[Interview] Dax Dasilva, CEO Lightspeed: 'De must-have voor de feestdagen is een omnichannelstrategie'

[Interview] Dax Dasilva, CEO Lightspeed: 'De must-have voor de feestdagen is een omnichannelstrategie'
  • B2b
  • 22 dec 2016 @ 15:00
  • 22391 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingZakelijkInterview

Met de feestdagen voor de deur is het tijd om de kerstinkopen te doen. De winkelstraten worden overspoeld met publiek en de lange wachtrijen bij de kassa worden steeds groter. Maar naast de winkelstraten, lopen ook de webshops over met koopjesjagers. De consument wil 24/7 zijn aankopen doen, met name wanneer de feestdagen naderen. Hoe kunnen hedendaagse winkeliers voldoen aan deze klantvraag? Volgens Dax Dasilva, CEO en oprichter van Lightspeed, is een omnichannelstrategie hierbij een absolute must-have voor iedere retailer.

Wil je je even voorstellen? 
'Ik ben de oprichter van Lightspeed en het creatieve brein achter de gehele organisatie. ‘Ik zag dat nieuwe technologieën de manier waarop mensen wonen, werken en winkelen extreem veranderd heeft. Hierdoor ontdekte ik de behoefte in iets wat toentertijd nog niet bestond: cloud-based business platforms. Dit idee heb ik in 2005 omgezet in een bedrijf, of beter gezegd, een oplossing: Lightspeed.’

Vertel eens meer over Lightspeed?
‘Lightspeed biedt een krachtig cloud-based kassasysteem voor de horeca en retail. Aan meer dan 40.000 kleine en middelgrote retailers en horecazaken bieden wij omnichannel tools en cloud-based kassasystemen. Dit stelt hen in staat om wereldwijd zaken te doen. De visie om het beste van de on- en offline wereld samen te voegen, vormt tot de dag van vandaag de rode lijn van Lightspeed. En dan met name voor de kleine winkelier, die meer moeite heeft om de concurrentiestrijd met kapitaalkrachtige ketens aan te gaan. Omnichannel zorgt ervoor dat de kleine winkelier ook de mogelijkheid heeft om tijdens de feestdagendrukte de klant 24/7 te bedienen.’

Welke trends zie je in b2b en b2c marketing?
‘Er is een behoorlijke waslijst als het gaat om trends in de marketing, maar er is één die er uitspringt: influencer marketing. Met de groei van social media kanalen, komt ook de groei van de daarbij behorende influencers. Van Instagram tot YouTube, de kanalen zijn inmiddels van grote invloed op de verkoop van producten en middelen. Social influencers geven potentiële kopers meer informatie dan een merk zelf ooit zou kunnen geven. Hun, soms ongezouten, mening is van grote waarde voor hun volgers. En daarmee ook voor onze klanten.’

Wordt marketing steeds meer tech?
‘Tech is niet meer weg te denken uit de marketing. Sterker nog, een beetje marketeer maakt slim gebruik van nieuwe technologieën. Neem bijvoorbeeld Lightspeed eCom, waardoor je heel makkelijk een webshop bouwt en beheert. Hierin zitten al marketingtools verwerkt die bijvoorbeeld je online zichtbaarheid verbeteren: denk hierbij aan SEO-technieken, e-mail- en contentmarketing tot zelfs multi-channel marketing. Dit is waar de marketeer van vandaag de dag mee te maken heeft en waarvan hij kan groeien.’

Hoe blijf je voorop lopen?
‘Door te blijven innoveren en nieuwe technologieën te leren kennen en toe te passen. Je zou denken dat het onmogelijk is om alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden. En hoewel daar zeker een kern van waarheid in zit, is innoveren en het continu toepassen van nieuwe technologieën bovenal erg leuk en leerzaam. De ene ontwikkeling kun je beter links laten liggen, omdat het simpelweg niet past bij de organisatie. Anderen zijn een perfecte match.’

Waar ben je trots op?
‘Ik ben trots op de groeispurt die we  hebben gemaakt. Begonnen op een zolderkamer, en nu uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 550 medewerkers en 40.000 klanten, die meer dan 15 miljard transacties per jaar verwerken. In november 2015 hebben wij het Amsterdamse SEOshop overgenomen. Dit is nu ons Europese hoofdkwartier. Wat mij het meest trots maakt is de diversiteit aan culturen binnen de organisatie, de duidelijke verschillen tussen de continenten. Ondanks dat er veel verschillen zijn en ieder op een eigen manier benaderd moet worden, zijn we een sterk team. Ik wilde alle neuzen dezelfde kant op krijgen, ongeacht de werkwijze. Dat is gelukt en ik ben trots op dit creatieve en enthousiaste team.'

Waar sta je over vijf jaar?
‘Over vijf jaar zie ik Lightspeed nog verder uitbreiden en meer brand-awareness ontstaan. Wij geloven dat de combinatie tussen POS-systemen en eCommerce helpt om het straatbeeld levendig te houden. Samen met onze 40.000 klanten, blijven we innoveren om hen te helpen groeien als bedrijf. Tot onze klantenkring behoren nu namen als Heineken, Tony’s Chocolonely, Lacoste en Jogha. Daarnaast is persoonlijke groei voor mij als CEO essentieel. Het leiden van teams op internationaal niveau vergroot de behoefte aan flexibiliteit en creativiteit. Daarmee groeit ook het besef dat niet iedereen op dezelfde manier werkt. Hier ligt voor mij taak, die ik over vijf jaar zeker volbracht heb.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken