[column] Ouwe lullen

[column] Ouwe lullen
  • Algemeen
  • 15 jan 2019 @ 08:00
  • 7650 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Generatiemarketing. Dit jaar is 50% van de volwassenen in Nederland ouder dan 50 jaar. Een land vol 50plussers! Wat een uitdaging voor de marketeer zou je denken. Ik behoor al een tijdje tot de doelgroep, maar ik merk nog weinig tot niets van speciale aandacht voor mij als senior consument. Integendeel. Alles om mij heen is jong, hip, trendy, gers of flashy.

Marketeers zijn niet bovenmatig geïnteresseerd in generatiemarketing. Marketing is hun ogen voor alle leeftijden: van 8 tot 88 jaar. Bovendien willen ze niet ‘bejaard’ overkomen of het risico lopen dat ze de verkeerde toon aanslaan. Auto’s verkoop je in hun ogen dus met spotjes waarin jonge mensen zich 23 seconden luid lachend en brutaal een weg banen door urban streetlife, terwijl de auto uiteindelijk wordt gekocht door een gemiddelde burgerman van minimaal 52 die gewoon een betrouwbare wagen wil die hem van A naar B brengt. Hij heeft overigens - in tegenstelling tot de jonkies in de reclamespot - wel geld voor een nieuwe auto.

De oudjes draven wel op in reclame, maar steevast als half gehandicapten die al dementerend hun weg proberen te zoeken in het aanbod van trapliften, douches met stoel en armleuningen, elektrische relaxfauteuils en power e-bikes. Oud in reclame is gelijk aan ziek, traag, langzaam van begrip, behoeftig, lastig, oninteressant en slecht voor de verkoop. Terwijl wij senioren nu juist de generatie zijn van love & peace, vrijheid, saamhorigheid, solidariteit en geef die joint eens door. Dat moet toch voor reclamejongens en -meiden een onuitputtelijke bron zijn voor creatieve ideeën en inzichten. Wij kunnen best tegen een stootje, zijn nog gezond van lijf en leden en willen graag op een eigen en ludieke manier worden aangesproken. Maar wel graag met respect voor onze leeftijd en geen flauwe grappen aub.

In mijn ogen is NS in dat opzicht goed bezig met twee oudere mannen - zijn ooit hippie geweest, zie je zo - die besluiten de trein naar Parijs te pakken om daar weer eens te genieten van een lekker stokbroodje op een authentiek Frans terras. Wie wilde niet in de jaren 60 naar Parijs? Wij oudjes in elk geval allemaal! Daarom deze oproep aan de marketeers in Nederland: probeer eens de senior consument centraal te stellen in je campagnes en verplaats je in hun gedachtewereld. 2019 is het jaar van de 50plusser en die vraagt, nee, eist een eigen marketingaanpak. Van Kooten en De Bie zongen nog: ‘Ouwe lullen moeten weg’, maar ik heb nieuws voor ze: ouwe lullen zijn de toekomst!

P.S.1 Dwars door het eerste nummer van het jaar heen presenteert de redactie 9 ‘Oudereniconen’; een tongue in cheek benaming voor 9 interviews in navolging van de onnavolgbare Jongereniconen die jaarlijks door senior redacteur Peter van Woensel Kooy beschreven worden in het laatste nummer van ieder jaar.

P.S.2 We hebben een nieuwe rubriek: Hachee. Je weet wel, een ratatouille van aardappelen, rundvlees, uien en zuur plus een dikke jus met kruidnagels en laurier. Nou, zo’n soort rubriek dus.

Dit is het editorial van MarketingTribune 01, 15 januari 2019.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken