Sollicitant durft hoger in te zetten
- B2b
- 1 aug 2019 @ 10:59
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ArbeidsmarktHR
- 1 aug 2019 @ 10:59
- Lucas Boon
Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn zowel sollicitanten als werknemers in dienst kritischer en mondiger geworden. Dit blijkt uit onderzoek van Brunel en PanelWizard onder 1.158 personen.
Van de ondervraagden durft 51% durft het aan om op banen te solliciteren waarvoor zij eigenlijk niet de juiste opleiding hebben gevolgd. Onder twintigers ligt dit percentage zelfs op 65%. Liefst 74% zegt door de krapte op de arbeidsmarkt bereid te zijn om een hoger salaris te vragen dan voorheen.
Het lijkt erop dat erop dat men door de huidige personeelstekorten hoger durft in te zetten bij sollicitatiegesprekken. Naast een hoger salaris, durven zeven op de tien ondervraagden ook om betere secundaire arbeidsvoorwaarden te vragen. Vooral mannen schromen niet om een hoger salaris (79%) en betere secundaire arbeidsvoorwaarden (77%) te vragen.
Annemieke Kaspersen, manager recruitment bij Brunel, laat weten: 'Wij zien dat sollicitanten de laatste jaren steeds hoger durven in te zetten bij sollicitatiegesprekken. Ze zijn zich bewust van hun eigen waarde in deze schaarse markt. Waar voorheen alleen over het salaris en reiskostenvergoeding werd onderhandeld, zijn leaseauto's, extra vakantiedagen en onbetaald verlof tegenwoordig ook allemaal zaken die besproken worden.'
Manager
Ook werknemer die al in dienst zijn, blijken veeleisender. Van de respondenten zegt 42% door de krappe markt kritischer te zijn geworden ten opzichte van zijn of haar baas. Werknemers in de bouw (59%) en ICT (48%) blijken het mondigst te zijn richting hun leidinggevende. Kaspersen: 'Waar vroeger de manager heel kritisch kon zijn naar de werknemer, omdat hij of zij diegene makkelijk kon inruilen voor een ander, zijn de rollen nu omgedraaid. Als een werknemer het gevoel heeft dat hij of zij niet genoeg kan ontwikkelen of de sfeer op kantoor niet prettig vindt, kan diegene zo vertrokken zijn naar een ander bedrijf.'
Bekijk hier nog meer onderzoeksresultaten.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
- Marketingtransfers week 41, 202510-10-2025
- VER lanceert app... 03-10-2025
- Marketingtransfers week 40, 202503-10-2025
- Marketingtransfers week 39, 202526-09-2025
- Albert Heijn heeft primeur met IAB... 25-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes