[Onderzoek] Live communicatie-industrie laat groei zien

[Onderzoek] Live communicatie-industrie laat groei zien
  • B2b
  • 8 nov 2016 @ 11:41
  • 11855 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
  • MarketingCommunicatieOnderzoekInspiratie

Het eerste Europese onderzoek in de live communicatie-industrie, gebaseerd op data uit zeven landen, laat een positieve groeitrend zie. Met een gemiddelde van 83 procent van de respondenten in zes belangrijke markten, die stijgende of gelijkblijvende budgetten verwachten. De LiveCom Alliance European Industry Survey 2016 omvat bestaande data uit België, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en de UK.

Meer respondenten verwachten een stijgend budget dan een dalend budget behalve België, waar 4 procent meer een verlaging verwacht. Nederland (56%) en Italië (49%) verwachten de meeste respondenten budgetgroei. Doordat de data na het Brexit referendum is verzameld, is de UK voorzichtiger met een 74 procent van de respondenten die een gelijkblijvend eventbudget verwachten maar ook het laagste aandeel in een negatieve budgetverwachting – maar 6 procent.  De cijfers van concrete budgetgroei zijn hoger in de UK (6,3%) dan in Italië (4,3%), Spanje en Zweden (beide 3,7%).

Trends in kaart brengen
De LiveCom Alliance European Industry Survey heeft als doel om de omvang, trends en economische impact van de live communicatie-industrie binnen ’s wereld grootste vrije creatieve sector, in kaart te brengen. De 2016 editie is een eerste stap naar een uitgebreid beeld van deze belangrijke industrie. LiveCom Alliance, het platform dat data onderzoekt, voorzien door de leden, zal toekomstige versies jaarlijks gelijktijdig met Eubea Festival presenteren.

Positieve budgettrend
Zes landen laten substantiële budgetgroei verwachtingen voor events zien; met een gemiddelde groeiverwachting (36%), die het dubbele is van de negatieve verwachting (18%). Algemene eventmarketingbudgetten stijgen tussen de 3,7 procent en 6,3 procent. Bovendien laat dit onderzoek zien dat live communicatie en events een substantieel deel van het totale marcom budget innemen.

Sterke bureaupositie
Kijkende naar de positie van bureaus in onze branche, laten de resultaten zien dat er kansen zijn voor zowel 360 graden bureaus als gespecialiseerde bureaus. In het algemeen blijkt de markt gelijk verdeeld, met een deel van de opdrachtgevers die de geïntegreerde benadering prefereert terwijl een gelijk aantal gelooft in het werken met een select aantal (gemiddeld 3) gespecialiseerde bureaus. Het begrijpen en denken in multi-channel benadering binnen event concepten echter is een must voor de toekomst. 

Bureaus voegen waarde toe
Het creëren van effectieve live experiences gaat niet om het samenvoegen van verschillende elementen, het is een vakmanschap en specialiteit die veel vakkennis en –kunde vereist. Bureaus ‘ademen’ dit vakmanschap 24/7 en bieden professionaliteit en een cruciaal netwerk van leveranciers, in de meeste gevallen goede partners waarmee in co-creatie het beste eindresultaat voor de klant wordt gerealiseerd. In aanvulling op belangrijke maar logische onderdelen als ‘fixers die organiseren en het werk doen’ en ‘risicomanagement’, gaat het om strategisch denken en het bieden van geïntegreerde concepten.

Branchethema’s voor de toekomst
In onze toekomst gaat het om effectiviteit (ROI), geïntegreerde digitale strategie en eventdesign. Deze thema’s gaan al even actueel, maar dit onderstreept opnieuw het belang ervan om ze te onderkennen, te begrijpen en erop te anticiperen. Er worden uitdagingen in ‘compliance’ verwacht en kennis van trends en innovaties zijn een vereiste.

Events, live communicatie of eventmarketing?
Hoe beschrijven we onze dienstverlening het beste? Het is een interessante vraag en er is nog steeds geen definitief antwoord. Naast een kleine voorkeur voor live communicatie in Italië, wordt in de meeste gevallen de mix gebruikt om te zorgen dat we duiden wat we doen en geen elementen missen. Tijdens de Advisory Board van Eubea Festival in 2016 werd een event gedefinieerd als: ‘a live experience, planned in advance, in a limited period of time, with the objective of affecting the perception or behaviour of the audience, duly included in the marketing mix’. In het algemeen zien we dat live communicatie breed geaccepteerd wordt en als meest levendige manier wordt beschouwd om onze branche te beschrijven.

Nog meer onderzoek
Maarten Schram, oprichter en voorzitter van LiveCom Alliance: ‘We zijn blij en trots met de publicatie van de eerste editie van de LiveCom Alliance European Industry Survey. We willen verder bouwen op het fundament dat we hiermee hebben gecreëerd en daarmee een groter en completer onderzoek in 2017 realiseren. We verkennen de mogelijkheden om een eigen marktonderzoek in te richten, waarbij we ons richten op specifieke cijfers, toewerkend naar het ultieme doel om de waarde van de Europese industrie in beeld te krijgen, inclusief het aantal mensen dat er in werkzaam is. Wij geloven dat dit zal aantonen dat live communicatie een forse bijdrage levert aan de Europese economie en bijdraagt aan de ontwikkeling ervan.’

LiveCom Alliance
LiveCom Alliance is een Europees netwerk van live communicatie experts, hoofdzakelijk bestaande uit directeuren en voorzitters van brancheverenigingen, met als doel de branche te ontwikkelen door het uitwisselen van lokale expertise en best practices; samen bouwen aan de toekomst.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • NIMA Expertgroep Business-to-Business