Sollicitant durft hoger in te zetten
- B2b
- 1 aug 2019 @ 10:59
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ArbeidsmarktHR
- 1 aug 2019 @ 10:59
- Lucas Boon
Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn zowel sollicitanten als werknemers in dienst kritischer en mondiger geworden. Dit blijkt uit onderzoek van Brunel en PanelWizard onder 1.158 personen.
Van de ondervraagden durft 51% durft het aan om op banen te solliciteren waarvoor zij eigenlijk niet de juiste opleiding hebben gevolgd. Onder twintigers ligt dit percentage zelfs op 65%. Liefst 74% zegt door de krapte op de arbeidsmarkt bereid te zijn om een hoger salaris te vragen dan voorheen.
Het lijkt erop dat erop dat men door de huidige personeelstekorten hoger durft in te zetten bij sollicitatiegesprekken. Naast een hoger salaris, durven zeven op de tien ondervraagden ook om betere secundaire arbeidsvoorwaarden te vragen. Vooral mannen schromen niet om een hoger salaris (79%) en betere secundaire arbeidsvoorwaarden (77%) te vragen.
Annemieke Kaspersen, manager recruitment bij Brunel, laat weten: 'Wij zien dat sollicitanten de laatste jaren steeds hoger durven in te zetten bij sollicitatiegesprekken. Ze zijn zich bewust van hun eigen waarde in deze schaarse markt. Waar voorheen alleen over het salaris en reiskostenvergoeding werd onderhandeld, zijn leaseauto's, extra vakantiedagen en onbetaald verlof tegenwoordig ook allemaal zaken die besproken worden.'
Manager
Ook werknemer die al in dienst zijn, blijken veeleisender. Van de respondenten zegt 42% door de krappe markt kritischer te zijn geworden ten opzichte van zijn of haar baas. Werknemers in de bouw (59%) en ICT (48%) blijken het mondigst te zijn richting hun leidinggevende. Kaspersen: 'Waar vroeger de manager heel kritisch kon zijn naar de werknemer, omdat hij of zij diegene makkelijk kon inruilen voor een ander, zijn de rollen nu omgedraaid. Als een werknemer het gevoel heeft dat hij of zij niet genoeg kan ontwikkelen of de sfeer op kantoor niet prettig vindt, kan diegene zo vertrokken zijn naar een ander bedrijf.'
Bekijk hier nog meer onderzoeksresultaten.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 26, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Centraal Beheer: werkdruk zet ondernemers onder druk
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
- Payroll-startup Employes overgenomen door Deens Ageras
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers