[interview] 'Denk goed na over je complete candidate journey'
- B2b
- 11 jan 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewArbeidsmarkt
- 11 jan 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
In gesprek met Paul Klaessen, Hoofd Arbeidsmarktcommunicatie bij Defensie, en Jari Kloppenburg, strategy director bij Steam, creatief bureau voor employer branding en advertising, over de krapte op de arbeidsmarkt en hoe Defensie dat probleem probeert te tackelen: ‘Persoonlijke ontwikkeling is misschien wel de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde die Defensie biedt.’
Wat vinden jongeren tegenwoordig belangrijk in het leven en in een werkgever?
JK: ‘Jongeren groeien op in een tijd vol grote uitdagingen, zoals de economische crisis, klimaatcrisis, covid, diversiteit & inclusie. Dat wakkert een gevoel aan om werk te doen dat ertoe doet. Ergens aan willen bijdragen is altijd al een drijfveer van mensen, maar neemt bij jongeren echt een prominente rol in. Sterker nog, we verwachten dat jongeren werkgevers links laten liggen waar ze hun “purposebehoefte” niet kwijt kunnen.
PK: ‘En deze behoefte om werk te doen met impact resoneert natuurlijk sterk met Defensie. Hier werk je immers aan vrede en veiligheid, je beschermt wat ons dierbaar is. En dat benadrukken we dan ook in onze campagnes.’
Wat biedt Defensie zijn werknemers?
PK: ‘Defensie heeft veel te bieden voor jongeren, zoals de toelages die je krijgt als militair, gratis je rijbewijs halen, sporten onder werktijd, gratis sportfaciliteiten, goedkoop verzekerd voor ziektekosten, studiefaciliteiten, et cetera. Maar persoonlijke ontwikkeling, “groei”, is misschien wel de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde die Defensie biedt. Alles binnen onze organisatie is erop gericht om jonge mensen de beste versie van zichzelf te laten worden, door training, door opleiding, door coaching on the job, en vooral doordat je hier voortdurend samenwerkt met anderen en door de enorme verantwoordelijkheid die je als jonge professional hier meteen al krijgt. Daar leer je geweldig veel van. Hard skills, maar zeker ook soft skills. En het bijzondere is dat je die skill set nergens anders, bij geen enkele andere organisatie, leert. Wat je bij ons leert, neem je mee voor de rest van je leven, waar je ook terecht komt. Die secundaire arbeidswaarde heeft een geweldige trekkracht.’
Wat zoeken jongeren bij Defensie?
PK: ‘“Purpose” en “persoonlijke groei” zijn zoals gezegd belangrijk, maar ook niet de hele dag op kantoor willen zitten, actie, avontuur, iets van de wereld willen zien, fysieke en mentale uitdaging, kameraadschap, teamspirit en baanzekerheid.’
Waarom voert Defensie nog steeds speciale campagnes gericht op vrouwen? Is het voor vrouwen niet al heel normaal een carrière in het leger te ambiëren?
PK: ‘Nee, zo normaal is dat helaas nog niet en er zit veel wervingspotentieel bij vrouwen; nu is nog maar 11 procent van de militairen vrouw. Defensie wil een diverse organisatie zijn. Dat maakt onze organisatie beter en leidt ook tot meer sociale veiligheid. Vaak wordt de krijgsmacht geassocieerd met “typische mannenberoepen”, maar die associatie klopt niet. Je kunt je talenten op tal van manieren inzetten voor onze vrede en veiligheid. Zo’n beetje alle beroepen die je in de burgerwereld tegenkomt, vind je ook binnen onze organisatie. Of je nu luchtgevechtsleider bent, jurist, logistiek planner, ICT’er; man/vrouw maakt geen enkel verschil. We hebben liever iedereen aan boord.’
Tot slot, hebben jullie wat tips op het gebied van personeelswerving waar onze lezers misschien ook mee uit de voeten kunnen?
JK: ‘Als mensen de banen voor het uitzoeken hebben, dan komt het erop aan hoe top of mind je bent. In deze ontzettend krappe markt is het daarom van cruciaal belang om je verhaal richting de arbeidsmarkt zo consistent mogelijk te voeren. Zorg ervoor dat je extreem herkenbaar bent.’
PK: ‘Defensie bouwt al jaren structureel aan een merk waarin het draait om persoonlijke groei, kameraadschap, werken in een veelal technische omgeving en bijdragen aan een betere wereld. Jongeren weten ons goed te vinden op die aspecten. Behalve herkenbaarheid en aantrekkelijkheid draait het om goed nadenken over je complete candidate journey. Waar zitten je kandidaten? Hoe denken ze en wat willen ze? En hoe kunnen we met communicatie in elke stap van de wervingsfunnel helpen door de juiste triggers in te bouwen en relevante informatie te geven? Zodat jonge mensen écht de juiste keuze kunnen maken om bij je te komen werken. Alles in die funnel moet naadloos op elkaar aansluiten, van reclame naar website, naar online voorlichting, naar persoonlijke gesprekken met recruiters en sollicitaties. Wij zijn voortdurend bezig om die flow te optimaliseren. Blijven draaien aan de knoppen dus.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DDMA viert jubileum, Janssen... 29-11-2024
- Marketingtrends 2025: AI-snippets,... 29-11-2024
- D&IN publiceert protocol datalekken 28-11-2024
- Hoe Mediahuis miljoenen... 28-11-2024
- De marketingtransfers van week 47,... 22-11-2024
- [onderzoek] “Merken moeten inspelen... 19-11-2024