veel kansen. Met de inzet van de ESP Copernica kunnen we deze waardevolle data centraliseren en heel diep segmenteren. Dit helpt ons om nog meer op maat te communiceren, iets wat door de richtlijnen rondom de coronacrisis belangrijker is geworden dan ooit tevoren.”

Robin Sprang, Creative Data Marketeer bij Yellowgrape vervolgt: “We zijn aan de slag gegaan met ‘kinetic e-mail’. Onze visie is dat de vakantiepret al in de mailbox moeten beginnen. We gaan heel ver met animatie en zoeken hierbij de technische grenzen op. Bij het openen van de mail moet het gevoel aangewakkerd worden alsof ze aan het strand op hun vertrouwde vakantiebestemming zitten.” Van den Wijngaard: “We moesten echt een nieuwe behoefte creëren. Geen vette schreeuwerige mail, niet in bulk versturen, maar mensen op maat informeren over de mogelijkheden van op vakantie met Corendon. De data die we al hadden door onze samenwerking met Corendon heeft hier heel erg bij geholpen. Wij weten wat de Corendon-klant wil en verwacht.”

De Boer: “Door deze aanpak van Yellowgrape is Costa Holanda een groot succes geworden. Het heeft echt onze verwachtingen overtroffen.” Toch durft De Boer nog niet te rusten. “We zijn voorlopig niet af van alle beperkingen en belemmeringen door de coronacrisis. Ik verwacht dat de zakelijke markt zeker nog tot april 2021 stil blijft liggen. Ook komen er elke week nieuwe landen bij waar wordt afgeraden om naar toe te reizen. Hierdoor moeten wij continu reflecteren op onze strategie en aanpassingen doorvoeren waar nodig. Je moet wakker blijven.” Ook Yellowgrape ziet dat het voorlopig nog niet voorbij is. Van den Wijngaard: “We hebben nu net de zomerperiode achter de rug, dit is heel succesvol geweest. Maar de volgende uitdaging staat ons alweer te wachten. Hoe halen we de overwinteraars die normaal de warme landen bezoeken over om dit in Nederland bij Corendon te doen? De samenwerking met Corendon is heel fijn, we weten wat we van elkaar kunnen en mogen verwachten.”

De Boer: “Wij wilden niet bij de pakken neer gaan zitten en wachten tot de overheid ons zou helpen. Wij hebben het heft in eigen handen genomen. De coronacrisis heeft voor mij echt het kaf van het koren gescheiden in de toeristische branche. Je ziet nu wie er echt ondernemersdrive hebben en wie niet. We zijn er nog lang niet, maar de eerste klap hebben we goed weten op te vangen.”

Wil je meer weten over deze specifieke klantcase of de retentie strategieën die Yellowgrape ontwikkelde voor klanten als Dekbed Discounter, Corendon en Sightful, en hoe Yellowgrape daarin te werk gaat? Download dan de Whitepaper: ‘Wie lange termijn winst wil, focust op acquisitie en retentie’.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Yellowgrape


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken