Boeren houden van koeien winnaar Liegebeest 2022

Boeren houden van koeien winnaar Liegebeest 2022
  • Algemeen
  • 6 sep 2022 @ 07:51
  • 13866 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De campagne Boeren houden van koeien is door Wakker Dier verkozen tot het grootste Liegebeest van 2022. Volgens de stichting schetst de campagne een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe. De campagne kreeg maar liefst 63 procent van de 21.675 stemmen.

‘Wij boeren zorgen goed voor onze koeien’ klinkt het in de commercial van Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, een vereniging van jonge boeren. Er lijkt weinig mis met het leven van koeien. Ze kunnen ‘lekker chillen als ze dat willen’ en worden ‘met zorg gemolken’. Anne Hilhorst, directeur Wakker Dier: ‘Klinkt prachtig natuurlijk. Maar helaas zorgen veel boeren vooral goed voor hun eigen hachje.’

Koeienleed
Volgens Wakker Dier staan in de praktijk koeien vaak op harde vloeren in vieze stallen. Mede hierdoor heeft jaarlijks meer dan de helft van de koeien last van ontstekingen aan haar klauwen (voeten). En nooit eerder gaven koeien zo veel melk: gemiddeld 9.200 liter per jaar. Dat is zo hard werken, dat ze na gemiddeld zes jaar uitgeput worden afgevoerd. Hilhorst: ‘Het wordt tijd dat de zuivelsector het eerlijke verhaal vertelt.’

Geitenellende
Ook de tweede plaats gaat naar de veehouderijsector. De geitensector ontving 20 procent van de stemmen. De campagne Ontdek de geit beweert dat geiten in Nederland ‘optimaal welzijn’ genieten. Volgens Wakker Dier overlijden In de praktijk veel babygeitjes binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en hebben geen plek om te klimmen; een basisbehoefte voor geiten.

Effectief
De Liegebeestverkiezing is ook dit jaar effectief gebleken: drie van de vijf kandidaten beloofden al snel na hun nominatie beterschap. Snackproducent Van Dobben stopt met plofkip. Supermarkt Plus jokt niet meer over ‘vrij rondlopende’ kalfjes en Jumbo verwijdert een claim over ‘natuurlijk gedrag’ van tilapia van zijn website.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken