Gezelligheid belangrijker dan kwaliteit voor cultuurbezoeker
- B2b
- 3 aug 2022 @ 08:56
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 aug 2022 @ 08:56
- Michiel van Zaane
Het jaarlijkse Prinsengrachtconcert, waarbij bezoekers vanaf boten of de kant genieten van klassieke muziek, heeft volgens de Nederlandse bevolking veruit het gezelligste programma van alle cultuurorganisaties. Uit onderzoek blijkt dat gezelligheid meer impact op de waardering van het cultuuraanbod heeft dan de kwaliteit.
Dat stelt Hendrik Beerda Brand Consultancy naar aanleiding van het Cultuursector Merkenonderzoek. ‘Natuurlijk zijn er meer klassieke openluchtconcerten. Maar de hele belevenis tijdens het Prinsengrachtconcert is ongeëvenaard’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Daar kan de cultuursector veel van leren. Vooral de organisaties met een minder toegankelijk aanbod. Door zich buiten de muren van de cultuurhuizen te presenteren wordt met het Prinsengrachtconcert een enorm breed publiek aangetrokken.’
Valkuil
Volgens Beerda is de focus vaak te veel gericht op het inhoudelijke programma in de cultuursector. ‘Gezelligheid en sfeer zijn dé belangrijkste ingrediënten voor bezoekers om zich te verbinden met het cultuuraanbod. Onderzoek toont aan dat dit meer effect heeft op het imago dan de kwaliteit van het aanbod. Dat is voor veel organisaties misschien even slikken. Naast het Prinsengrachtconcert, is er nog een aantal cultuurinstellingen die hierin een ijzersterke mix hebben gevonden. Zo waan je je bij Vrienden van Amstel Live in de kroeg met je vrienden en associëren de meeste mensen het Johann Strauss Orchestra direct met de gezellige concerten van André Rieu op het Vrijthof in Maastricht.’
Top 5 cultuurinstellingen met de prettigste sfeer
Concertgebouworkest scoort het hoogst op kwaliteit
Als het gaat om de kwaliteit van de programmering scoort het Concertgebouworkest het hoogste rapportcijfer. Net als het Rijksmuseum ziet de Nederlander het Amsterdamse orkest tevens als belangrijke partij om het imago van ons land internationaal te versterken.
Top 5 cultuurinstellingen met de hoogste kwaliteit
Cultuursector sterker dan vóór coronacrisis
In vergelijking met de situatie vóór de coronacrisis is de positie van de grotere cultuurinstellingen licht verbeterd, ondanks de langdurige sluitingen. Gemiddeld steeg de merkkracht, en daarmee het bezoekerspotentieel, met twee procent sinds begin 2020. ‘Door alle sluitingen is men het cultuuraanbod nog meer gaan waarderen. Het gaat er nu vooral om dat de grote interesse wordt vertaald in meer ticketverkoop door sterke programmering en effectieve communicatie. Onder senioren is het daarnaast nodig dat de corona-angst vermindert om tot bezoekherstel te komen’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
Het onderzoek
Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 79.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers